Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ik wil een nieuwere...

vragen over de T4
Plaats reactie
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Ik wil een nieuwere...

Bericht door koekie520 »

Ik zou me graag een nieuwere California willen aanschaffen. M'n huidige(94) ben ik 7 jaar geleden in Duitsland gaan kopen en dat zal ik met de volgende waarschijnlijk ook doen. Ik heb in die tijd 150000km gereden en al m'n onderhoud en herstellingen zelf gedaan. De bus heeft nu ongeveer 290000km op de klok staan en de motor is volledig gereviseerd op 152000km. Ben onlangs naar de keuring geweest en was er weereens door zonder opmerkingen. Alles in de bus heeft zo z'n gebruikssporen maar werkt naar behoren. Ik heb er veel plezier aan gehad mooie reizen gemaakt, maar ik kijk toch uit naar een recenter model met meer opties. Mijn voorkeur gaat uit naar een 2003 2.5TDI met alles erop eraan. Maar ik zit nog met een hoop dilemma's. Ik zou graag m'n velgen en enkele andere spullen overbouwen. Ruil ik hem in bij een handelaar of zoek ik een nieuwe gelukkige eigenaar? Neem ik een 102 of 150pk? Is zo een 2003 met de watertank en de kastjes vol niet slecht geladen? Spaar ik toch maar bij voor een T5?
Heb je tips, advies of intresse laat maar horen.
greetz
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Ik wil een nieuwere...

Bericht door Pascal-141 »

Ik heb een California Generation met standaard 151PK , en kan het alleen maar aanbevelen . De 151PK is een echte snelweg wagen , het voelt heel relax aan om er op hogere snelheden mee te cruisen op de snelweg . Maar uiteraard is de 102PK motor ook een heel betrouwbare metgezel , en is ook krachtig genoeg om met het verkeer mee te kunnen.
Als ik de keuze heb tussen T4 en T5 , dan ga ik zowieso voor een T4 : die is betrouwbaarder dan de T5 , en het interieur (kastjes enz) van de T5 vind ik veel "kwetsbaarder" en minder sterk gebouwd dan die in de T4 .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Ik wil een nieuwere...

Bericht door repelsteeltje »

heb een 102 pk 2000er, california. moet je zeggen, deze haalt op zijn sloffen 160 km/h; maar bij 130 ga je met een vol beladen camper hard genoeg. (dak gaat dan ook herrie maken enz)

de 102 pk is voor deze wagen ruim voldoende. Een 150 pk uitvoering kost iets meer, en er zijn er minder van.

loop wel om de 88 pk of de 1.9 td heen, die is te licht voor een california. (bus weegt leeg 2100 kg; beladen 2800kg)

niet teveel km's maken?? overweeg een 2.5 benzine. eventueel gelijk op G3 in combinatie met een onderbouw tank zetten.

Automaten van zowel benzine als diesel is bij onze oosterburen voldoende aanbod, loop er maar met een grote boog omheen. wordt vroeg of laat een grote kostenpost. de bakken zijn met één woord brandhout te noemen.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

````

Bericht door Roger B. (11)61 »

koekie520 schreef: M'n huidige(94) ben ik 7 jaar geleden in Duitsland gaan kopen en dat zal ik met de volgende waarschijnlijk ook doen..
.
.
.
.
Ruil ik hem in bij een handelaar of zoek ik een nieuwe gelukkige eigenaar?
greetz
Als je een T4 op belgisch kenteken gaat inruilen bij een duitse handelaar als je daar je nieuwe koopt krijg je er beduidend minder voor terug (moeten het ding invoeren of oningevoerd verkopen) denk dat je beter te koop kunt zetten en proberen er een goed bedrag voor te krijgen.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Ik wil een nieuwere...

Bericht door koekie520 »

...en m'n oude heeft het begrepen. De alternator heeft het opgegeven en kzit ergens met een olielek. Ik zou eraan kunnen beginnen, maar ik zit nog met zoveel ander werk. Ik ben een huis aan't bouwen en ik heb nog een fulltime-job in ploegendienst. Ik ben op de moment meer gefocust op het zoeken naar de vervanger, dus m'n oude repareren zit er vooreerst niet in. Als er in't kort geïntresseerden zouden opdagen die zelf wat kunnen sleutelen wil ik er gerust een zacht prijsje op plakken. Een CC van 94 gaat gemiddeld 7 a 8000, zoals hij er nu bij staat zou ik al tevreden zijn met 5000. Er is wat werk aan, maar ze is zeker nog niet ten dode opgeschreven. Ik ga zodadelijk nog een topic maken in het te koop/gezocht forum, dan kan ik nog wat details uitleggen.
greetz
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Ik wil een nieuwere... en ik heb er 1 gevonden

Bericht door koekie520 »

Het is een droomwagen geworden, alles erop en eraan. Een metalic groene CC van 2003 met standverwarming, motorverwarming, zetelverwarming, en met dit weer belangrijker, airco. Een ACV opgekieteld naar 150PK met cruise control en zo proper als een nieuwe. Hier en daar wel een schroefje of gordijnhaakje kwijt, maar ik ben in de wolken. Ik heb nog wel een hoop vragen en probleempjes met de invoer maar dat komt allemaal wel goed. Er was geen gelijkvormigheidsattest bij, maar dat heb ik gratis gekregen van een VW-dealer in Duitsland. :yes
Iets minder gemakkelijk is het typeplaatje, dat hebben ze mij gemeld bij de keuring vanmorgen. :muur
Nu moet ik bij een dealer in Duitsland zo'n typeplaatje laten monteren, en dat zal weer een paar weken duren eer dat er is.
Zijn er hier trouwens Belgen die weten of ik tijdelijk een transitplaat kan aanvragen tot die historie met dat typeplaatje is opgelost?
Maar goed, ik kan nog wel een tijdje met de oude blijven rijden tot de koper, een weetjeweller trouwens, tijd heeft om de nodige afspraken te maken voor de invoer in Nederland. Owja, hoe zit het met de weetjewel-nummers? Kan ik die houden en moet ik gewoon nieuwe foto's opsturen en een nieuwe sticker vragen bij Henk?
Dan, wat mij nog bezighoud...
Ik heb nu al met een paar T4 modellen gereden met een versnellingsbak waar de achteruit rechtsachter ligt. Ik krijg die maar niet soepel van 4 naar 5. Is dat wennen of zit ik te wringen met de blokkering van achteruit?
Ik wil in m'n nieuwe een bearlock laten plaatsen, maar een collega T4 rijder opperde dat er ondertussen al lopers voor in de omloop zijn. Hij gaat me helpen met een alarm te plaatsen met GPS plaatsbepaling en GSM verbinding. Ik dacht er ook aan om misschien een sportstuur met clicksysteem te plaatsen. Een stuur dat ergens vanachter op slot ligt lijkt mij even effektief en goedkoper dan een bearlock.
Windafwijzers voor m'n ramen, ik had er goeie, maar ze passen niet op de nieuwe. De raamsponningen zijn te smal, de elektrische ramen blokkeren en gaan terug open. Waar vind ik er goeie?
Iets voor deze winter maar waar ik nu al mee zit. Die Hydronic voor de motor kan ik dat ombouwen zodat die programeerbaar is zoals de standverwarming. Gewoon omdat ik de motor niet zou mollen voor die korte ritten van en naar het werk. Een derde wagen vind ik nu wat te gek, "the moneytree" kan niet volgen.
Later meer, maar ik ben op de moment gewoon te wasted om uit m'n woorden te komen.
foto's komen ook nog wel
greetz
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Ik wil een nieuwere... en ik heb er 1 gevonden

Bericht door Roger B. (11)61 »

koekie520 schreef:Het is een droomwagen geworden, alles erop en eraan. Een metalic groene CC van 2003 met standverwarming, motorverwarming, zetelverwarming, en met dit weer belangrijker, airco. Een ACV opgekieteld naar 150PK met cruise control en zo proper als een nieuwe. Hier en daar wel een schroefje of gordijnhaakje kwijt, maar ik ben in de wolken. Ik heb nog wel een hoop vragen en probleempjes met de invoer maar dat komt allemaal wel goed. Er was geen gelijkvormigheidsattest bij, maar dat heb ik gratis gekregen van een VW-dealer in Duitsland. :yes Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.
Iets minder gemakkelijk is het typeplaatje, dat hebben ze mij gemeld bij de keuring vanmorgen. :muur
Nu moet ik bij een dealer in Duitsland zo'n typeplaatje laten monteren, en dat zal weer een paar weken duren eer dat er is.
Zijn er hier trouwens Belgen die weten of ik tijdelijk een transitplaat kan aanvragen tot die historie met dat typeplaatje is opgelost?
Maar goed, ik kan nog wel een tijdje met de oude blijven rijden tot de koper, een weetjeweller trouwens, tijd heeft om de nodige afspraken te maken voor de invoer in Nederland. Owja, hoe zit het met de weetjewel-nummers? Kan ik die houden en moet ik gewoon nieuwe foto's opsturen en een nieuwe sticker vragen bij Henk?Ja je houdt je nummer, kunt ten alle tijde nieuwe foto''s ook van dezelfde auto, naar henk sturen en stickers zijn ook gewoon te bestellen
Dan, wat mij nog bezighoud...
Ik heb nu al met een paar T4 modellen gereden met een versnellingsbak waar de achteruit rechtsachter ligt. Ik krijg die maar niet soepel van 4 naar 5. Is dat wennen of zit ik te wringen met de blokkering van achteruit? geen idee wat jouw probleem met de bak met de achteruit rechtsachter is....... de vergrendeling zorgt dat je niet naar rechtsachter kunt, zou niet mogen blokkeren bij naar de 5 schakelen....went vast wel, versnellingen zullen vast niet exact gelijk liggen als bij de andere bakken
Ik wil in m'n nieuwe een bearlock laten plaatsen, maar een collega T4 rijder opperde dat er ondertussen al lopers voor in de omloop zijn. zit niet in die wereld, maar nooit gehoord, ook weet ik niet of er wel lopers voor bestaan voor zulke sloten. (of het type slot en sleutel niet onmogelijk met lopers voor alle sloten kunnen werkenHij gaat me helpen met een alarm te plaatsen met GPS plaatsbepaling en GSM verbinding. leuke spielerei, maar dat werkt niet feilloos... accu loskoppelen en 75% valt uit, de overige 25% heeft een backupaccutje, 80% daarvan maar een accu voor enkele uurtjes.....maar als ze dat vermoeden dat het er in zit rijden ze hem in of op een vrachtwagen en dekken de boel met electromagnetische straling blokkerende materialen af, ding ziet geen satelliet meer en weet niet waar ie is en met een beetje geluk komt de GPRS verbinding ook niet tot stand dan.
Ik dacht er ook aan om misschien een sportstuur met clicksysteem te plaatsen. en dat is legaal in België??Een stuur dat ergens vanachter op slot ligt lijkt mij even effektief en goedkoper dan een bearlock.
Windafwijzers voor m'n ramen, ik had er goeie, maar ze passen niet op de nieuwe. De raamsponningen zijn te smal, de elektrische ramen blokkeren en gaan terug open. Waar vind ik er goeie?
Iets voor deze winter maar waar ik nu al mee zit. Die Hydronic voor de motor kan ik dat ombouwen zodat die programeerbaar is zoals de standverwarming. ja hoor dat kan, zie de zoekfunktie..setje kost pakweg 350 euro en wat werkGewoon omdat ik de motor niet zou mollen voor die korte ritten van en naar het werk. Een derde wagen vind ik nu wat te gek, "the moneytree" kan niet volgen.
Later meer, maar ik ben op de moment gewoon te wasted om uit m'n woorden te komen.
foto's komen ook nog wel
greetz
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie