Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

VAG-COM werkt nu wel; met log!

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

VAG-COM werkt nu wel; met log!

Bericht door Dirk/970 »

Hallo allen!
Ik heb net vagcom 3.11 op m'n laptop (met Vista) gezet, niet geïnstalleerd onder 'Program Files', had via google gelezet dat dat op Vista voor problemen zorgt. Eerst de laptop met OBD-kabel (USB) met de auto verbonden, werd direct herkend en de USB-COM convertor en COM-driver netjes gedownload van Windows-update.
Vervolgens vagcom gestart en de auto bleek via COM4 te lezen. Toen naar Control Module - Engine gegaan en kreeg de 1e keer netjes de gegevens van de auto te zien. Daarna trad op de een of andere manier een fout op in vagcom en nu wil die niet meer de Control Modules scherm in. Als ik op 'Engine' klik, klapt vagcom er direct uit... Na herinstallatie van vagcom gebeurt hetzelfde.
Iemand die weet wat ik hiermee kan?

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door Dirk/970 op 16 jun 2010, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: VAG-COM werkt niet

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik heb windows 7 en daar had ik wat moeite om een versie te vinden die werkt EN met heti nterface werkend te krijgen is..4.08 gebruik ik zo uit het hoofd(staat er al weer een tijdje op)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: VAG-COM werkt niet

Bericht door repelsteeltje »

het beste blijft nog steeds een ouwe laptop, zonder virussoftware, op hooguit windows xp....


vaak gooit de virusscanner roet in het eten.
Gebruikersavatar
remcobor
Berichten: 67
Lid geworden op: 30 jan 2007, 22:27
Locatie: nijkerk

Re: VAG-COM werkt niet

Bericht door remcobor »

op buroblad op vagcom gaan staan,dan rechter muisknop en uitvoeren als administator aanklikken. werkte bij mij ook!!!
succes!! gr remco
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: VAG-COM werkt niet

Bericht door Harry62 »

Vista blijft lastig omdat deze alles direct "beveiligd" en je het zelf weer aan moet zetten.

Hier wat van Speek z'n site

Vaak gehoord: "Vista". Ik krijg mijn VAG-COM 311.2 niet aan de gang met Vista 32 bit.
Twee oplossingen heb ik tot nu toe gehoord:
1) start VAG-COM in de XP-comptabiliteitsmodus (klik rechts op vag-com.exe) en als administrator, dan gaat het goed;
2) zet VAG-COM niet in de program files map en laat Vista zelf naar een usb -> com driver zoeken.

Oja: gebruik wel altijd de zelfde USB poort. Anders gaat hij weer drivers zoeken.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33896
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: VAG-COM werkt niet

Bericht door Multivan Generation »

wat ook roet in het eten kan geven, is bijvoorbeeld een dongle voor draadloos internet.
Die wil van een vaste com-poort.
En vaak komt die poort overeen met de com-poort die vagcom gebruikt.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: VAG-COM werkt niet

Bericht door Dirk/970 »

Heee bedankt voor de reacties manne! :toppie De bus is het hele weekend stroomloos geweest, was met de 12V in de camper aan het klussen. Dus niet kunnen vagcommen. Ik moet nog ff zien of ik er nog aan toe kom voor de vakantie, maar ik heb zo al wel wat tips om eens na te gaan :werkaanT4
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: VAG-COM werkt nu wel; met log!

Bericht door Dirk/970 »

Ja dat werkte: firewall uit en starten als administrator :toppie
Meteen even een log gemaakt (zie bijlage), maar kan er ook met Gerrit Speek op een ander scherm geen chocola van maken. Misschien dat jullie er meer mee kunnen. Eventueel kan ik de excel-csv doormailen.

In dit geval gaat het om een ongechipte ACV met de EGR dicht.
Bijlagen
LOG-02-ACV-20100616-EXCEL.jpg
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: VAG-COM werkt nu wel; met log!

Bericht door René »

lmm is niet oksel fris meer, haalt met moeite de gevraagde waarde. Je beschikt nu niet over het vermogen wat je eignelijk verwacht.

René
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33896
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: VAG-COM werkt nu wel; met log!

Bericht door Multivan Generation »

dat haalde ik er ook uit..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: VAG-COM werkt nu wel; met log!

Bericht door Dirk/970 »

Het lijkt of de turbo pas laat op gang komt, pas vanaf 2400 rpm wordt de gevraagde druk gehaald... of is dat normaal?

Hoe moet ik de inspuitwaarden lezen, dat zijn 3 kolommen?
Bijlagen
LOG-02-ACV-20100616-EXCEL-tabel.jpg
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33896
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: VAG-COM werkt nu wel; met log!

Bericht door Multivan Generation »

Heb jij er nog een roetkat onder zitten?
Zo ja, dan zou ik hem leegmaken.

Hierdoor zal de LMM iets hoger worden qua waarde,
de uitlaatgassen kunnen gemakkelijker weg,
en de turbodruk zal iets gemakkelijker de ingestelde waarde bereiken..

Wanneer is het luchtfilter voor het laatst vervangen..??
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: VAG-COM werkt nu wel; met log!

Bericht door Dirk/970 »

He Peter, de kat is nog vol, ik wil hem al heel lang leegmaken maar krijg die :censor pijp niet los uit het middenstuk. Tis niet geheel eenvoudig te demonteren liggend onder de auto als die alleen op steunen staat. Heb het er op een gegeven moment maar bij gelaten maar de 'noodzaak' wordt nu wel duidelijk :nuts
Er zit een K&N filter in, heb ik net afgelopen weekend gereinigd. Het pijpje is ook uit het filterhuis.
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: VAG-COM werkt nu wel; met log!

Bericht door René »

Volgens mij is het zo dat de inspuiting en turbo druk wordt begrensd door de lmm. Zolang die zijn waardes niet haalt, zal de inspuiting en turbo druk niet optimaal zijn.
Dus eerst de lmm vervangen en daarna nogeens loggen.

René

Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33896
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: VAG-COM werkt nu wel; met log!

Bericht door Multivan Generation »

Verder is het vrij gebruikelijk dat hetde geleverde turbodruk in de grafiek,
in de lage toeren een beetje achterblijft bij de gevraagde turbodruk.

Dit komt door de turbo zelf zoals die gebruikt wordt in onze T4's.
Hij heeft nu eenmaal wat uitlaatgassen nodig om op te spinnen,
en om rendement te leveren.
Wil je dit compenseren, dan zul je extra brandstof in de lage toeren in moeten laten spuiten.
Maar dan kun je ook andere mogelijke problemen veroorzaken.

Het maximale rendement bij onze, vaste turbo's, wordt geleverd bij echt maximaal 1,1 bar.
In principe is 1,0 bar al voldoende.
Daarboven wordt het rendement weer lager, doordat er ook extra warmte geproduceerd gaat worden.

Bij een VTG lader zoals die in de AHY maar meer nog in de AXG zit, ligt de ideale turbodruk natuurlijk hoger.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie