Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
T4 op lpg en benzine loopt niet goed op benzine
T4 op lpg en benzine loopt niet goed op benzine
Ik heb een aantal weken geleden een volkswagen t4 gekocht welke is omgebouwd tot een camper. Het is een t4 uit 1992 (combi B 62kw) en rijd op benzine en lpg.
Op LPG heb ik er nu 300km mee gereden, en daar loopt hij prima op. (na een paar dagen stilstaan start hij iets minder snel op lpg)
Tijdens het kopen heb ik eventjes naar benzine geschakeld en dat gaf verder weinig problemen. Ik probeerde gisteren echter wat langer op benzine te rijden en dan gebeurt het volgende:
Hij loopt gewoon goed stationair en rijd bijvoorbeeld 'de straat uit' nog normaal, met soms een hapering. Daarna houd hij in/ gaat hij schokken wanneer je (half)gas geeft. Wanneer je volgas geeft trekt hij wel door, maar valt na een stukje ook helemaal weg en kun je alleen nog maar uitrollen. Stationair blijft hij wel lopen.
Wanneer je geen volgas geeft maar rustig doortuft valt hij uiteindelijk ook uit tenzij je geen gas geeft.
Wanneer je dan even het contact uitzet, even wacht, en weer aanzet kun je weer een stukje rijden maar zal het bovenstaande zich na een 100m weer herhalen.
Het lijkt mij dat er iets niet goed is aan de brandstoftoevoer.... Op lpg rijd hij immers prima, en op benzine trekt hij de eerst meters ook gewoon door.
Ik ga zo even de ontluchting van de tankdop controleren en een nieuw benzinefilter halen, maar betwijfel of het zoiets simpels is.
(Trouwens; de benzinemeter geeft ook niet de goede waarde van de tank aan, misschien heeft dat ermee te maken?)
Hebben jullie nog ideeen? Alvast bedankt!
Op LPG heb ik er nu 300km mee gereden, en daar loopt hij prima op. (na een paar dagen stilstaan start hij iets minder snel op lpg)
Tijdens het kopen heb ik eventjes naar benzine geschakeld en dat gaf verder weinig problemen. Ik probeerde gisteren echter wat langer op benzine te rijden en dan gebeurt het volgende:
Hij loopt gewoon goed stationair en rijd bijvoorbeeld 'de straat uit' nog normaal, met soms een hapering. Daarna houd hij in/ gaat hij schokken wanneer je (half)gas geeft. Wanneer je volgas geeft trekt hij wel door, maar valt na een stukje ook helemaal weg en kun je alleen nog maar uitrollen. Stationair blijft hij wel lopen.
Wanneer je geen volgas geeft maar rustig doortuft valt hij uiteindelijk ook uit tenzij je geen gas geeft.
Wanneer je dan even het contact uitzet, even wacht, en weer aanzet kun je weer een stukje rijden maar zal het bovenstaande zich na een 100m weer herhalen.
Het lijkt mij dat er iets niet goed is aan de brandstoftoevoer.... Op lpg rijd hij immers prima, en op benzine trekt hij de eerst meters ook gewoon door.
Ik ga zo even de ontluchting van de tankdop controleren en een nieuw benzinefilter halen, maar betwijfel of het zoiets simpels is.
(Trouwens; de benzinemeter geeft ook niet de goede waarde van de tank aan, misschien heeft dat ermee te maken?)
Hebben jullie nog ideeen? Alvast bedankt!
Re: T4 op lpg en benzine loopt niet goed op benzine
Ok de tankdop uit elkaar gehad en schoon gemaakt, maar was niet echt vies. Het benzinefilter ziet er nieuw uit....
Benzinepomp misschien?
Benzinepomp misschien?
Re: T4 op lpg en benzine loopt niet goed op benzine
Net weer even geprobeerd.
Wanneer je heeel rustig rijd, en bijna geen gas geeft kun je gewoon blijven rijden. Wanneer je half gas geeft gaat hij flink schokken.
Wanneer je volgas geeft trekt hij door, maar één versnelling verder kun je geen gas meer geven en blijft hij stationair pruttelen.
Als je hem dan uitzet en meteen weer start, start hij de eerste keer niet, de tweede startpoging wel waarna je weer wel gas kunt geven en verder kunt rijden..
Bah, ik heb een hekel aan dit soort vage problemen. Een koppakking eruit of een verbrande klep kun je tenminste meteen vervangen waarna het klaar is.
Wanneer je heeel rustig rijd, en bijna geen gas geeft kun je gewoon blijven rijden. Wanneer je half gas geeft gaat hij flink schokken.
Wanneer je volgas geeft trekt hij door, maar één versnelling verder kun je geen gas meer geven en blijft hij stationair pruttelen.
Als je hem dan uitzet en meteen weer start, start hij de eerste keer niet, de tweede startpoging wel waarna je weer wel gas kunt geven en verder kunt rijden..
Bah, ik heb een hekel aan dit soort vage problemen. Een koppakking eruit of een verbrande klep kun je tenminste meteen vervangen waarna het klaar is.
Laatst gewijzigd door IljaB op 07 jul 2010, 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: T4 op lpg en benzine loopt niet goed op benzine
Zo weer wat wijzer:
Wanneer de bus op lpg loopt blijft de benzinepomp draaien. Het geluid/gezoem van de benzinepomp was een beetje onconstant, en heb daarom de benzinepomp eruit gehaald.
Deze zag er zo uit:
Rechts de dop waar het pompgedeelte aanhangt. Links het pompgedeelte.
Zie de tyrap. Het witte buisje is afgezaagd.
Dit is de onderkant van het pompgedeelte. Het lijkt erop dat deze ergens opgeschroeft hoort te zitten.
Het pompgedeelte met vlotter(brandstofpeil) hangt dus los aan de dop in de tank!!... Binnenin het pompgedeelte zat een tyrap en een buisje wat er afgezaagd uit ziet. Het pompje rammelt vanbinnen wanneer je deze een beetje heen en weer schud, alsof er iets los zit.
Volgens mij hoort dit gedeelte niet los in de tank te hangen, want het lijkt me dat de vlotter dan niet nauwkeurig zijn werk zou kunnen doen. Ook lijkt het erop dat de onderzijde van het pompgedeelte ergens opgeschroeft moet worden..
Iemand die zijn brandstofpomp er wel eens uit gegaald heeft, en weet hoe dit moet zitten?
Wanneer de bus op lpg loopt blijft de benzinepomp draaien. Het geluid/gezoem van de benzinepomp was een beetje onconstant, en heb daarom de benzinepomp eruit gehaald.
Deze zag er zo uit:
Rechts de dop waar het pompgedeelte aanhangt. Links het pompgedeelte.
Zie de tyrap. Het witte buisje is afgezaagd.
Dit is de onderkant van het pompgedeelte. Het lijkt erop dat deze ergens opgeschroeft hoort te zitten.
Het pompgedeelte met vlotter(brandstofpeil) hangt dus los aan de dop in de tank!!... Binnenin het pompgedeelte zat een tyrap en een buisje wat er afgezaagd uit ziet. Het pompje rammelt vanbinnen wanneer je deze een beetje heen en weer schud, alsof er iets los zit.
Volgens mij hoort dit gedeelte niet los in de tank te hangen, want het lijkt me dat de vlotter dan niet nauwkeurig zijn werk zou kunnen doen. Ook lijkt het erop dat de onderzijde van het pompgedeelte ergens opgeschroeft moet worden..
Iemand die zijn brandstofpomp er wel eens uit gegaald heeft, en weet hoe dit moet zitten?
- marcel 415
- Berichten: 1222
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:28
- Locatie: grunniggerlaand
Re: T4 op lpg en benzine loopt niet goed op benzine
als het goed is moet je de pomp op de bodem van je tank vast draaien .
wij hebben vorigjaar nieuwe pomp erin gezet en die moest een slag draaien en toen zat ie vast.
maar bij ons is het probleem van slecht ryden op benzine er nog steeds.
wij hebben vorigjaar nieuwe pomp erin gezet en die moest een slag draaien en toen zat ie vast.
maar bij ons is het probleem van slecht ryden op benzine er nog steeds.
Groetjes Marcel 415
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: T4 op lpg en benzine loopt niet goed op benzine
een beetje afhankelijk van het LPG systeem kan slecht rijden op benzine bij perfect rijden op LPG eigenlijk alleen aan het brandstofsysteem liggen.
jouw probleem klinkt als een toevoerprobleem, dus tekort aan brandstof(druk)
meet de benzinedruk tijdens het rijden en kijk wat daar mee gebeurd (en vraag eens even na hoeveel het moet zijn.
de pomp in de tank heb ik geen ervaring mee, een TDI heeft die niet
jouw probleem klinkt als een toevoerprobleem, dus tekort aan brandstof(druk)
meet de benzinedruk tijdens het rijden en kijk wat daar mee gebeurd (en vraag eens even na hoeveel het moet zijn.
de pomp in de tank heb ik geen ervaring mee, een TDI heeft die niet
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: T4 op lpg en benzine loopt niet goed op benzine
Bedankt voor jullie reacties. Ik ben weer ietsje wijzer.
Ik heb vanochtend de pomp vervangen door de pomp van een Vw passat (2.0) uit 94. Die pastte ook gewoon op de bodem van de tank! In eerste instantie leek het toen opgelost, maar na een 10min rijden voelde ik af en toe een schokje. Een paar min later begon hij weer te schokken, steeds erger. Hij viel echter niet uit na volgas geven. Toen weer stukje op lpg overgeschakeld, en na een min of 5 weer teruggeswitched naar benzine. Toen kon ik weer ongeveer 10min rijden.
Ik kan nu al een stuk langer rijden op benzine, en het schokken en inhouden is wat minder heftig geworden, maar het probleem is er nog. Het lijkt erop dat de brandstofdruk langzaam wegvalt.
Zit er nog ergens een drukregelaar of iets dergelijks in het brandstofsysteem??
Thanks!
Ik heb vanochtend de pomp vervangen door de pomp van een Vw passat (2.0) uit 94. Die pastte ook gewoon op de bodem van de tank! In eerste instantie leek het toen opgelost, maar na een 10min rijden voelde ik af en toe een schokje. Een paar min later begon hij weer te schokken, steeds erger. Hij viel echter niet uit na volgas geven. Toen weer stukje op lpg overgeschakeld, en na een min of 5 weer teruggeswitched naar benzine. Toen kon ik weer ongeveer 10min rijden.
Ik kan nu al een stuk langer rijden op benzine, en het schokken en inhouden is wat minder heftig geworden, maar het probleem is er nog. Het lijkt erop dat de brandstofdruk langzaam wegvalt.
Zit er nog ergens een drukregelaar of iets dergelijks in het brandstofsysteem??
Thanks!
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: T4 op lpg en benzine loopt niet goed op benzine
meestal in de vorm van een vacuumdoosje op de brandstofrail
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: T4 op lpg en benzine loopt niet goed op benzine
brandstof filter wel schoon? meestelpg autos word dat vergeten en als die goed verstopt zit ........ komt er te weinig bij je moter
RUBBEREXPRESS
Re: T4 op lpg en benzine loopt niet goed op benzine
((^%$# ) wilde wat citeren en druk op de verkeerde knop.
Verder zou je ook de benzine kunnen vervangen, als dit nog niet gebeurt is.
Als de benzine een beetje naar 'peut' ruikt vervang het dan maar gauw.
Wel alle oude benzine vervangen en niets laten zitten!!
Die laatste zin is wel belangrijk. Oude benzine is net als een virus!!!
Verder zou je ook de benzine kunnen vervangen, als dit nog niet gebeurt is.
Als de benzine een beetje naar 'peut' ruikt vervang het dan maar gauw.
Wel alle oude benzine vervangen en niets laten zitten!!
Die laatste zin is wel belangrijk. Oude benzine is net als een virus!!!
Laatst gewijzigd door Harry62 op 09 jul 2010, 12:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: T4 op lpg en benzine loopt niet goed op benzine
moderne installaties starten op benzine en lopen tot een ingestelde koelvloeistoftemperatuur op benzine. hierdoor zou dus ook de benzine niet te gek oud mogen worden. Dan nog is het met een tankinhoud van 80 liter mogelijk dat de benzine er al ruim meer dan een half jaar in zit...
Benzine verouderd en dan loopt een motor er slechter op, dat is waar.
leegpompen, filter vervangen (ook al ziet ie er nieuw uit), nieuwe benzine er in, (als je niet veel op benzine rijdt, tank dan niet vol, maar slechts 20-40 liter ofzo) gasklephuis inderdaad een goede reiinigingsbeurt geven en dan weer proberen.........
Benzine verouderd en dan loopt een motor er slechter op, dat is waar.
leegpompen, filter vervangen (ook al ziet ie er nieuw uit), nieuwe benzine er in, (als je niet veel op benzine rijdt, tank dan niet vol, maar slechts 20-40 liter ofzo) gasklephuis inderdaad een goede reiinigingsbeurt geven en dan weer proberen.........
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: T4 op lpg en benzine loopt niet goed op benzine
Ik heb straks een andere drukregelaar geprobeert. Geen verschil helaas....
Deze bus rijd zover ik weet op benzine óf lpg. Hij start niet op benzine dus. Tank was kwart vol toen ik hem kocht, en ik heb hem daarna volgegooid. Aangezien hij eerst een heel stuk probleemloos op benzine rijd voordat het schokken en inhouden begint denk ik niet dat het aan de kwaliteit van de benzine ligt.
Het is echt typisch. Je start, rijd een min of 5 probleemloos, dan begint hij een beetje te schokken en inhouden, steeds erger, totdat je niet meer verder kunt rijden en weer over moet schakelen op lpg.
Als je dan weer een stukje op lpg hebt gereden kun je weer een stuk op benzine.
Misschien toch idd brandstoffilter. Ik zal er eventjes eentje halen en uitwisselen.
Deze bus rijd zover ik weet op benzine óf lpg. Hij start niet op benzine dus. Tank was kwart vol toen ik hem kocht, en ik heb hem daarna volgegooid. Aangezien hij eerst een heel stuk probleemloos op benzine rijd voordat het schokken en inhouden begint denk ik niet dat het aan de kwaliteit van de benzine ligt.
Het is echt typisch. Je start, rijd een min of 5 probleemloos, dan begint hij een beetje te schokken en inhouden, steeds erger, totdat je niet meer verder kunt rijden en weer over moet schakelen op lpg.
Als je dan weer een stukje op lpg hebt gereden kun je weer een stuk op benzine.
Misschien toch idd brandstoffilter. Ik zal er eventjes eentje halen en uitwisselen.
Re: T4 op lpg en benzine loopt niet goed op benzine
Lees dit nog eens je moet echt alle oude benzine verwijderen.Harry62 schreef:((^%$# ) wilde wat citeren en druk op de verkeerde knop.
Verder zou je ook de benzine kunnen vervangen, als dit nog niet gebeurt is.
Als de benzine een beetje naar 'peut' ruikt vervang het dan maar gauw.
Wel alle oude benzine vervangen en niets laten zitten!!
Die laatste zin is wel belangrijk. Oude benzine is net als een virus!!!
Het zakt namelijk onderin waar je aanzuigbuis ook zit.
Leiding doorblazen en filter vervangen. Dan het resultaat even hier posten.
En maak je gasklep huis dan ook maar schoon want daar zit vast vuil in.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: T4 op lpg en benzine loopt niet goed op benzine
Ik ga ervan uit dat hij normaliter op oktaan 98 hoort te lopen.
Misschien is hij afgetankt op oktaan 95, wat nu ook nog verouderd kan zijn.
Ik ben net terug uit de States en onze gehuurde Jeep reed net zo beroerd op een te laag oktaangehalte.
Mijn Kawasaki heeft ook dit probleem.
Net als Harry62 denk ik dus ook aan je benzine.
Tevens kan je ontsteking afgesteld staan op LPG (iets later vonken), wat het nog eens erger maakt.
Egbert
Misschien is hij afgetankt op oktaan 95, wat nu ook nog verouderd kan zijn.
Ik ben net terug uit de States en onze gehuurde Jeep reed net zo beroerd op een te laag oktaangehalte.
Mijn Kawasaki heeft ook dit probleem.
Net als Harry62 denk ik dus ook aan je benzine.
Tevens kan je ontsteking afgesteld staan op LPG (iets later vonken), wat het nog eens erger maakt.
Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
Re: T4 op lpg en benzine loopt niet goed op benzine
Deze T4 busjes lopen op 91 octaan. Het benodigde octaan gehalte heeft te maken met de compressieverhouding van een motor en de vorm van de compressiekamer(cilinderkop). Bij een hoge compressieverhouding treed eerder detonatie op. Dit kun je weer voorkomen door een hoger octaan gehalte te rijden.
Vandaag maar weer bezig geweest met de T4...
Brandstoffilter vervangen. Oude open gezaagd en bleek nog vrij schoon van binnen.
Verder wat aan sensoren gerommeld, eraf halen om te kijken of het verschil maakt. Geen effect.
Volgens mij is de brandstofdruk en brandstof prima. Als ik niet wist dat hij op LPG wel goed loopt dan zou ik zweren dat het ontstekingssysteem problemen zou hebben, vanwege de onregelmatigheid (soms een of meerdere korte schokjes, soms helemaal wegvallen en daarna ineens weer doortrekken etc.) van de schokken en het erger worden bij het warmer worden van de motor. Ik heb al een keer zoiets gehad bij een andere auto, en toen heb ik tijdens het slecht lopen met een stroboscooplamp gekeken wat de bougies deden, en die vonkten dan onregelmatig. Bleek de IC-unit (ignition amplifier) te zijn die heet werd en dan gek ging doen met de aansturing van de bobine.
Ik denk dat de aansturing van de injectoren af en toe weg valt wanneer de motor wat heter wordt, of deze een bepaalde tijd bekrachtigd zijn. De injectoren worden toch direct aangestuurd door de ECU?
Bedenk me net: Die injectoren worden uitgeschakeld wanneer je op LPG overschakeld. Ik denk dat dit relais, of deze schakeling niet helemaal goed is ofzo. Ik ga even zoeken of ik dit kan vinden.
Vandaag maar weer bezig geweest met de T4...
Brandstoffilter vervangen. Oude open gezaagd en bleek nog vrij schoon van binnen.
Verder wat aan sensoren gerommeld, eraf halen om te kijken of het verschil maakt. Geen effect.
Volgens mij is de brandstofdruk en brandstof prima. Als ik niet wist dat hij op LPG wel goed loopt dan zou ik zweren dat het ontstekingssysteem problemen zou hebben, vanwege de onregelmatigheid (soms een of meerdere korte schokjes, soms helemaal wegvallen en daarna ineens weer doortrekken etc.) van de schokken en het erger worden bij het warmer worden van de motor. Ik heb al een keer zoiets gehad bij een andere auto, en toen heb ik tijdens het slecht lopen met een stroboscooplamp gekeken wat de bougies deden, en die vonkten dan onregelmatig. Bleek de IC-unit (ignition amplifier) te zijn die heet werd en dan gek ging doen met de aansturing van de bobine.
Ik denk dat de aansturing van de injectoren af en toe weg valt wanneer de motor wat heter wordt, of deze een bepaalde tijd bekrachtigd zijn. De injectoren worden toch direct aangestuurd door de ECU?
Bedenk me net: Die injectoren worden uitgeschakeld wanneer je op LPG overschakeld. Ik denk dat dit relais, of deze schakeling niet helemaal goed is ofzo. Ik ga even zoeken of ik dit kan vinden.