Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bentdi T4 Lekkie gevonden bij de carterpan

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BenTDI
Berichten: 656
Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland

Bentdi T4 Lekkie gevonden bij de carterpan

Bericht door BenTDI »

Hallo luitjes ,ik heb het lekkie waar ie piest denk wel gevonden ,heb alles met een spuitbus die ik kreeg van een Vw monteur schoon gespoten (zo die werd weer als nieuw jo die carterpan.
Daarna 20 km gereden op ietewatje temperatuur gebracht en toen weer foto's gemaakt met het volgende resultaat op de foto,(lijkt wel koffiemelk wat ze er tussen gedaan hebben)als ik dat nu zie met die vloeibare pakking denk ik dat ie het er tussenuit perst met de druk die toeneemt bij bedrijfs temp.
Kan ook een oorzaak zijn geweest van een teveel aan olie in het carter waardoor de druk overmatig toeneemt en de pakking ertussen uit komt.
Denk ook dat ik de pan nu een nieuwe pakking ga geven,
(vast of vloeibaar ? iemand ervaring wat beter is ?) met 180 000 km op de teller,en ook de pakking tussen het huis van de peilstok en nog een ringetje tussen de peilstok...
Wel dure olie die erin moet Shell Helix 5W-30 en 5,5 litertjes x 20 euro = 120 euries en dan nog de pakkingset... en oliefilter maar ja arbeidsloon doe ik zelf weetjewel.....
Distributie heeft ie al gehad lekker toch...
Groet Ben
Bijlagen
IMG_0371 paint 2.JPG
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Bentdi T4 Lekkie gevonden bij de carterpan

Bericht door Roger B. (11)61 »

als het er tussenuitgeperst wordt door druk, dan heb je toch een probleem in je motor, er heerst wel een geringe overdruk in het carter, maar dat is echt bijna niets (als je motor in orde is)

Vloeibaar of droog.... op dit moment beide er tussen (pakking niet vernieuwd toen ik het carter er onder vandaan had (was niet gepland dus geen nieuwe pakking in huis) carter voorzien van laagje vleoibare pakking, carterpakking er op gelegd en de bovenzijde weer voorzien van laagje vloeibare pakking..

Een nieuwe carterpakking is als ik me niet vergis voorzien van een randje rubberachtig compound dat voor de afdichting op het metaal zorgt, zou voldoende moeten zijn, maar volgens mij hebben de latere TDI motoren geen pakking meer ertussen liggen, maar alleen die witte vloeibare pakking. Jij noemt het koffiemelk, omdat het wit is? de kleur is slechts een kleurstof die er aan toe gevoegd is

Shell helix.... ja dat kan er in, maar er zijn net zo goede olieën te koop voor beduidend minder geld dan 20 euro per liter :ie :ie :ie met iets meer dan de helft ben je er ook denk ik.... voor 120 euro koop je een vat van 20 liter (zoek maar eens hier, is een topic over geweest waarin een ebay verkoper naar voren kwam die longlife olie verkocht aan prijzen waarvoor je bij de automaterialenzaak normale olie koopt)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Bentdi T4 Lekkie gevonden bij de carterpan

Bericht door rick_k »

Veel kans dat dan je slangetje voor de carterdampafvoer verstopt zit.

mvg Rick
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Bentdi T4 Lekkie gevonden bij de carterpan

Bericht door frank884 »

je kunt er ook volsynthetische 5 w 40 in doen
ipv die 5 w 30
Ik heb 10-03-2010 een ton gekocht (kendall olie) 18.9 liter (5 gallon) = amerikaanse olie
en die koste bij deze hoeveelheid 7.5 euro per liter
Die gebruik ik al zolang ik een TDI rijdt zeer goede olie onbekend bij de gewone man,
mar die eigenlijk vrijwel alleen in de sector met profesioneel gebruikte voertuigen wordt verkocht
(transportbedrijven,landbouw, wegenbouw enz) "ook bij mijn werkgever"

specificatie's kendall Elite special API SL/CF Acea A3B3B4-98

5.5 liter = 41.25 euro en een filtertje van E-Bay mahle OC 105 incl verzendkosten 8.80 euro
dus voor totaal incl carterplug ringetje rond 50 euro ben ik weer een jaartje onder de pannen
Laatst gewijzigd door frank884 op 20 jun 2010, 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Bentdi T4 Lekkie gevonden bij de carterpan

Bericht door bartt4 »

rijd ook met shel helix hehe staan hele grote vaten op me werk. 20 euro de liter ? schandalig.
RUBBEREXPRESS
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Bentdi T4 Lekkie gevonden bij de carterpan

Bericht door rick_k »

Ik weet nie wat het kost. Op het werk hebben we 5w30, 5w40, 10w40, 15w40, 75w80, 85w90, tellus 100, omala 150, omala 220, enz.

Keuze genoeg dus. Meestal gaat er gewoon 10w40 in, beetje dikker lekt ook minder...

mvg Rick
Plaats reactie