Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

enorme koelwaterlekkage

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

enorme koelwaterlekkage

Bericht door robertTREBOR »

zag 2 dgn terug dat er klein plasje water onder me bus lag.
loopt via die blikken onderplaat op de grond vlak bij de olieaftapdop.
rechterzijde zeg va de bestuurderskant gezien.
gister piep en rode lampje wat knipperde
weer wat bijgevuld , er mee naar amsterdam gereden heen en terug geen problemen.
vanavond weer piepje en rode lampje, dacht shit das snel.
alles was leeg en toen ik er 1 liter koelvloeistof ingooide liep het met een dikke straal er net zo hard weer uit.
dus hier is eigenlijk geen meter meer mee te rijden.
staat nu voor de deur.
kan een waterpomp want die zit daar volgens mij zo hard lekken dat het met een straal er uit loopt ?
of is er nog een andere mogelijkheid ?
van bovenaf kan je nix zien.
en van onderaf eigenlijk ook niet, tis rechts naast de olievuldop waar het lekt.
de eerste waterpomp heeft er 6 jr opgezeten mankeerde nix aan , maar voor de zekerheid laten verv. tijdens distributie wissel.
deze waterpomp is 2 jr terug vervangen en pas 50.000 km oud.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: enorme koelwaterlekkage

Bericht door robertTREBOR »

oh ja het is een 65 kw 2500 diesel , 6-2002
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 1666
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:25
Locatie: Alblasserdam

Re: enorme koelwaterlekkage

Bericht door sjaak »

:T44EVER :driveT4 Zitten daar diverse koelwaterslangen,kan er ook wel eens een van stuk gaan.Even de bak onder de bus uit proberen te halen.Kun je misschien wat meer zien. :wjw :werkaanT4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: enorme koelwaterlekkage

Bericht door Roger B. (11)61 »

ja, een waterpomp kan in theorie zo hard lekken dat het er flink uit loopt (geen straal als een tuinslang, maar wel fors lekken, in dat geval heb je heel erg veel geluk gehad dat je distributie nog niet kapotgelopen is, zolang de waterpomp nog verdacht is zou ik de motor nieteens meer starten. zoals wellicht bekend wordt de waterpomp aangedreven door de distributieriem, als de pomp zo hard lekt moet er wel haast forse speling op zitten en is de kans redelijk groot dat je riem stuk gaat lopen of verspringen.

auto op bokjes, motorbeschermplaat er onderuit en met een lampje kijken waar het vandaan komt.....

was het een VW originele pomp of een van de automaterialen handel?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10828
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: enorme koelwaterlekkage

Bericht door Pascal-141 »

ik heb onlangs een T4 gehad met koelwaterlekkage , en daar was een plastiek flens (waar dan de slang naar de radiator opzat) gescheurd . (flens zat vooraan op het blok)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: enorme koelwaterlekkage

Bericht door robertTREBOR »

vandaag staat mijn bussie bij de vw dealer auto hoogstad in vlaardingen

de waterpomp was zo lek als een zeef, als je de koelvloeistof in de pot bijvulde kwam het met een dikke straal binnen 10 sec. er aan de onderkant weer uit.

hiervoor had mn eerste waterpomp er dus 6 jr opgezeten zonder enig probleem zeg 360.000 km

2 jr terug ( 6-2008) die pomp preventief laten vervangen , zo van, voor de zekerheid maar gelijk laten doen met de distributieriem.

ik denk dat ik een immitatiewaterpomp heb gehad bij die universele garage in alblasserdam.

aan de prijs zou je het niet zeggen want ik betaalde 950 euro toen voor apk .nw distributie, waterpomp rollen enz.

heden dus 2 jr verder en 50.000 km gereden en me waterpomp zo lek als een zeef.

vandaag zonder koelwater in de motor maar even rustig die 3 km gereden naar de vw dealer.

keurig geholpen daar , gelijk een gratis verv. T5 gehad. en een vaste prijs van 750 euro voor nw riem, rollen, waterpomp, bout diamantschijfje enz.

ik heb gevraagd of ik de oude waterpomp terug mag hebben want die ligt eind deze week bij die universele garage op de balie

ze konden me nog niet vertellen of het een orginele of immitatie was. ik vind 50.000 km levensduur wel errug weinig.

ik reed tevens vandaag voor het eerst in een T5, vind het helemaal nix, motor slaat gelijk af als je ff onder de 1000 omw/min komt paar keer gehad, vreselijke herrie met de banden, vering heel stug en bonkerig ,en het is een 61kw 1900 , maar lijkt zo traag als wat. vind het motor geluid van een 5 cijl 2500 10x mooier, dat zoeft , dit is meer dat 4 cijl. pruttel/pruttel.
heb wel vanavond de bandenspanning gecontroleerd en aangepast was 4 atm.!! ik vind persoonlijk 2,5 atm zat als je leeg rijdt.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: enorme koelwaterlekkage

Bericht door Roger B. (11)61 »

begrijp dat je dus waarschijnlijk een imitatie pomp had en die na 50.000 lek als een mandje was en gelukkig je riem niet heeft laten sneuvelen.... veel speling op de as waarschijnlijk?

samen met mijn imitatiepomp die na 40.000 de geest gaf en daarbij de riem gemold heeft is dat voor mij voldoende reden om niemand een imitatie waterpomp voor de TDI van VW T4 aan te raden.


Een waterpomp dient minimaal de levensduur van een riem mee te gaan, liefst ruimschoots meer, ZEKER als een zo cruciaal onderdeel als de distributie er van afhangt......

Bij mij is alle ellende ook begonnen met een (zelf geplaatste, dus eigen schuld) imitatie waterpomp, toen ik er later achter kwam dat ik slechts 40 euro bespaard had door geen originele te nemen en nu dik 2500 euro extra kosten erdoor heb (afgezien van een heeeele berg tijd) had is er ECHT spijt van... Goedkoop kan duurkoop zijn......
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: enorme koelwaterlekkage

Bericht door robertTREBOR »

morgen weet ik of het een immitatiepomp of een orginele pomp was

als dat ding gemonteerd zit zie je alleen maar een stuk poelie waar de distributie overheen loopt.

ben zelf ook benieuwd, laat het wel even weten, wat nu de exacte oorzaak van die enorme lekkage was.

de waterpomp maakte niet dat gekke schurende geluid wat je hoort als de lagers eruit liggen.

zoiets had ik gelijk gehoord. ken me bussie door en door.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: enorme koelwaterlekkage

Bericht door Roger B. (11)61 »

geloof me, mijn pomp lekte toevallig niet maar had (ongelooflijk) ruim een cm speling op de as (Peter (Multivan Generation) heeft de pomp ook in zijn handen gehad) en bij het gewone motorgeluid hoor je daar helemaal niks van
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33894
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: enorme koelwaterlekkage

Bericht door Multivan Generation »

dat was inderdaad :ie :ie :ie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: enorme koelwaterlekkage

Bericht door robertTREBOR »

mijn bussie t4 2500tdi 2002 weer opgehaald t5 1900 2010 weer ingeleverd.
totaal verschillende bussen , niet te vergelijken !
zeker op de rijksweg boven de 130 km/uur is die 2500tdi veeeeeel stiller !

de waterpomp was een immitatie pomp.
vervangen juni 2008 na 50.000 km totaal in de soep gelopen dus, zo lek als wat.

heel veel geluk gehad dat deze neppe waterpomp niet vastgelopen is

ik was bij de dealer 750 euro inkl. btw kwijt voor nw waterpomp en distributie , rollen enz. koelvloeistof en gratis T5 2 dgn.

de immitatie waterpomp gaat naar het universele bedrijf terug ze zouden kijken of er iets met garantie te regelen was.

bij mij nooit meer immitatie-zooi in me bus , sowieso vind ik 750 euro inkl. btw en verv. vervoer een hele nette prijs
voor al het werk wat er verricht is, gewoon goedkoper als de universele garage ! goedkoop = weer eens duurkoop dus !
Bijlagen
rekening vw dealer
rekening vw dealer
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: enorme koelwaterlekkage

Bericht door Roger B. (11)61 »

in het andere topic ook al gezegd:

zeker niet te duur betaald voor een dealer, ook het niet vervangen van de brandstofpompriem zie ik niet als een probleem, al betwijfel ik gezien de factuur of ze de pomptiming gecontroleerd/afgesteld hebben wat in mijn ogen wel zou moeten.

Maar jouw verhaal suggereert dat ze de (hele) distributie gedaan hebben, maar er is dus maar één kant gedaan. Kortom als je een distributiewissel laat doen bij deze dealer incl waterpomp dan zul je er toch een 2 a 3 honderd euro bij moeten tellen gok ik.

Ook al gezegd dat bij lange na niet alle imitatie niet goed is, sterker nog er zijn imitatie onderdelen die beter zijn dan de originele van de fabrikant. Verder is het vaak zo dat de leverancier van een autofabrikant de onderdelen ook zonder automerkje op de markt brengt en dan is het gewoon het zelfde spul. (Pierburg vacuumpomp kost 180, VW (=Pierburg) tegen de 300) dan is imitatie alleen maar goedkoper......

Van de distributie is de krukasbout, de diamantschijf en de waterpomp het enige dat ik bij VW haal, de rest komt van de automaterialen zaak (riemen en rollen bij VW als ik me goed herinner 325 ex (zit bout en schijfje ook bij) en bij automaterialen zaak 192 incl (+pakweg 15 euro voor de bout en het schijfje bij de dealer)) dan heb je Gates of Continental riemen en SKF rollen, nou daar is niets mis mee hoor.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
guust-flater
Berichten: 126
Lid geworden op: 13 jan 2007, 09:47
Locatie: spijkenisse

Re: enorme koelwaterlekkage

Bericht door guust-flater »

Jullie hebben problemen gehad met imitatie waterpompen maar kunnen jullie ook het merk van deze pompen geven?

Een SKF waterpomp bijvoorbeeld kost ook een stuk minder en als dit merk wel vertrouwd is voor de spanrollen waarom dan niet voor de waterpomp?
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: enorme koelwaterlekkage

Bericht door Roger B. (11)61 »

geen idee, moet eens kijken buiten in de carport of ie al weggesmeten is (vrees van wel)

Ik betaalde 39 voor de imitatie en 80 voor origineel....... voor zulk klein prijsverschil ga ik nieteens meer zoeken naar imitatie van een goed merk (dat dan misschien 50 euro kost)...

bij de automaterialen handel geven ze meestal niet een keuze " pompje van merk a of merk b meneer?" je vraagt een pomp voor die auto met die motor van dat bouwjaar en ze stoppen je een doos in je handen en je mag je pasje door de gleuf halen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie