Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 op lpg en benzine loopt niet goed op benzine

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: T4 op lpg en benzine loopt niet goed op benzine

Bericht door Roger B. (11)61 »

kleur kan per bouwjaar en motortype verschillen. Daarnaast zijn er kleurwijzigingen als er een modificatie aan de sensor aangebracht wordt, de sensoren met de aangepaste opbouw krijgen dan een andere kleur dan de oudere.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
IljaB
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 jul 2010, 20:58
Locatie: Nijmegen

Re: T4 op lpg en benzine loopt niet goed op benzine

Bericht door IljaB »

Andere temp sensor geplaatst ( nieuwe is blauw, oude is zwart). Deze geeft wel een hogere Ohmse waarde wanneer je dit meet met de multimeter. Probleem is er nogsteeds. Ik heb wel net een half uur rond gereden en daarin heb ik twee keer gehad dat hij schokte, ik geen gas meer kon geven en hij alleen stationair liep. Motor uit en aan gezet tijdens het rijden en ik kon verder...

Het verwijderen van de stekker van de temperatuursensor verhelpt het probleem, alleen de sensor is goed dus. Wat zou het nog meer kunnen zijn?
Wordt er wel beetje radeloos van nu... :bonk
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: T4 op lpg en benzine loopt niet goed op benzine

Bericht door Roger B. (11)61 »

motorcomputer........ of massaprobleem of......... of........ of.......... of............
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
IljaB
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 jul 2010, 20:58
Locatie: Nijmegen

Re: T4 op lpg en benzine loopt niet goed op benzine

Bericht door IljaB »

Nou volgens mij heb ik het!

Net weer geprobeert op benzine te rijden. Op een gegeven moment trad het probleem weer op waardoor ik niet meer kon rijden. Net zoals vanochtend de temp. sensor losgemaakt maar dat maakte dit keer geen verschil!..blijkbaar toch toeval vanochtend.. Ik kon niet eens meer starten op benzine met de temp sensor eraf. Met de temp sensor erop kon ik wel starten maar verder niet wegrijden of iets.

Toen als een van de laatste ideeen die ik nog had de gaskleppositie sensor losgemaakt..... en toen heb ik ruim 40min probleemloos gereden. Volgas, halfgas, snelweg, 30 weggetjes....

Lijkt erop dat die dus kapot is... Vraag me wel af hoe het kan dat de bus nogsteeds prima rijd zonder die sensor.... Zou hij nu gewoon een vaste hoeveelheid inspuiten ofzo?...

Morgenvroeg nog maar een lange rit op benzine rijden en kijken of het definitief weg is als ik die sensor los heb. En dan een sensor zien te krijgen..

Fototje:
Afbeelding
Afbeelding

:driveT5
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 op lpg en benzine loopt niet goed op benzine

Bericht door Multivan Generation »

misschien het gasklep huis meteen ook eens goed reinigen? :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
IljaB
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 jul 2010, 20:58
Locatie: Nijmegen

Re: T4 op lpg en benzine loopt niet goed op benzine

Bericht door IljaB »

De flits doet het erger lijken dan het is... :knipoog

Ik heb even gezocht op partsbase, maar die gaskleppositiesensoren staan daar niet los op..alleen aan een compleet gasklephuis vast.
Morgen even sloperijen opbellen. Als het werkt met een gebruikte sensor koop ik wel een nieuwe.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: T4 op lpg en benzine loopt niet goed op benzine

Bericht door Roger B. (11)61 »

Peter bedoelt (net als harry veel eerder in het topic al zei) dat je het gasklephuis INWENDIG moet reinigen, die buitenkant doet niets aan de werking.............. en van de binnenkant zien we ook met je flits niets :bifun
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 op lpg en benzine loopt niet goed op benzine

Bericht door Multivan Generation »

idd dat bedoelde ik..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
IljaB
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 jul 2010, 20:58
Locatie: Nijmegen

Re: T4 op lpg en benzine loopt niet goed op benzine

Bericht door IljaB »

Dat had ik wel begrepen... :knipoog
Maar persoonlijk geloof ik daar niet zo in, omdat deze alleen als functie heeft om meer of minder lucht door te laten. Er zitten alleen twee kleine kanaaltjes in voor de vacuumslangetjes, en die zijn open. Er wordt niets met brandstof gedaan in dit gasklephuis, behalve dan het stuk voor de LPG.
Zonder gaskleppositiesensor rijd hij goed, dus ik spits me eerst daar op toe.
IljaB
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 jul 2010, 20:58
Locatie: Nijmegen

Re: T4 op lpg en benzine loopt niet goed op benzine

Bericht door IljaB »

OPGELOST!!!! :jump :jump :jump :jump

Het was de gaskleppositiesensor (origineel art. nummer: 044907385A) . Achteraf lijkt het ook wel logisch.. dat gebruikt het LPG systeem namelijk niet. Die heeft alleen een ´volgas microswitch´.
Net na het starten loopt hij op de opstartfase, als hij 85/90 graden heeft bereikt gaat hij de inspuiting aanpassen aan de hand van de sensoren.

Op de sloop hier in de buurt een nieuwe gehaald voor 15eu. Ze zitten ook op de volgende modellen:
Seat Cordoba 2.0i
Seat Ibiza II
Seat Toledo I
VW Corrado 2.0i
VW Golf III 2.0
VW Passat 2.0
VW Vento 2.0

Het was deze: http://www.yatego.com/autosensorberlin/ ... 7d1c95917e

Een tweedehansje gehaald omdat een nieuwe bestellen lang ging duren.. :) Nu fijn op vakantie!

Bedankt voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 op lpg en benzine loopt niet goed op benzine

Bericht door Multivan Generation »

Je hebt de voor jouw "nieuwe" sensor inclusief huis toch wel meteen even gereinigd he,
voor het inbouwen? :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
IljaB
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 jul 2010, 20:58
Locatie: Nijmegen

Re: T4 op lpg en benzine loopt niet goed op benzine

Bericht door IljaB »

Ik heb alleen een losse sensor op de sloop gehaald en die zit bovenop het asje van de gasklep geschroefd (zie fotos). Gasklephuis hoeft er dus niet af en heb ik lekker laten zitten..
Het gasklephuis is gewoon een doorlaat met een gasschuif, en er gaat alleen lucht door (op twee vacuumaansluitingen na).

Zie hier:
Afbeelding
Kan vrij weinig aan verstopt raken..
Als het een carburateur was zou het een ander verhaal zijn.

Ik ga nu eerst de binnenkant van de bus in orde maken, rij over 3 dagen aan.. :ikrij
Na de zomer de boel verder opknappen.
Plaats reactie