Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hebben we een spuiter aan boord

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 808
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Hebben we een spuiter aan boord

Bericht door HenkK »

Er dienen een aantal zaken aan mijn T4 gespoten te worden, niet eens omdat het zo slecht is maar ter verdere verfraaing.

Mijn vraag betreft het te gebruiken laksysteem.

Wat is K1 als basis + lakafhandeling, is dit altijd op waterbasis
Wat is een verf waar harder bij moet, is dat K2 en gaat hier nu ook wwer lak over?
Ik wordt duizelig van de adviezen

Ik heb nu lak voor 2 systemen, eigenlijk dus fout gekocht

1, Lesonal WB ready Mix P2 + blanke lak
2, Lesonal HS ready mix P3 + HS verharder 420

3, en dan heb ik ook nog een pot K1 basislak

Wat is nu de beste methode het is voor plaatwerk, bumpers, motorkap e.d.

Gr. HenkK
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Hebben we een spuiter aan boord

Bericht door Roger B. (11)61 »

NOOIT 1K systeem gebruiken om je auto te spuiten, deze lak dicht slechter af (dus slechtere roestbescherming) en is doorgaans NIET brandstofbestendig. en vaak zachter

afhankelijk van de kleur kun je zonder blanke lak, maar met is vaak wel mooier, het best de blanke laklaag in de nog enigszins natte laatste kleurlaag spuiten. Als je de kleurlak eerst laat uitharden heb je kans dat de blanke lak later gaat afbladderen.

ik ben geen spuiter maar bovenstaand zijn ervaringen en zelf gekregen adviezen.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
offline
Berichten: 760
Lid geworden op: 20 jan 2010, 22:30

Re: Hebben we een spuiter aan boord

Bericht door offline »

HenkK schreef:Er dienen een aantal zaken aan mijn T4 gespoten te worden, niet eens omdat het zo slecht is maar ter verdere verfraaing.

Mijn vraag betreft het te gebruiken laksysteem.
-Wat zit er nu op je bus? Een 2komponenten systeem, of een systeem met een basislak afgewerkt met een blanke laklaag?
Dit is eenvoudig te checken door op een "onzichtbare" plek (binnenkant deur bij je scharnier ofzo) met een fijn schuurpapiertje even heel licht te schuren. Schuurpapiertje in de kleur van de auto = 2komponenten kleur, schuurpapiertje wit = basislak met 2k blanke lak.
Deze truuk lukt dus niet bij witte auto`s :nuts

Wat is K1 als basis + lakafhandeling, is dit altijd op waterbasis
-Volgens de huidige eisen zou het waterbasislak moeten zijn, maar er bestaat ook basislak die je met een thinnersoort verdunt.
De thinner of water dienen als verdunning en bij hobby/buitengebruik is de thinnersort aan te bevelen, aangezien de waterverdunbare slecht droogt zonder hulp.

Wat is een verf waar harder bij moet, is dat K2 en gaat hier nu ook wwer lak over?
-Dat is idd 2k lak en hier hoeft geen blanke lak over, aangezien je een compleet systeem gebruikt.
Ik wordt duizelig van de adviezen

Ik heb nu lak voor 2 systemen, eigenlijk dus fout gekocht

1, Lesonal WB ready Mix P2 + blanke lak
2, Lesonal HS ready mix P3 + HS verharder 420

3, en dan heb ik ook nog een pot K1 basislak

Wat is nu de beste methode het is voor plaatwerk, bumpers, motorkap e.d.
-Het beste is om te beginnen met een goede 2k-grondverf.


Gr. HenkK
Alleen als ik alles zo lees snap ik het niet helemaal. Je bus ziet er best goed uit ,maar wil je het "ter verdere verfraaiing".
Geloof mij , als je hier geen ervaring mee hebt ziet je bus er nu beter uit dan nadat je zelf aan de gang geweest bent.
Succes in elk geval

Offline
olle griese
Berichten: 1489
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:00

Re: Hebben we een spuiter aan boord

Bericht door olle griese »

Ik spuit altijd met 1K basis lak
Laten drogen, nat schuren met K800 en 3 lagen 2K blanke lak.
Zie het nut van 2K basis lak niet in.
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 808
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Hebben we een spuiter aan boord

Bericht door HenkK »

Het spuiten betreft ook kunstof delen die ik in kleur wil hebben, bumpers, spoiler, verder motorkap en deurtjes achter

En ik spuit niet zelf, een spuiter\plaatwerker gaat dat doen in een cabine. Hij had het over een K1 basislak + Lak, i.v.m. de tijd, kan dat?

Spectrum van Lesonal kwam met voorstel verf + harder

heb eigenlijk alles laten maken en gekocht, dat was dus de verkeeerde volgorde. :muur :muur :muur

Gr. Henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Hebben we een spuiter aan boord

Bericht door Harry 341 »

Met een K1 lak bedoel je een 1K lak...is één komponent..een 2K is 2 komponenten...verf + harder.Is sneller droog.Kan ook geen lange tijd bewaard worden!
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 808
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Hebben we een spuiter aan boord

Bericht door HenkK »

Ik heb de spuiter even gebeld, en hij zegt dat er nu een K1 basislak op zit en de delen die ik over wil spuiten (hebben kleur verschil) gespoten zijn met het K2 systeem. Zijn voorstel is nog steeds K1 + lagen lak en binnen delen met de K2 systeem alsmee de kunstof delen, lijkt dat wat?? Auto is saturngeel dus krijt erg?

hen genoeg verf om 2 hele T4 te spuiten geloof ik

gr Henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 808
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Hebben we een spuiter aan boord

Bericht door HenkK »

Doe mij maar draadjes enzo
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33915
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hebben we een spuiter aan boord

Bericht door Multivan Generation »

misschien kun je met poetsen het resultaat krijgen waarnaar je op zoek bent..
Oeps daar vroeg je misschien wel niet naar :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Hebben we een spuiter aan boord

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik begrijp dat je de verf al gekocht hebt?.......lijkt me dat dat er dan op gaat...toch?



@Olle:
1k, volledig uitharden en dan 2K blank kan, maar dan zit je nog steeds met het risico van mindere hechting van de blanke lak (als je goed schuurt zoals je zegt moet dat kunnen, maar vaak wordt er een lapje scotchbrite overheen gehaald en dan de blanke lak er overheen)

Als je volledig in 2K spuit kun je ook verkiezen geen blanke lak te nemen of als je wel blanke lak neemt, kun je dus "nat op nat" de blanke lak aanbrengen, dan hecht ie zeker goed op de kleurlak (uiteraard wel bij elkaar passende laksoorten nemen)

1K zonder 2k eroverheen is mij absoluut afgeraden ivm oplosmiddelbestendigheid (brandstoffen) en poreus blijven van 1K

of zie ik dit allemaal verkeerd? (graag uitleg dan, ik leer graag bij)


@Multivan Generation
Poetsen kan veel, maar echt kleurverschil poets je niet weg, en kunststofdelen (spoilers en dergelijke) die in kleur gespoten moeten worden krijg je ook niet in kleur met een polisch en een wax :bifun :bifun
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Hebben we een spuiter aan boord

Bericht door odorf »

Er was een forumlid 'Bikevouwer' geloof ik??, die erg actief bezig was met het spuiten van motorfietsen en dergelijke.
Misschien is hij nog actief of benaderbaar voor advies via PB???

Voor wat betreft 1k en 2k;
Mijn verfspecialist heeft het mij als volgt uitgelegd;

----
1k is makkelijk voor kleine reparaties. Een spuitbusje kun je lang op voorraad houden.
2k is voor het grotere werk.
1k kun je ook niet goed polishen, daar blijft het te zacht voor.
2k daarentegen is binnen no-time droog en kan na droging met grove middelen worden gepolisht/geschuurd
(eigen ervaring)

Aflakken met blanke lak (2k) is nodig voor metallics, deze blijven anders veel kwetbaarder en dof.
Blank aflakken van een 2k 'solide kleur' (niet metallic dus) is niet nodig.
---

1k kleurlaag met lak eroverheen heb ik geen ervaring mee.
Het lijkt me inderdaad dat het wel zou moeten kunnen maar dan;
Of nat op nat moet. Of dat de kleurlaag ruim de tijd moet hebben om uit te dampen, opnieuw licht voorbewerkt moet worden voor hechting en dan de 2k lak eroverheen.

Met aflakken van een solide kleur krijg je denk ik wel een diepere glans.
Maar omdat het om losse delen van een auto gaat lijkt het me dat je met blanke lak aflakken ook sneller kleurverschil gaat zien.

2k eindlaag sluit poreuzere lagen helemaal af.

Groeten,
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
offline
Berichten: 760
Lid geworden op: 20 jan 2010, 22:30

Re: Hebben we een spuiter aan boord

Bericht door offline »

Ik heb net ff op de site van http://www.lesonal.nl" onclick="window.open(this.href);return false; gekeken en daar vind je alle info die je nodig hebt in pdf :toppie

Offline
Plaats reactie