Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Caravan trekken

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wim Huisken
Berichten: 52
Lid geworden op: 12 dec 2008, 20:46

Caravan trekken

Bericht door Wim Huisken »

Hallo allemaal, ze hebben gevraagd of ik een caravan van 1600 KG van Den Bosch naar Limburg wil brengen, maar heb mijn twijfels of mijn t4 het wel trekt.
Type t4 uit 1997 240000 KM, iemand ervaring hier mee.

Ben aan mijn T4 zeer gehecht,dus ?

Alvast bedankt
Don't push me i am on the edge!!
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: Caravan trekken

Bericht door koos 890 »

Tuurlijk trekt de bus dat maar de vraag is mag hij dat ???????????
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Gebruikersavatar
RPS
Berichten: 144
Lid geworden op: 10 aug 2010, 18:09
Locatie: Schiedam

Re: Caravan trekken

Bericht door RPS »

Wat voor motor?
Ik snap het wel maar begrijp het niet!
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: Caravan trekken

Bericht door Dirk/970 »

De meeste T4's mogen 2000 kg trekken, hang er meestal vanaf of de juiste trekhaak is gemonteerd, daar zijn verschillende modellen van in omloop (1600 - 2000 kg). De meest gangbare motoren kunnen wel met 1600 kg overweg over de Nederlandse wegen, zoals de 1,9TD, 65 en 75 kW TDI's. Ik heb zelf een 75kW en rij regelmatig met een paardentrailer van ca. 2000 kg erachter, soms zelfs beladen tot een totaalgewicht van bijna 2400 kg (ff vlas halen... vlakbij :knipoog ) en mijn T4 heeft er nooit moeite mee!
Volgens mij doet je T4 zo'n ritje met een caravan met 2 vingers in z'n neus :ikrij
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Caravan trekken

Bericht door Roger B. (11)61 »

om een auto als een T4 stuk te rijden met een 1600kg caravan moet je het probleem zoeken in de bestuurder, niet in het gewicht van de caravan.

de genoemde gewichten zijn goedgekeurde gewichten, de auto kan dat heel gemakkelijk hebben zonder schadelijke gevolgen.

Mijn T4 was goedgekeurd voor 2000kg, maar er heeft al een keer 3 ton achter gehangen.... is meer een probleem als oom agent je daarmee betrapt...................................

kwestie van koppeling zo weinig mogelijk laten slippen, dus met zo weinig mogelijk toeren optrekken en daarbij de koppeling zo snel mogelijk ook helemaal los laten. Behoudend rijden, vooruitkijken en rustig en op tijd remmen.......
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Caravan trekken

Bericht door frank884 »

Er zijn maar heel weinig auto's die zo'n koelsysteem hebben als de T4
met 2 aparte ventilatoren
en voor de rest ben ik het eens met Roger
de bestuurder moet verstandig met de koppeling omgaan, maar dat geld voor
elke caravan trekker
verder heeft de 1.9TD "met die kleine motor" minder moeite met het van stilstand uit
weg te trekken dan de 2.5 TDI met een zware last eraan
doordat die versnellingsbak de versnellingen lager heeft zitten en daardoor sterker is met wegtrekken
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: Caravan trekken

Bericht door dennisvt4 »

de t4 mag niet altijd 2 ton trekken en dat ligt niet aan de trekhaak (soms wel natuurlijk) maar aan het combinatie gewicht van de aanhanger en auto

deze mag niet boven de 4500 kg (treingewicht) komen voor de t4 ,of het nu alle t4`s zijn weet ik niet of dat er verschil in zit met latere modelen
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Caravan trekken

Bericht door rick_k »

Tjah, mijn auto heeft ook al 4,5 ton getrokken. Het gaat makkelijk, mits de combinatie goed remmen heeft en dat soort toestanden. Het betrof een schamelwagen met minigraver over 500 meter, dus dat ging wel. Ik ga niet de hele wereld rondrijden met zo'n combinatie...

Meestal kom ik rond de 1800 kilo wat er achter hangt (kenteken staat 1700 kilo, maar ach, dat gaat makkelijk...) met de autoambulance. Mijn T4 heeft er 252.000 km opzitten en je kan aan de achterklep zien, dat de trekhaak goed gebruikt wordt...

mvg Rick
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: Caravan trekken

Bericht door GerJol 716 »

Nou Rick als je het aan de achterklep kan zien, betwijfel ik het juiste gebruik van de trekhaak. :knipoog

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Caravan trekken

Bericht door rick_k »

Ja, volle aanhanger in je eentje aanpikken... Meestal draai ik het neuswieltje omlaag, maar ook dat wordt weleens in de gauwigheid vergeten (bonk...).

mvg Rick
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Caravan trekken

Bericht door Roger B. (11)61 »

tja, had die plannen bij de T4 al, en nu bij de Disco ook....cameraatje dat op de trekhaak kijkt......
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: Caravan trekken

Bericht door koos 890 »

Roger kan je zaterdag zien . Werkt perfect , geen deuken .
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Caravan trekken

Bericht door Roger B. (11)61 »

dat het perfect werkt is me volledig bekend.....

en met de disco is het straks nog mooier.... luchtvering omlaag, achteruit onder de kogel....luchtvering omhoog.....KLIK aangekoppeld
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Johan191
Berichten: 1768
Lid geworden op: 11 jan 2007, 13:30
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Caravan trekken

Bericht door Johan191 »

Ik heb ook een camera bij mijn trekhaak zitten. Werkt perfect hoor. kan ook heel nauwkeurig zien of de knobbel onder de dissel zit.
Groeten, Johan uit Doetinchem Fotogalerij nr. 191 (Zwarte T4 2.5 TDI 102 pk ACV van 1998 :-)
WIl je die andere 15 auto's ook zien die ik gehad heb, (nog even geduld, site wordt opnieuw opgebouwd)
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Caravan trekken

Bericht door rick_k »

Mijn klep is zo ver heen, camera vind ik nu te duur... :nuts

Ik zoek nog wel een andere achterklep, maar dan 1 zonder achterraam erin, want die gebruik ik toch niet.

mvg Rick
Plaats reactie