Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

BartT4, bandenman

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gretschi
Berichten: 1395
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Westfriesland omg.Hoorn

BartT4, bandenman

Bericht door Gretschi »

Beste Bart,

Met jou ervaring als banden expert, wat is het verschil tussen de MICHELIN PRIMACY HP en de MICHELIN AGILIS 51. Heb eerder de Agilis gehad en de Vanco van Continental. Ik overweeg nu voor de MICHELIN PRIMACY HP te gaan. In de winter rijd ik op winterbanden.

groetjes Peter
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: BartT4, bandenman

Bericht door Roger B. (11)61 »

Ik ben dan wel niet Bart, en geen bandenman, maar wil effe een poging wagen.................

agilis is een bedrijfswagenband, de premacy een personenautoband volgens mij.......

bedrijfswagenbanden hebben doorgaans een hogere load index en vaak een wat lagere speedindex zijn in de wang versterkt en daardoor meestal ook wat stugger en geven iets minder comfort.

daarnaast wordt er voor bedrijfswagenbanden vaak een wat hardere compound gebruikt om de slijtvastheid te vergroten (in de transportwereld is prijs per km belangrijk).

lijkt me dat je voor comfort de premacy moet kiezen als schijnt de agilis ook wel comfortabel te rijden (voor een bestelwagenband)

zoals gezegd, geen specifieke ervaringen met deze banden, dus Bart zal wel e.e.a. kunnen aanvullen of corrigeren
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: BartT4, bandenman

Bericht door sgsdebruijn »

Rij met Agilis, nu +15dkm, prettige band regen ook geen probleem.
Kan niet zeggen hoe het gaat in de sneeuw/prutzooi maar is een M+S band.
Geeft niet veel bijgeluid, kan niet zeggen hoeveel km je ermee kunt rijden aangezien ze al onder de bus zaten toen ik hem kocht.

Het zou zomaar kunnen dat ik weer deze band ga rijden als ze versleten zijn (na de zomer denk ik wel op).
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: BartT4, bandenman

Bericht door Multivan Generation »

@ Sebastian,
ik was nog wat vergeten,
check je bandenspanning even,
naar mijn beleving stonden ze te laag :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: BartT4, bandenman

Bericht door sgsdebruijn »

dacht dat ze op 3.8 stonden/staan, zal vanavond even opnieuw checken
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: BartT4, bandenman

Bericht door Roger B. (11)61 »

3,8 lijkt me toch voldoende
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Gretschi
Berichten: 1395
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Westfriesland omg.Hoorn

Re: BartT4, bandenman

Bericht door Gretschi »

Heb dus eerder de Vanco en de Agilis er onder gehad. Merkte geen verschil, ik deed er ongeveer
30.000km mee, dus wat levensduur maakt het niet zoveel uit. Als ik met de PRIMACY HP ook zoveel km kan rijden zal de prijs de doorslag geven.
De Agilis heeft een loadindex van 101, de PRIMACY HP heeft een loadindex van 99. toch voldoende?

groetjes Peter
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: BartT4, bandenman

Bericht door Roger B. (11)61 »

Gretschi schreef:Heb dus eerder de Vanco en de Agilis er onder gehad. Merkte geen verschil, ik deed er ongeveer
30.000km mee,


:ie maar 30.000 met vanco's........ op de nürnburgring ofzo? die krengen zijn toch zo hard dat ze bijna niet verslijten??
Gretschi schreef: De Agilis heeft een loadindex van 101, de PRIMACY HP heeft een loadindex van 99. toch voldoende?

groetjes Peter
dat ligt volledig aan je bus.... bij de mijne is 95 al voldoende, de hoogste aslast delen door twee en daar 50 kg bij tellen, dat moet je ongeveer aanhouden als loadindexwaarde (tabel vind je oa met google als je loadindex intoetst)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: BartT4, bandenman

Bericht door bartt4 »

ja daar was ik dan.
veel antwoorden zijn er al gegeven.
komen er nog een paaar.

achilles is inderdaad bestemd voor bestel wagens caravans etc. meestal wat hogere draagvermogens. Stevigere wangen maar ook in de hiel terhoogte van het velgbed.
primacy voor het hogere segment personenwagens. meer comfort soepel maar in de juiste maat ook voldoende draagvermogen.
achilles heeft een extra dikke laag tussen karkas en loopvlak voor minder kans op lekke banden. ook kunnen deze beter tegen een stoepje.
30000 duizend kilometer met vanco's of achilles dan doe je flink je best draaide zelf dik 70000 met michelin. op de aangedreven wielen.
en als ik beetje kijk wat gemiddelde is bij de lease bussen op me werk zit je ruim op 55000km.
Zou eens je sporing controleren bus laten uitlijnen of je rechtervoet is zwaar.
Kies je voor primacy dan wel de maximale bande spanning aan houden anders voelt het mischien te soepel aan in de bochten.
Rij zelf nu met pilot sport 3 ben der wel te vreden over alleen slijten deze wel wat sneller.
als ik mocht kiezen deed ik weer achilles onder je bus.

en geen verschil in vanco en achilles? daar denk ik anders over. Rij maar eens op nat wegdek en kijk eens naar de remweg en ook grip bij optrekken van de contis blijft achter.
Meer lawaai en stug. en meer kans op karkasbreuken als is de vanco 8 hier wel sterk in verbeterd.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Gretschi
Berichten: 1395
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Westfriesland omg.Hoorn

Re: BartT4, bandenman

Bericht door Gretschi »

Ik rijd niet hard maar ik rijd wel door. Voor 'mooie' bochten ga ik niet van het gas af. Rij bijna nooit met volle belasting.
Denk dat ik voor voor de Agilis ga kiezen als ik het zo beluister.

groetjes Peter
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: BartT4, bandenman

Bericht door bartt4 »

verstandige keus. en moet je met normale rijstijl wel 55000km mee kunne halen.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Gretschi
Berichten: 1395
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Westfriesland omg.Hoorn

Re: BartT4, bandenman

Bericht door Gretschi »

BTW Bart, die chromen spiegelkappen blijven die mooi? In mijn linker spiegelkap zit een scheurtje, spiegelkap er over heen of nieuwe spiegel? Het is een elektrice die het nog goed doet,

groetjes Peter
weerwolf
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 dec 2008, 00:24

Re: BartT4, bandenman

Bericht door weerwolf »

:T4politie

Hou er wel rekening mee als je een lagere load index gebruikt en je gaat op vakantie en raakt betrokken bij een ongeval dat je dan een probleem kunt hebben, vooral in duitsland kunnen ze hier moeilijk over doen wanneer je geen type goedgekeurde banden gebruikt.

als je geen winterbanden in dld gebruikt krijg je daar alleen een bekeuring voor, maar geen juiste banden eronder kan veel meer problemen geven.

Groet,

ROelof
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: BartT4, bandenman

Bericht door Roger B. (11)61 »

dat is lastig te controlleren voor ze..... in een NL kentekenbewijs staat nergens dat eer een bepaald soort band op moet (in tegenstelling tot een duits kentekenbewijs)

volgens mijn kentekenbewijs zou ik 195/70/15 102/104 (en een speedcodering) moeten monteren..... de auto is op 205 uit de fabriek gerold, bij mijn velgen heb ik een ABE dat zegt 225/55/16 met zelfde load en speed index als origineel.....

probeer maar eens een betaalbare 102/104 loadindex in die maat te vinden....

Mijn bus heeft max. aslast zowel voor als achter 1230 kg, dus 615 per band. Ik mag gerust 95 monteren (690kg) heb dit voor aanschaf van de banden nagevraagd bij de TUV.

In Nederland geldt in principe ook dat je banden moet monteren die draagkracht en snelheidscapaciteit genoeg hebben om het voertuig waar ze onder gemonteerd zijn aan te kunnen.... wordt alleen niet op gecontrolleerd (tenzij je een klapband krijgt en daardoor een ongeluk veroorzaakt, dan kan je er wel problemen mee krijgen)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie