Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Westfalia Luifel en regengoot voortent
Westfalia Luifel en regengoot voortent
Hallo daar,
onze T4 Califonia (1993) heeft een (stevig gekleefde) rubberen regengoot waarin je de stok legt die door de flap gaat van de voortent die bij de bus zat, om zo van de tent in de bus te kunnen zonder een regendouche te krijgen of door een natte zone te moeten in geval van regen. Nu zou ik een Westfalia luifel willen plaatsen, maar ik vrees dat die regengoot dan in de weg zit voor de beugels. Weet iemand of dit te combineren is, dan wel of die goot dan weg moet of hier en daar ingesneden moet worden om de beugels te kunnen zetten én valt die regengoot überhaupt wel te combineren met een luifel (veel plaats voor bevestiging is er niet meer tussen de goot en het hefdak)? Misschien zit die goot ook gewoon in de weg om de luifel dicht genoeg aan de bus te bevestigen (of moet er wat geknutseld worden...)?
Is er een ervaringsdeskundige in de buurt?
onze T4 Califonia (1993) heeft een (stevig gekleefde) rubberen regengoot waarin je de stok legt die door de flap gaat van de voortent die bij de bus zat, om zo van de tent in de bus te kunnen zonder een regendouche te krijgen of door een natte zone te moeten in geval van regen. Nu zou ik een Westfalia luifel willen plaatsen, maar ik vrees dat die regengoot dan in de weg zit voor de beugels. Weet iemand of dit te combineren is, dan wel of die goot dan weg moet of hier en daar ingesneden moet worden om de beugels te kunnen zetten én valt die regengoot überhaupt wel te combineren met een luifel (veel plaats voor bevestiging is er niet meer tussen de goot en het hefdak)? Misschien zit die goot ook gewoon in de weg om de luifel dicht genoeg aan de bus te bevestigen (of moet er wat geknutseld worden...)?
Is er een ervaringsdeskundige in de buurt?
Laatst gewijzigd door Johan D op 13 sep 2010, 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.
- Multivan Generation
- Berichten: 33913
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Westfalia Luifel en regengoot voortent
Ik zou niet die originele beugels van Westfalia gebruiken,
dan is namelijk nogal definitief..
Ik zou de rubberen regengoot er af halen en een
Brandrup Toprail, of een Reimo multirail plaatsen.
En dan met adapters een luifel er op monteren.
Het voordeel hiervan is dat je nog steeds een regengoot hebt.
Dat je iedere willekeurige luifel kunt monteren,
en in de winter, kun je de luifel demonteren en in de schuur bewaren..
Hoe je zo'n rail kunt monteren heb ik hier beschreven:
http://www.eldiape.com/toprail/toprail.htm
Westfalia luifels zijn naar verhouding duur,
een Omnistor 35i of een 45i doen de "job" ook,
en zijn wat leuker geprijsd denk ik
Succes met de afweging,....
dan is namelijk nogal definitief..
Ik zou de rubberen regengoot er af halen en een
Brandrup Toprail, of een Reimo multirail plaatsen.
En dan met adapters een luifel er op monteren.
Het voordeel hiervan is dat je nog steeds een regengoot hebt.
Dat je iedere willekeurige luifel kunt monteren,
en in de winter, kun je de luifel demonteren en in de schuur bewaren..
Hoe je zo'n rail kunt monteren heb ik hier beschreven:
http://www.eldiape.com/toprail/toprail.htm
Westfalia luifels zijn naar verhouding duur,
een Omnistor 35i of een 45i doen de "job" ook,
en zijn wat leuker geprijsd denk ik
Succes met de afweging,....
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Westfalia Luifel en regengoot voortent
Op de door jou gemaakte foto's zie ij dat de T4 in de garage staat. Welke ruimte is er over tussen het dak van de camper en de deur ?? Belangrijk want anders problemen m de bus met luifel in de garage te krijgen.
Mijn ervaring is , Fiamma Luifel met de bijbehorende steunen. Deze zitten of moeten vast op de bus worden gemonteerd. Daaraan de luifel en je zit ongeveer op gelijke hoogte met de bovenkant van je hefdak. Op de plaats waar de 2 bevestigings beugels komen het rubber wegsnijden zodat je toch nog de regengoot overhoud. Werkt prima. ( Bij mij wel )
Fred
Mijn ervaring is , Fiamma Luifel met de bijbehorende steunen. Deze zitten of moeten vast op de bus worden gemonteerd. Daaraan de luifel en je zit ongeveer op gelijke hoogte met de bovenkant van je hefdak. Op de plaats waar de 2 bevestigings beugels komen het rubber wegsnijden zodat je toch nog de regengoot overhoud. Werkt prima. ( Bij mij wel )
Fred
T4 EXCLUSIVE 2001 TDI 150 PK Met een beetje tolerantie is het altijd vakantie
Re: Westfalia Luifel en regengoot voortent
Zo heb ik dat ook gedaan (dat wegsnijden van de rubbergoot op de plaatsen waar de steunen gemonteerd gaan worden) op mijn vorige Westfaliabus waarop zo'n rubber goot zat.
Ik moest overigens in het midden (=halverwege de bus) van de regengoot het nodige wegsnijden omdat de bus licht gebogen is en de Markies recht.
Bij mijn huidige bus zaten de steunen al gemonteerd en is geen regengoot aanwezig wat af en toe een plens water oplevert als je wegrijdt en je portierraampje staat open.
Dus nu wil ik de optie van Peter Multivan (brandruprail monteren in plaats van de steunen) toch ook gaan toepasssen, ondanks dat ik dan de montagegaten van de steunen dus weg moet gaan werken.
Tenslotte:
Tja dat Westfalia zonnescherm is relatief duur.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Ik moest overigens in het midden (=halverwege de bus) van de regengoot het nodige wegsnijden omdat de bus licht gebogen is en de Markies recht.
Bij mijn huidige bus zaten de steunen al gemonteerd en is geen regengoot aanwezig wat af en toe een plens water oplevert als je wegrijdt en je portierraampje staat open.
Dus nu wil ik de optie van Peter Multivan (brandruprail monteren in plaats van de steunen) toch ook gaan toepasssen, ondanks dat ik dan de montagegaten van de steunen dus weg moet gaan werken.
Tenslotte:
Tja dat Westfalia zonnescherm is relatief duur.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Re: Westfalia Luifel en regengoot voortent
[quote="chv"]Zo heb ik dat ook gedaan (dat wegsnijden van de rubbergoot op de plaatsen waar de steunen gemonteerd gaan worden) op mijn vorige Westfaliabus waarop zo'n rubber goot zat.
Ik moest overigens in het midden (=halverwege de bus) van de regengoot het nodige wegsnijden omdat de bus licht gebogen is en de Markies recht.
Bij mijn huidige bus zaten de steunen al gemonteerd en is geen regengoot aanwezig wat af en toe een plens water oplevert als je wegrijdt en je portierraampje staat open.
Dus nu wil ik de optie van Peter Multivan (brandruprail monteren in plaats van de steunen) toch ook gaan toepasssen, ondanks dat ik dan de montagegaten van de steunen dus weg moet gaan werken.
Tenslotte:
Tja dat Westfalia zonnescherm is relatief duur.
Met vriendelijke groet,
Charles heb je er al eens over nagedacht om tussen de steunen welke er nu opzitten de regengoot van Fiamma te monteren ?? Heb ik nu ook. Dus kom maar eens kijken als je in de buurt bent
Fred
]
Ik moest overigens in het midden (=halverwege de bus) van de regengoot het nodige wegsnijden omdat de bus licht gebogen is en de Markies recht.
Bij mijn huidige bus zaten de steunen al gemonteerd en is geen regengoot aanwezig wat af en toe een plens water oplevert als je wegrijdt en je portierraampje staat open.
Dus nu wil ik de optie van Peter Multivan (brandruprail monteren in plaats van de steunen) toch ook gaan toepasssen, ondanks dat ik dan de montagegaten van de steunen dus weg moet gaan werken.
Tenslotte:
Tja dat Westfalia zonnescherm is relatief duur.
Met vriendelijke groet,
Charles heb je er al eens over nagedacht om tussen de steunen welke er nu opzitten de regengoot van Fiamma te monteren ?? Heb ik nu ook. Dus kom maar eens kijken als je in de buurt bent
Fred
]
T4 EXCLUSIVE 2001 TDI 150 PK Met een beetje tolerantie is het altijd vakantie
- volvosurfer
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 10 mei 2009, 22:32
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Westfalia Luifel en regengoot voortent
regengoot van Fiamma, bestaat die. Dan zou ik die ook wel graag willen. Prachtig zo'n omnistor luifel maar als het regent, dan komt het water er inderdaad mooi tussendoor. Dus deur kan niet open enz.
Graag een link of plaatje of nummer dan ga ik eens kijken of dat wat is voor mijn bus!
Graag een link of plaatje of nummer dan ga ik eens kijken of dat wat is voor mijn bus!
Jaaaaaa, een mooie California gekocht!!
- Multivan Generation
- Berichten: 33913
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Westfalia Luifel en regengoot voortent
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- volvosurfer
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 10 mei 2009, 22:32
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Westfalia Luifel en regengoot voortent
Goedemorgen allemaal,chv schreef: Dus nu wil ik de optie van Peter Multivan (brandruprail monteren in plaats van de steunen) toch ook gaan toepassen, ondanks dat ik dan de montagegaten van de steunen dus weg moet gaan werken.
Charles Vos
Ik zou afgelopen zomer mijn luifel vervangen voor een brandruprail, mede dankzij door een forumlid (wiens naam ik even kwijt ben), maar door andere uitgaven is dat niet door gegaan.
Voor volgend jaar heb ik ik nog een herkansing om door te gaan met het project.
Ook ik zit met de bestaande gaten die weggewerkt moeten worden.
Staat dat ergens beschreven in het forum?, ik heb het niet kunnen vinden welke materialen nodig zijn om de gaten professioneel te dichten. heb wel een idee, maar velen weten meer dan een.
ik heb nu mijn luifel eraf voor de aankomende Herfst/Winter en de beugels zijn eraf en de gaten dicht met schroeven, valt weinig op omdat mijn bussie grijs is.
Met die brandruprail heb ik dat gekloot (hopelijk) niet meer. kan mijn voortent makkelijker eraan dan eroverheen en heb ik twee keuzes.
charles als jij eerder gaat beginnen aan deze klus dan hou ik dat in de gaten(leuke woordspelling).
Ik denk dat de gaten dichten de grootste (vervelende) klus is om te doen.
Als de gaten en dergelijke klaar zijn dan laat ik de brandruprail plaatsen, ga niet moeilijk doen met de rail, dat laat ik liever aan experts over.
Johan D, ik heb je de vraag gesteld in forumdeel: in onderdelen en verkopen over welke soort luifel je zoekt, daarbij het gaat niet om mijn luifel,
Een kennis van mijn vader heeft er een liggen.
Doe mijn luifel pas weg als ik de andere luifel en de brandruprail definitief erop heb zitten in de verkoop.
Richard
Re: Westfalia Luifel en regengoot voortent
Dat klopt Richard,
Het dichtmaken van de bestaande montagegaten, daar zie ik ook het meeste tegenop.
Redenen om toch die Brandrup te plaatsen:
De twee steunen nu staan wat ver uit elkaar wat een licht doorzakken van de luifel in het midden veroorzaakt.
Ik heb dat ding gekocht, wegdoen is zonde.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Het dichtmaken van de bestaande montagegaten, daar zie ik ook het meeste tegenop.
Redenen om toch die Brandrup te plaatsen:
De twee steunen nu staan wat ver uit elkaar wat een licht doorzakken van de luifel in het midden veroorzaakt.
Ik heb dat ding gekocht, wegdoen is zonde.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Re: Westfalia Luifel en regengoot voortent
Ooh, daar heb ik geen last van met het doorzakken. zitten jou beugels ook met drie schroeven vast?.chv schreef:De twee steunen nu staan wat ver uit elkaar wat een licht doorzakken van de luifel in het midden veroorzaakt.
Een troost, ik heb totaal 10 gaten die gedicht moeten worden , vorige eigenaar had eerst een andere luifel, (welke type luifel weet ik niet maar zo te zien ook met beugels), maar die zijn afgedopt met een schroef met plastic dopjes eraan.
Als mijn huidige luifel erop zit dan zie je de dopjes niet, omdat de Omnistor luifel breed is.
Misschien laat ik die 4 zitten of neem ik meteen ook mee (weet ik nog niet), want ze zitten iets lager en niet op de hoogte waar de Brandrup rails bevestigd moet worden.
Maar dat ik de bestaande wil veranderen dat is zeker, alleen moet ik dan weer in het voorjaar wachten (en het weer), heb niet de luxe van een garage .
En er moeten ook geen onverwachtse uitgaven komen wat voorrang heeft in de weg lopen anders, word het 2012.
Enig voordeel is, ik heb al een luifel dus het is een luxe probleem.
Richard
Re: Westfalia Luifel en regengoot voortent
@ Richard:
Ik heb twee steunen:
een helemaal achteraan (D-stijl geloof ik) en een tussen schuifdeur en voordeur (B-stijl).
Ik zal je op de hoogte houden van het dichtstoppen.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Ik heb twee steunen:
een helemaal achteraan (D-stijl geloof ik) en een tussen schuifdeur en voordeur (B-stijl).
Ik zal je op de hoogte houden van het dichtstoppen.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Re: Westfalia Luifel en regengoot voortent
Ja graag, ik ben echt benieuwd naar die gaten dichten, ik ga dit volgen hoe men het aanpakt.chv schreef:@ Richard:
Ik zal je op de hoogte houden van het dichtstoppen.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Ga je ook een andere luifel aanschaffen in combinatie met de brandrup rails of gaat je huidige erop?
Richard
Re: Westfalia Luifel en regengoot voortent
Voordat we nouimet het topic Johan D van ervandoor gaan:
Ik was niet van plan een nieuwe luifel te kopen maar nou rolt die van mij niet meer goed op, dus tja.
Met vriendelijke groet,
CHarles Vos
Ik was niet van plan een nieuwe luifel te kopen maar nou rolt die van mij niet meer goed op, dus tja.
Met vriendelijke groet,
CHarles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Re: Westfalia Luifel en regengoot voortent
Ja, de bus gaat nu nét onder de carport. Eens binnen ruimte genoeg, maar voor het binnenrijden (licht hellend) is er weinig (zeg maar geen) speling (zie foto's). Opzij is er voldoende speling.Op de door jou gemaakte foto's zie ij dat de T4 in de garage staat. Welke ruimte is er over tussen het dak van de camper en de deur ?? Belangrijk want anders problemen m de bus met luifel in de garage te krijgen.
De luifel op de foto heb ik in optie. Kent er iemand dit type en hoeveel ruimte moet je daarvoor rekenen (in de breedte en vooral in de hoogte, want hoger dan het hefdak mag die niet komen of hij moet er telkens af voor het binnenrijden...)? Hij wordt verkocht met de beugels, maar meer dan dat hij van een T4 komt wist de verkoper nog niet te melden.