Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

tyreweld (je weetwel die spuitbus)

vragen over de T4
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

tyreweld (je weetwel die spuitbus)

Bericht door Leo45 »

Even iets daarover naar aanleiding van een topic elders
Afgelopen zomer had ik een lekke band met mijn CC, Achteraf bleek er een spijker ingezeten te hebben.
Al rijdende hoorden wij op een gegeven moment een harde tik, net alsof er een steen tegen de wielkast slaat.
Direkt daarna begon de auto rare geluiden te maken en ben ik gestopt dat duurde met 80 km/u ongeveer 100 meter totdat ik bij een veilig plekje was. Hoewel dus het lek begonnen was met een spijker was die honderd meter genoeg om de hele band aan flarden te helpen. Het karkas stak eruit.
Tyreweld is dan volgens mij waardeloos, ofwel ik had gelukkig een echt reservewiel maar anders heb je gewoon een probleem dus.

Kortom Tyreweld klinkt leuk maar een echt wiel blijft altijd beter anders had ik in the middle of nowhere moeten gaan wachten op een wegenwacht die dan ook op pad moet om je band te laten vervangen.
Nu reed ik in ongeveer 30 minuten weer door.

Leo
Bijlagen
mini-DSC_3180.JPG
T4 2.5TDI automaat RIP
olle griese
Berichten: 1489
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:00

Re: tyreweld (je weetwel die spuitbus)

Bericht door olle griese »

Ik heb het ook altijd bij me omdat ik geen reservewiel heb maar eigenlijk moet je het niet willen gebruiken.
Je band kan sowieso niet meer gerepareerd worden en de bandenboer is er ook niet blij mee.
Ze hebben er veel werk van om de band er af te krijgen en de velg weer schoon te krijgen, en dat betaal jij.
Al met al een dure noodvoorziening.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: tyreweld (je weetwel die spuitbus)

Bericht door Roger B. (11)61 »

daarom vroeg ik het dus, ik heb in de MX5 op gas niet echt plek voor het reservewiel (thuiskomertje) omdat de gastank daar ligt.

vroeg me af of er nadelen ana het gebruik van zo'n spuitbusje zaten, en ja dus, dan maar compressortje erin en desnoods van tankstation naar tankstation om op te pompen........
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: tyreweld (je weetwel die spuitbus)

Bericht door Donald4Motion »

Ik heb een proppen setje in de wagen.
Als ik een band lek heb door een spijker. dan kan ik h'm zelf maken.
Heb je geen ervaring voor nodig, gewoon simpele handleiding/foto's lezen en doen.Easy!

Bij klapbanden heb je er weinig aan natuurlijk :nuts
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: tyreweld (je weetwel die spuitbus)

Bericht door bartt4 »

kom ik weer, Proppen vin dik ook niet de oplossing, ok tijdelijk mischien. maar een prop die ze bij garage bedrijven nog met regelmaat gebruiken gaat op den duur weer lekken. en een spijker van 1 mm proppen met koortje van 5 mm, maak je toch een band zwakker. En om goed een band te inspekteren of die niet te zacht bereden is (kan al in afstand van 10 meter) moet je de band demonteren en van binnen bekijken. soms ziet band er buiten perfect uit en is de binnekant helemaal opgebrand. Porp je zoiets maak je redelijke kans op een klapper in de toekomst. Gaat veelal wel goed, maar zie vaak ook dat het mis gaat. Enige wat ik prop op me werk is een tractror band of shovel band die me gewoon te zwaar is om er af te lepelen, of niet te tillen is. Maar dan laat ik m nog naar de zaak komen om daar definitief te repareren, van binnen uit met manchet.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: tyreweld (je weetwel die spuitbus)

Bericht door Roger B. (11)61 »

maar onderweg een prop erin en oppompen in plaats van reservewiel (als je dat niet hebt) of spuitbus... en dan zsm band eraf en repareren/vervangen is toch een goede oplossing?

zou mijn echtgenote dat ook geleerd en onderweg klaar krijgen, zo'n prop plaatsen?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
anita-sushi
Berichten: 227
Lid geworden op: 06 apr 2009, 13:41
Locatie: Veluwe

Re: tyreweld (je weetwel die spuitbus)

Bericht door anita-sushi »

Volgens mij ben ik 'gewoon' blij met m'n reservewiel als ik dit alles lees.
Twee jaar geleden hadden wij een klapband op de 'Route National' in Frankrijk, dan raast het verkeer je voorbij en dat is eng!! Dan ben je heel blij met een goede reserveband!
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: tyreweld (je weetwel die spuitbus)

Bericht door bartt4 »

Roger B. (11)61 schreef:maar onderweg een prop erin en oppompen in plaats van reservewiel (als je dat niet hebt) of spuitbus... en dan zsm band eraf en repareren/vervangen is toch een goede oplossing?

zou mijn echtgenote dat ook geleerd en onderweg klaar krijgen, zo'n prop plaatsen?
zekers is dat wel een op lossing. als je die prop maar weer vervangt door een echter reparatie mocht het repareren kunnen. Bedoelde meer het proppen in het algemeen, waar bij garage nog wel eens een gokje gewaagd word.
net als oude ventielen laten zitten. wat ik ook vaak zie, oude dot nummers, yoekitoekie banden etc.
Banden is veel om te doen zijn altijd te duur etc etc. maar is wel een oppervlak va nnog net geen had waarmee je contact heb op de weg. Zie en zal nog vaak de voorbeelden zien van fouten die gemaakt worden.
bedoel dus laat een echte expert er naar kijken en advies geven. In nood en pech geval tuurlijk prop of eventueel spuitbus alleen met spuit bus gaat plakken bijna niet meer.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: tyreweld (je weetwel die spuitbus)

Bericht door Multivan Generation »

wat een mooie uitdrukking:
yoekitoekie banden


:yes
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: tyreweld (je weetwel die spuitbus)

Bericht door Leo45 »

Mijn band die lek ging was net 3 jaar oud. En ook nog van een normaal merk dus in dit geval geen Yoekitoeki...

Inderdaad het gewicht van de bus laat het nu eenmaal niet toe om daarin zuinig aan te doen.
Maar goed mijn verhaal ging eigenlijk over het feit dat zo'n band snel aan flarden is ook al loopt tie gewoon leeg.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: tyreweld (je weetwel die spuitbus)

Bericht door odorf »

bartt4 schreef:kom ik weer, Proppen vin dik ook niet de oplossing, ok tijdelijk mischien. maar een prop die ze bij garage bedrijven nog met regelmaat gebruiken gaat op den duur weer lekken. en een spijker van 1 mm proppen met koortje van 5 mm, maak je toch een band zwakker. En om goed een band te inspekteren of die niet te zacht bereden is (kan al in afstand van 10 meter) moet je de band demonteren en van binnen bekijken. soms ziet band er buiten perfect uit en is de binnekant helemaal opgebrand. Porp je zoiets maak je redelijke kans op een klapper in de toekomst. Gaat veelal wel goed, maar zie vaak ook dat het mis gaat. Enige wat ik prop op me werk is een tractror band of shovel band die me gewoon te zwaar is om er af te lepelen, of niet te tillen is. Maar dan laat ik m nog naar de zaak komen om daar definitief te repareren, van binnen uit met manchet.
Vraagje;
Toen ik mijn bus kortgeleden voor APK wegbracht bleek ik met mijn achterband door een schroef te zijn gereden :muur . Platte band - ... de garage heeft hem toen ook 'gepropt' (staat 'prop' op de bon ). Wat kan ik er het beste mee doen? Ik dacht eigenlijk oh, dat zit wel weer goed ... maar door bovenstaande wordt ik aan het twijfelen gebracht.
Het zijn namelijk al redelijk afgeleefde TOYO banden (met enkele droogscheurtjes, nog niet aan datum volgens de code op de banden). Profiel achter is iets meer dan 2mm. (voorbanden is veel meer)

Ik wilde ze eigenlijk komend voorjaar allemaal gaan vervangen door nieuwe.

What to do?
- Wachten tot het voorjaar en maar zien? Wat is 'tijdelijk' als het gaat om een prop?? (ik rij alleen 'recreatief', in m'n eerste jaar zo'n 11 000 km)
- Alsnog naar een bandencentrum om de prop te laten vervangen door iets anders????
- Iets eerder dan gepland nieuwe slofjes eronder laten zetten?
- Of??????????

Groeten,
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: tyreweld (je weetwel die spuitbus)

Bericht door Roger B. (11)61 »

tja,nieuwe sloffen is het best, als je dat toch al van plan bent....beter VOOR de winter dan erna (in de winter heb je het profiel het hardst nodig....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: tyreweld (je weetwel die spuitbus)

Bericht door René »

Leo,

Hier hetzelfde verhaal, aantal jaar geleden een lekke band op de snelweg bij Nijkerk.
De uitvoegstrook voor de benzine pomp kon ik nog net halen, en dacht dan kan ik veilig wisselen op de parkeerplaats.

Foute keuze de band was aan de zijwangen al volledig opgevreten.
Toch een prettiger gevoel wisselen op parkeerplaats ipv de vluchtstrook en zou het zo weer doen al kan het me een band en een velg kosten.

Berrie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: tyreweld (je weetwel die spuitbus)

Bericht door Multivan Generation »

Een paar snotapen hadden, zo bleek later, bij mijn leaseauto,
de bandenspanning van 1 band wat lager gezet.
Je zag er niets van..
We gaan met z'n 4-en 150 km rijden,
en ik hoor en voel wat na een kilometer of 10.
Zal wel aan mij liggen, normaal zit je er alleen in denk je dan nog.. :bonk

5 kilometer verder steeds erger.
Auto bij een pomp aan de kant gezet en reservewiel er onder (gelukkig een volwaardig exemplaar).
De band opgepompt en een vreemd gedrag.
Ik vertrouwde het niet.
Naar de bandenboer gegaan met die band,
lektest uitgevoerd, is goed meneer..kan er zo weer op..
Ik er mee rijden, honkel bonkel, en weer terug.
Er is iets met die band aan de hand..
Uitgebalanceerd---> beetje raar steeds op andere plekken dat er wat lood bij moest..
Chef er bij---> haal die band er eens af..
Binnenwerk allemaal rubber poeder; aan de buitenzijde was er werkelijk niets van te zien..

Uiteindelijk is de band vervangen..

Ik vind het ook verreweg het veiligste om op een parkeerplaats of bij een pomp het wiel te verwisselen.
Ik moet er niet aan denken om dat op de vluchtstrook te moeten doen.. :ie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: tyreweld (je weetwel die spuitbus)

Bericht door bartt4 »

Multivan Generation schreef:Een paar snotapen hadden, zo bleek later, bij mijn leaseauto,
de bandenspanning van 1 band wat lager gezet.
Je zag er niets van..
We gaan met z'n 4-en 150 km rijden,
en ik hoor en voel wat na een kilometer of 10.
Zal wel aan mij liggen, normaal zit je er alleen in denk je dan nog.. :bonk

5 kilometer verder steeds erger.
Auto bij een pomp aan de kant gezet en reservewiel er onder (gelukkig een volwaardig exemplaar).
De band opgepompt en een vreemd gedrag.
Ik vertrouwde het niet.
Naar de bandenboer gegaan met die band,
lektest uitgevoerd, is goed meneer..kan er zo weer op..
Ik er mee rijden, honkel bonkel, en weer terug.
Er is iets met die band aan de hand..
Uitgebalanceerd---> beetje raar steeds op andere plekken dat er wat lood bij moest..
Chef er bij---> haal die band er eens af..
Binnenwerk allemaal rubber poeder; aan de buitenzijde was er werkelijk niets van te zien..

Uiteindelijk is de band vervangen..

Ik vind het ook verreweg het veiligste om op een parkeerplaats of bij een pomp het wiel te verwisselen.
Ik moet er niet aan denken om dat op de vluchtstrook te moeten doen.. :ie
vandaar ik dus ook niet prop maar elke lekke of onderspanning gereden band demonteer en kritisch bekijk.
En snelweg is inderdaad geen pretje sta er zelf regelmatig te werken, meestal een vrachtwagen met klapband ed. zet pionnen uit knipperlichten uit, eventueel nog rijkswaterstaat er bij. En dannog kunnen sommige je niet zien en gaat het dan ook wel eens bijna mis.
RUBBEREXPRESS
Plaats reactie