Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

WEL/NIET STARTEN

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33911
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: WEL/NIET STARTEN

Bericht door Multivan Generation »

@ Endebendebus,

als je het relais hoort klikken,
en je start door,
wat zie je dan op de instrumentenpaneel gebeuren?
Valt de klok misschien even weg?
Wordt de intensiteit van de LCD-displays even wat minder?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: WEL/NIET STARTEN

Bericht door Endebendebus »

Hoi Peter,
Tja ik hoor hem klik zeggen, (binnen en misschien ook wel buiten) en de controle lampjes gaan uit tijdens sleutel omdraaien.
Denk ik toch dat de bendex blijft hangen.
Overigens is het na een paar pogingen steeds wel raak. Meestal 9 van de 10 keer, start hij in een keer. Af en toe dus na een paar pogingen. Lastig op een berg-col of zo, krijg je toch ff zweetdrupjes onder de oksels. :alarm
Maar ik moet er toch onder binnenkort, om te verversen, :werkaanT4 dus ga ik het zaakje demonteren, schoonmaken en smeren, zoals Roger voorsteld.
Thomas
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33911
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: WEL/NIET STARTEN

Bericht door Multivan Generation »

Endebendebus schreef:Hoi Peter,
Tja ik hoor hem klik zeggen, (binnen en misschien ook wel buiten) en de controle lampjes gaan uit tijdens sleutel omdraaien.
Thomas
En de displays? Worden die minder?
Ik heb een tijdje terug hetzelfde gehad namelijk..
Uiteindelijk de startmotor en 2 dagen later de accu vervangen..(displays vielen weg)
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
wilka 540
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 jan 2007, 08:41
Locatie: Eindhoven

Re: WEL/NIET STARTEN

Bericht door wilka 540 »

Heb je al eens gecontroleerd of de accupolen wel goed vast zitten??
Dan heb je namelijk hetzelfde beeld.
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: WEL/NIET STARTEN

Bericht door Endebendebus »

Peter ik zal er eens op letten. Met displays bedoel je denk ik km en tijd aanduiding?? Volgens mij niet maar ik weet niet zeker.

Ik heb wel alle aansluitingen (ook van de accu) schoongemaakt en in de zuurvrije vaseline gezet....
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33911
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: WEL/NIET STARTEN

Bericht door Multivan Generation »

Endebendebus schreef:Peter ik zal er eens op letten. Met displays bedoel je denk ik km en tijd aanduiding??
Ja, precies die bedoelde ik
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: WEL/NIET STARTEN

Bericht door Endebendebus »

@ "multivan"Peter

Peter de displays blijven branden, tevens wat er normaal ook aan lampjes blijft branden :groteogen
En ik hoor duidelijk de KLIK van het startrelais buiten de auto.
Dus ik denk dat de bendix een beetje vastzit. Ik hoop dat het een beetje makkelijk demonteerbaar is. (tussen de buien door)
Laat het wel weten
Groeten Thomas
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33911
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: WEL/NIET STARTEN

Bericht door Multivan Generation »

zou goed kunnen,
zou ook de windingen nog kunnen zijn..
Dat er een contactje in zit wat niet helemaal 100% is..

Ik zou ook meteen even controleren,
of er veel zwart stof zit in het gebied,
waar de starterkrans naar binnen gaat..
Dat zou van de koppelingsplaat kunnen komen.

Zo ja, dan zou ik het een beetje wegblazen/uitzuigen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
frits k

Re: WEL/NIET STARTEN

Bericht door frits k »

Hallo,zou startmotor er af halen en bij een Bosch service center even op de testbank laten zetten.
kost niet zo veel en diagnose van de startmotor is dan bekent.
Kun je hem misschien zelf repareren.
sucses
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: WEL/NIET STARTEN

Bericht door René »

Gewoon startmotor vervangen en je problemen zullen opgelost zijn.

Rene
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: WEL/NIET STARTEN

Bericht door Endebendebus »

Bedankt voor de reacties...Gewoon een nieuwe kopen kan altijd nog. Kan allichter even een blik op werpen, schoonmaken en beetje vet. Zag artikel bij T4-wiki: http://213.239.212.66/wiki/Anlasser" onclick="window.open(this.href);return false; :jump
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Joop1972
Berichten: 69
Lid geworden op: 15 feb 2010, 00:15

Re: WEL/NIET STARTEN

Bericht door Joop1972 »

En als het de startmotor is deze laten reviseren?

Afgelopen winter ook problemen gehad met de startmotor, even uibouwen, 's morgens voor 10 uur weggebracht, om 16.00 uur klaar, kosten 75 euris en hij doet het weer als vanouds....

gr Joop
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: WEL/NIET STARTEN

Bericht door Endebendebus »

Vandaag startmotor uitgebouwd: getest op een losse accu. Piekfijn in orde. :bonk
De rood/zwarte draad naar het startrelais met multimeter verbonden en startsleutel een paar keer omgedraaid: enkele keren 0,39 V dan ineens 12,7 V. Conclusie: Kabelbreuk.
Maar waar loopt deze "startdraad naar toe"?? Rechstreeks naar het contactslot of zit er nog een relais tussen. Vermoedelijk moet ik een by-pass gaan maken want je komt er nooit achter waar zich de breuk bevindt. Iemand ervaring?
Bedankt voor de reacties.
(Zag trouwens wel dat de aircoslang die voor de fan langsloopt langzaam een koelwaterslang doorzaagt. Zit al een hele dunne plek in.) :werkaanT4
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: WEL/NIET STARTEN

Bericht door Roger B. (11)61 »

bedoel je de dunne draad die met een schuifstekkertje op de startmotor zit? dan zou ik beginnen met de laatste 10cm te vervangen door een nieuw draadstukje met schuifstekkertje, grote kans dat het probleem in dat deel zit.

Overigens kan ik daar niet mee verklaren dat het grote relais op de startmotor wel zou kilkken maar de startmotor niet gaat draaien.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: WEL/NIET STARTEN

Bericht door Endebendebus »

Dat idd wel eigenaardig, Roger!
Maar wordt deze draad nog aangestuurd door een relais, of loopt hij rechtstreeks naar het contactslot-schakelaar? (hetgeen ik ook al heb vervangen) Nadat ik alles in elkaar heb gezet is er niets meer aan de hand overigens. Ben bang dat dat tijdelijk is.... :driveT4
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Plaats reactie