Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bus trekt tijdelijk niet door...

vragen over de T4
Gebruikersavatar
hendrikus
Berichten: 749
Lid geworden op: 13 mar 2007, 19:56
Locatie: grunn

Bus trekt tijdelijk niet door...

Bericht door hendrikus »

Mn bussie heeft nu tot 2 maal toe een soort van hapering. Het gebeurde trouwens elke keer nadat ik de bus weer starte, dus niet onder het rijden zelf.

Als ik dan de bus weer starte en weg reed, trok de bus niet door. Ik kon vol gas geven maar de toeren liepen maar heel langzaam op. De eerste keer ongeveer een halve km lang en toen schoot de bus ineens naar normale toeren en was het probleem over.
Vandaag ( 2e maal ) deed hij het weer en na een km ongeveer, na een bocht deed hij weer normaal.

Voor een week of 3 terug is er een nieuwe LMM geplaatst in het bussie.

Ik heb al ff gebeld om de bus uit te laten lezen, moet alleen nog ff een gaatje vinden.

Iemand enig idee misschien??

Bussie is een 2.5tdi 88pk van bj 1999
T4 2.5TDI 88pk 1999
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Bus trekt tijdelijk niet door...

Bericht door Roger B. (11)61 »

gaspedaalsensor?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: Bus trekt tijdelijk niet door...

Bericht door Rico »

Ik heb iets vergelijkbaars gehad bij m'n T4 (ACV-motor), zij het wat minder heftig dan jij beschrijft. Bij mij bleek de temperatuursensor van het koelwater defect. Als het probleem bij jou weer optreedt, kijk dan ook even wat je koelwatertemperatuurmeter doet. Bij mij sloeg die dan heen en weer.

Groet,

Rico
Gebruikersavatar
Franck846
Berichten: 1517
Lid geworden op: 15 jan 2007, 17:30
Locatie: Oosthuizen
Contacteer:

Re: Bus trekt tijdelijk niet door...

Bericht door Franck846 »

accu slecht
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33896
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bus trekt tijdelijk niet door...

Bericht door Multivan Generation »

gaspedaal sensor zou kunnen maar dat zou uit te lezen kunnen zijn.
Maar als je 3 weken terug een LMM vervangen hebt,
en nadien zijn de problemen begonnen,
dan zou ik eerst eens de stekker van de LMM aan een blik onderwerpen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
hendrikus
Berichten: 749
Lid geworden op: 13 mar 2007, 19:56
Locatie: grunn

Re: Bus trekt tijdelijk niet door...

Bericht door hendrikus »

zojuist bij een bevriend persoon van de TDI-club site de bus ff uit laten lezen.
Blijkt dat de LMM wederom kapot is en een waarde van 0!! aangeeft in een rijdende log. De oude LMM die voor een week of 3 geleden vervangen was, gaf toen zelfs nog iets van 350aan en de nieuwe meende ik 850.
Toen ff de stekker erop en eraf en geen enkel verschil. Toen rijden met stekker los van de LMM en dit gaat al een stuk vlotter.

Conclusie: LMM dus al weer kapot na een kleine maand. Morgen dus maar ff terug naar de garage.

Bedankt voor de tips trouwens.
T4 2.5TDI 88pk 1999
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Bus trekt tijdelijk niet door...

Bericht door Rotor »

Franck846 schreef:accu slecht
Banden te zacht?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33896
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bus trekt tijdelijk niet door...

Bericht door Multivan Generation »

Als je LMM na een goede maand alweer defect is,
dan denk ik dat er een te hoge spanning vanuit de kabelboom van de motorcomputer richting de LMM gaat.
Dit hoort 5 Volt te zijn..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Franck846
Berichten: 1517
Lid geworden op: 15 jan 2007, 17:30
Locatie: Oosthuizen
Contacteer:

Re: Bus trekt tijdelijk niet door...

Bericht door Franck846 »

Rotor schreef:
Franck846 schreef:accu slecht
Banden te zacht?

Zoek maar eens naar topic "rijden met de handrem erop" wellicht wordt je iets wijzer
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Bus trekt tijdelijk niet door...

Bericht door Rotor »

Ik dacht laat ik ook eens een opmerking maken die nergens op slaat, hoezo een slechte accu? zou je dan nog wel kunnen starten, en het is geen benzine bus die een ontsteking heeft die stroom nodig heeft .
Gebruikersavatar
hendrikus
Berichten: 749
Lid geworden op: 13 mar 2007, 19:56
Locatie: grunn

Re: Bus trekt tijdelijk niet door...

Bericht door hendrikus »

vandaag bij de garage geweest en die hebben hem ook ff uitgelezen.

Ik was heengereden met de stekker vd LMM eraf en dan rijd de bus redelijk door.
Daar aangekomen stekker erweer op en kast eraan en ff rijden. Gaat de bus weer als vanouds, dus met een goede LMM en met goede waardes.
Misschien toch de stekker niet goed aangedrukt oid. Wil ik daarna weg rijden met stekker erdus op, geen gang meer in te krijgen.
Ik weer gedraait, terug naar garage en verhaal uitgelegt. Stekkertje weer los, rijden en de bus gaat weer redelijk vlot.

Ze hebben een nieuwe LMM besteld en die gaat er morgen ff op en daar maar eens zien.
O ja, en de turbodruk was iets te laag. Gaf 1,8bar ipv 2.2 wat het moest zijn.

Heb wel direkt een setje filters mee genomen en zal die er strx ff opzetten, maybe dat dat nog wat scheelt.
Als ik het brandstof filter vervang en de nieuwe gooi ik van te voren ff vol met diesel komt het dan gewoon goed of moet ik nog ergens anders aan denken.
T4 2.5TDI 88pk 1999
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33896
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bus trekt tijdelijk niet door...

Bericht door Multivan Generation »

Als jij een ongechipte 88 pk hebt, dan klopt die turbodruk wel hoor..
Die zou een maximale overdruk van 0,7 bar kunnen halen.
Dus buitenluchtdruk + 0,7 bar.
Heb wel direkt een setje filters mee genomen en zal die er strx ff opzetten, maybe dat dat nog wat scheelt.
Als ik het brandstof filter vervang en de nieuwe gooi ik van te voren ff vol met diesel komt het dan gewoon goed of moet ik nog ergens anders aan denken.
Zoals hierboven beschreven, zal dat goed gaan komen. :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Franck846
Berichten: 1517
Lid geworden op: 15 jan 2007, 17:30
Locatie: Oosthuizen
Contacteer:

Re: Bus trekt tijdelijk niet door...

Bericht door Franck846 »

Rotor schreef:Ik dacht laat ik ook eens een opmerking maken die nergens op slaat, hoezo een slechte accu? zou je dan nog wel kunnen starten, en het is geen benzine bus die een ontsteking heeft die stroom nodig heeft .

Het probleem van dit topic heb ik ook gehad, en er zijn meerdere oplossingen voor. In mijn geval was mijn accu slecht, na het starten van de bus ging de accu vervolgens zoveel stroom vragen van de dynamo dat de spanning in elkaar zakte. Door de te lage boordspanning kreeg automatisch de lmm en motermanagment onder de 3000 toeren te weinig stroom waardoor de motor in een soort noodloop liep,het op toeren komen ging heel erg traag totdat de motor boven de 3000 toeren kwam en reed ie weer normaal.
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Bus trekt tijdelijk niet door...

Bericht door Rotor »

Het zou kunnen, maar dan zou er wel een dikke sluiting in de accu mogen zijn, maar dan blijft de vraag nog waarom wou hij dan nog wel starten? met zo'n slechte accu.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Bus trekt tijdelijk niet door...

Bericht door Roger B. (11)61 »

of je dynamo was ook al niet de beste meer...........
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie