Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

campervraagje

vragen over de T4
pekjemx
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 dec 2008, 19:28

campervraagje

Bericht door pekjemx »

Beste Wtjewellers,

Ik ben al 7 jaar een gelukkige t4 rijder, maar nu wordt de wegenbelasting me toch echt TE duur,
het spookt me dus ook al weken door mijn hoofd om mijn fijn busje om te bouwen naar een camper.
Om zo van het kwart-tarief gebruik te kunnen maken, nu heb ik de regels gelezen en nu is mij
dus niet duidelijk of ik ipv. een hefdak/slaapdak, ook een groot (waterdicht) luik erin mag maken wat open en dicht kan.
ik zie nergens dat je "overdekt" moet staan onder een dakje. als het luik open staat heb je oneindig sta-hoogte ;)

graag jullie advies hierover.

Met vriendelijke groeten,
Erik
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: campervraagje

Bericht door pluuke »

Ja, een logische vraag.
Ik heb hem zelf ook eens gesteld.
Maar het verhaal gaat niet op, er wordt door de belasting weldegelijk gesproken over een "binnenruimte".
En bij een opendak (ik had het idee van een heeeeeeeel groot zonnedak) is daar geen sprake van...
Maw je moet weldegelijk overdekt staan.
viewtopic.php?f=2&t=22901&p=134179&hili ... ke#p134142" onclick="window.open(this.href);return false;
Bijlagen
Douaneeisen.jpg
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: campervraagje

Bericht door DNS »

Aangezien de regelgeving lijkt te zijn veranderd voor het hanteren van het kwart-tarief (zie viewtopic.php?f=2&t=27628" onclick="window.open(this.href);return false; ) mag dat wel een erg groot luik worden. :knipoog

Nu heeft de site van de belastingdienst er nog wel een clausule voor afwijkende hoogte in staan, maar de vraag blijft hoe up-to-date die is. Er zijn momenteel volgens mij een aantal WJW'ers met een kleiner hefdak in afwachting van het besluit op hun aanvraag van het kwart-tarief, dus we wachten met z'n allen even af wat er besloten wordt bij onze belastingvrienden. De belastingdienst heeft het in die clausule inderdaad enkel over het verhoogde dak of hefdak als voorbeelden, dus er is theoretisch een mogelijkheid voor een andere oplossing (die blijkbaar sowieso een overkapping moet geven zoals Pluuke aangaf). Voorheen zijn er i.i.g. ook zelfbouw-hefdaken door de keuring gekomen. Je moet alleen wel hopen dat het RDW, die jouw :driveT4 moet keuren voor het kampeerauto-kenteken, het dan ook met jouw oplossing eens is wat betreft de verkeersveiligheid. Als je het echt zeker wil weten zit er eigenlijk maar één ding op en dan moet je dus even met het RDW/de belastingdienst mailen (of bellen).
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: campervraagje

Bericht door Roger B. (11)61 »

DNS schreef:de belastingdienst mailen .
knap als je die per mail kunt bereiken :muur zo modern is de belastingdienst nog niet................

(als je, omdat je PC geen diskdrive meer heeft een CD-rom met je aangifte stuurt krijg je deze ook retour met de melding dat ze geen CD-rom kunnen lezen :nuts )
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: campervraagje

Bericht door Egbert&Manon »

De stahoogte moet onder een dak zijn.
Tentdoek bij een hefdak is niet verplicht, zijwanden mogen open.

Peter MV had ooit op een Duitse Transporterforum een voorbeeldfoto van een iglotentje boven een schuifdak gezien.
Geen idee of dit nog binnen de eisen valt.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2038
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: campervraagje

Bericht door chv »

Juist om dit soort misbruik van het kwarttarief moelijker te maken, worden de regels steeds verder aangescherpt.
Met als gevolg dat uiteindelijk het kwarttarief zal worden afgeschaft en het voor veel mensen die een kampeerbusje hebben om er echt mee te kamperen niet meer betaalbaar is. Dat zelfde is gebeurd met het grijze kenteken. Bedoeld om het voor kleine zelfstandigen betaalbaar te houden, en op zo'n grote schaal misbruikt door mensen die helemaal geen bedrijf hadden dat het maar is afgeschaft.
"De goeden moeten onder de kwaden lijden" heet dat dan.

Als je je busje wilt ombouwen om er mee te gaan kamperen, dan alle succes en steun die ik kan bedenken.
Maar als je het alleen doet om belasting te ontduiken: je verziekt het voor anderen, onder anderen voor mij.
Ik kan daar weinig begrip voor opbrengen.

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: campervraagje

Bericht door bartt4 »

chv schreef:Juist om dit soort misbruik van het kwarttarief moelijker te maken, worden de regels steeds verder aangescherpt.
Met als gevolg dat uiteindelijk het kwarttarief zal worden afgeschaft en het voor veel mensen die een kampeerbusje hebben om er echt mee te kamperen niet meer betaalbaar is. Dat zelfde is gebeurd met het grijze kenteken. Bedoeld om het voor kleine zelfstandigen betaalbaar te houden, en op zo'n grote schaal misbruikt door mensen die helemaal geen bedrijf hadden dat het maar is afgeschaft.
"De goeden moeten onder de kwaden lijden" heet dat dan.

Als je je busje wilt ombouwen om er mee te gaan kamperen, dan alle succes en steun die ik kan bedenken.
Maar als je het alleen doet om belasting te ontduiken: je verziekt het voor anderen, onder anderen voor mij.
Ik kan daar weinig begrip voor opbrengen.

Charles Vos
ik kampeer ook heel af en toe maar, meer dagjes weg. maar verder rij ik er mee na me werk.
Wou jij zeggen dat je puur je bus gebruikt voor kamperen? en voor de rest de bus stil staat????????? Denk het niet.
Denk dat het met die hefdak gedoe ook mee valt, als ik de belasting site lees staan daar gewoon nog de regels zoals altijd. En grijs is er nog steeds hoor maar inderdaad nu voor de ondernemer en niet meer particulier.
Ach reed eerst grijs toen dat was afgeschaft belasting vrij en een camperbusje. word dat ook nog es afgeschaft rijden we in een belasting vrij aygotje of c1 of een ecologisch verantwoorde geitewollesokke toyota.Tot we met ze alle der in rijden en de staat hier weer een regel voor bedenkt.
Leuker kunne we het niet maken wel beroerder word de nieuwe belasting slogan :toppie
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2038
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: campervraagje

Bericht door chv »

Hallo Bart,

Ik zei "als je busje wilt ombouwen om er mee te kamperen"
Dat betekent toch niet dat je er uitsluitend mee mag kamperen?
Als je er mee kampeert dan is het op dat moment een kampeerbusje en maak je gebruik van de regelingen die er voor kampeerbusjes zijn. Prima.
Het gaat me er om dat mensen misbruik maken van die regelingen die er voor kampeerbusjes zijn gemaakt om belasting te ontduiken zonder van plan te zijn het busje als camper te gebruiken.
Daar baalt de belastingdienst van en die gaan dan steeds strengere eisen stellen aan de inrichting om die misbruik te ontmoedigen.
En dat zorgt er ten eerste voor dat creatieve mensen zoals Peter Multivan of Surfing erik die wel echt een kampeerbusje bouwen te maken met allerlei gezeik. en ten tweede kan je op twee vingers natellen dat ze het belastingvoordeel zullen gaan afschaffen als er teveel mensen misbruik van maken.
En ja ik gebruik mijn kampeerbusje ook voor gewoon verkeer. Maar ik zou me dit busje niet meer kunnen permiteren als het kwarttarief word afgeschaft.
Vandaar.

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: campervraagje

Bericht door Roger B. (11)61 »

vroegah...had je een 60dagen kaart voor campers, dan kon je 60 dagen per jaar gebruik maken van de openbare weg met je camper....geen idee waarom dat afgeschaft is.......moeilijk te checken denk ik....

een van de mogelijkheden is het zelf-ombouwen beperken, dan wordt de stap groter om om te bouwen..... of alleen degelijk en netjes omgebouwde campers (niet van die ombouwen waaraan je van veraf al ziet dat het alleen om de minimalen eisen gaat) goedkeuren als camper.......

een fatsoenlijke ombouw waar je heel veel zelf doet kost naast een zee van tijd ook snel 7500-10.000 euro denk ik.

verschil is in belasting grof gezegd 1200 euro per jaar, dan moet je dus 5-8 jaar rijden voor het terug verdiend is...................

das lang ........................................
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: campervraagje

Bericht door bartt4 »

chv schreef:Hallo Bart,

Ik zei "als je busje wilt ombouwen om er mee te kamperen"
Dat betekent toch niet dat je er uitsluitend mee mag kamperen?
Als je er mee kampeert dan is het op dat moment een kampeerbusje en maak je gebruik van de regelingen die er voor kampeerbusjes zijn. Prima.
Het gaat me er om dat mensen misbruik maken van die regelingen die er voor kampeerbusjes zijn gemaakt om belasting te ontduiken zonder van plan te zijn het busje als camper te gebruiken.
Daar baalt de belastingdienst van en die gaan dan steeds strengere eisen stellen aan de inrichting om die misbruik te ontmoedigen.
En dat zorgt er ten eerste voor dat creatieve mensen zoals Peter Multivan of Surfing erik die wel echt een kampeerbusje bouwen te maken met allerlei gezeik. en ten tweede kan je op twee vingers natellen dat ze het belastingvoordeel zullen gaan afschaffen als er teveel mensen misbruik van maken.
En ja ik gebruik mijn kampeerbusje ook voor gewoon verkeer. Maar ik zou me dit busje niet meer kunnen permiteren als het kwarttarief word afgeschaft.
Vandaar.

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Dus conclusie ook wij hebben de bus vanwege het voordeel net zoals anderen die de bus aan passen aan het camper tarief.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: campervraagje

Bericht door bartt4 »

Roger B. (11)61 schreef:vroegah...had je een 60dagen kaart voor campers, dan kon je 60 dagen per jaar gebruik maken van de openbare weg met je camper....geen idee waarom dat afgeschaft is.......moeilijk te checken denk ik....

een van de mogelijkheden is het zelf-ombouwen beperken, dan wordt de stap groter om om te bouwen..... of alleen degelijk en netjes omgebouwde campers (niet van die ombouwen waaraan je van veraf al ziet dat het alleen om de minimalen eisen gaat) goedkeuren als camper.......

een fatsoenlijke ombouw waar je heel veel zelf doet kost naast een zee van tijd ook snel 7500-10.000 euro denk ik.

verschil is in belasting grof gezegd 1200 euro per jaar, dan moet je dus 5-8 jaar rijden voor het terug verdiend is...................

das lang ........................................
of gaan wonen in duitsland ahahah.
gewoon een camper bouwen die aan de eisen voldoet en rijden maar. tot de tijd komt dat ze het gaan afschaffen en dan ondekken wij zuinigerds wel weer een ander voordeel in de nederlandse wet geving en belastingstelsel
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: campervraagje

Bericht door Roger B. (11)61 »

bartt4 schreef: of gaan wonen in duitsland ahahah.
yup, caravelle TDI voor 430 euro per jaar, 7 persoons..........benzine kost ongeveer 270 gok ik (2,5 liter) gas kost hetzelfde als benzine
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2038
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: campervraagje

Bericht door chv »

@Bart:
Je moet het niet omdraaien. Ik heb geen kampeerbusje omdat het goedkoop is. En dat is ie ook niet want met de komplete inrichting weegt ie een stuk zwaarder dan een standaard busje (en drinkt ie navenant) Bovendien zijn (fabrieks) kampeerbusjes ook tweedehands absurd duur vergeleken met gewone vwbusjes.
Ik heb het busje gekocht omdat ik het heerlijk vind om met ons kampeerbusje te zwerven.
En dat is dankzij het kwarttarief nu nog betaalbaar.

@Roger:
Die z.g. 60 dagen kaart is verdwenen sinds de wegenbelasting is omgezet in het houderschapsbelasting.
Vroeger betaalde zolang je van de openbare weg gebruikt. Stond ie in een schuur of stalling dan hoefde je niet te betalen.
Nu betaal je het hele jaar door voor het op je naam staan van een voertuig, waar ie ook staat.
Dat kwarttarief is dus een gebaar geweest naar de kampeerautobezitters.

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: campervraagje

Bericht door bartt4 »

ook de mijne is zwaarder dan vroeger. en goedkoop? nee hoor de sooi die er in zit heeft genoeg gekost. draai ook niet de boel om hoor. je geeft zelf toch aan dat door de kwarttarief je juist voordeliger in een bus kan rijden. vandaar ik ook zei dat we allemaal voor het voordeel gaan. dat ik persoonlijk niet koos voor een originele is de absurd dikke prijzen die ze vragen voor de busjes.
Bouw er lekker zelf 1 dacht ik toen. En dat ondertussen al 2x gedaan. dat vele nu een bus verbouwen kan ik goed begrijpen. zo staat het in de wet dus geef ik ze gelijk dat ze het doen. Zo ging het vroeger met grijskenteken. Waar ik ook denk ik 15 jaar mee heb gereden veelal nissan patrols log zwaar zuipen maar op grijs geen drol. tot het werd afgeschaft. Boos? ja toen wel ff maar begrijp het ook. Passen ze met de tijd de camper tariefen aan word ik ook boos maar begrijp ik het ook. Komt door de vele zelfbouwers, maar ook de aanschaf van geimpoteeerde busjes. Kortom we doen het met ze allen.
Tot die tijd? lekker genieten van onze busjes :wjw :driveT4 :T44EVER :driveT5 :T54LIFE
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: campervraagje

Bericht door bartt4 »

ook de mijne is zwaarder dan vroeger. en goedkoop? nee hoor de sooi die er in zit heeft genoeg gekost. draai ook niet de boel om hoor. je geeft zelf toch aan dat door de kwarttarief je juist voordeliger in een bus kan rijden. vandaar ik ook zei dat we allemaal voor het voordeel gaan. dat ik persoonlijk niet koos voor een originele is de absurd dikke prijzen die ze vragen voor de busjes.
Bouw er lekker zelf 1 dacht ik toen. En dat ondertussen al 2x gedaan. dat vele nu een bus verbouwen kan ik goed begrijpen. zo staat het in de wet dus geef ik ze gelijk dat ze het doen. Zo ging het vroeger met grijskenteken. Waar ik ook denk ik 15 jaar mee heb gereden veelal nissan patrols log zwaar zuipen maar op grijs geen drol. tot het werd afgeschaft. Boos? ja toen wel ff maar begrijp het ook. Passen ze met de tijd de camper tariefen aan word ik ook boos maar begrijp ik het ook. Komt door de vele zelfbouwers, maar ook de aanschaf van geimpoteeerde busjes. Kortom we doen het met ze allen.
Tot die tijd? lekker genieten van onze busjes :wjw :driveT4 :T44EVER :driveT5 :T54LIFE
RUBBEREXPRESS
Plaats reactie