Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

airco reinigen

vragen over de T4
Plaats reactie
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

airco reinigen

Bericht door freek »

De verdeamper van de airco van onze t4 tdi stinkt een beetje. Vandaag een bus ontsmetter gekocht. Ik heb dit wel eens vaker gedaan maar nu is het schuim en dat moet je eigenlijk op de verdamper spuiten en niet via de lucht inlaat vernevelen. Weet iemand hoe je bij de verdamper kan komen? Ik heb gelezen dat de slang in de afvoer van het condens moet worden gestoken tot bij de verdamper. Waar zit deze afvoer onder de auto?
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: airco reinigen

Bericht door Roger B. (11)61 »

die afvoer gaat bij de middenconsole door de vloer naar beneden als ik het goed heb.

wellicht dat je relatief makkelijk achter je dashboard kastje/vakje een kanaal weg kunt nemen en daar dan goed bij de verdamper kunt komen.

Bij de T5 had ik het ook, die stank, bij de dealer toen ook zooi in gespoten..... kreeg de auto terug met de afgrijselijk, voor mij misselijkmakende stank van die geurboompjes uit de ventilatie...............twee weken met ramen open gereden voor het draaglijk werd, twee weken later rook de airco weer net zo muf als voorheen... de airco nooit meer uit gehad tijdens het rijden (ook in de winter niet) en nooit meer problemen gehad.... (muffe geur was gekomen nadat ik in de winter zonder gebruik van de airco gereden had)

Beste preventie is om een minuut of 5 voor je op de bestemming bent de airco uit maar aanjager aan te zetten, dan wordt de verdamper drooggeblazen en omdat ie niet meer gekoeld wordt vormt ie geen nieuwe condens, gevolg is geen schimmelvorming,
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie