Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

voorruitantenne

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Johan D
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 aug 2010, 15:37
Locatie: Vlaams-Brabant België

voorruitantenne

Bericht door Johan D »

Hallo,
onze (recent aangekochte) bus heeft geen buitenantenne. Ontvangst is niet slecht maar kan beter. Van aan de radio vertrekt een normale antennekabel die wordt opgesplitst. De dunnere kabel eindigt in een drukknop net boven het dashboard rechts, maar ik zie nergens een connector aan de voorruit. Waar zit die normaal? Onder de rechter kunststof deurstijl misschien? Of heb ik een bus met een vervangen voorruit?
Iemand een beschrijving of foto, vooraleer ik me in allerlei bochten wring of onnodig zaken de deurstijl begin te demonteren?
Laatst gewijzigd door Johan D op 16 sep 2010, 16:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: voorruitantenne

Bericht door Roger B. (11)61 »

als je ruit een ingebouwde antenne heeft dan kun je langs de rechter raamstijl en bovenlangs een dunne draad in het glas zien zitten en zit rechts onder langs de onderrand pakweg 10-20cm van de hoek het connectortje waar dat draadje wat je gevonden hebt op zou moeten
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Johan D
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 aug 2010, 15:37
Locatie: Vlaams-Brabant België

Re: voorruitantenne

Bericht door Johan D »

Geen draadje te bekennen. Ik vermoed dat de voorruit ooit vervangen is.... Blijkbaar moet die antenne IN het glas zitten. Is er een alternatief dat je op het connectortje kan aansluiten en loont het de moeite? Is dat dan gewoon een draadje of hoort daar ook een signaalversterker bij bv? Ik zal eens uitvlooien waar de dikke antennekabel (verstopt zich nu ergens onder het dashboard) naartoe loopt en of ik daar eenvoudig een buitenantenne kan aansluiten. Heeft er misschien iemand zo een binnen- of buitenantenne liggen bij de "ooit komt dit misschien nog eens van pas"-hoop?
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: voorruitantenne

Bericht door Roger B. (11)61 »

even je dashboard kastje/vakje eruit schroeven, daar achter dat schuimrubber kom je de kabel wel tegen

IN het raam zit alleen een draad (tussen de twee glasplaten denk ik) verwerkt met dat connectortje, de versterker zit in de kabel van ruit naar radio
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Johan D
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 aug 2010, 15:37
Locatie: Vlaams-Brabant België

Re: voorruitantenne

Bericht door Johan D »

Inderdaad, ik heb de draad gevolgd onder het dashboard (vreemd genoeg zit die nog eens in een beschermend "mouchen" omhulsel). Die loopt, samen met het dunne draadje, naar de voorkant waar (wellicht) de versterker zit. Daar splitsen ze op en het dunne draadje loopt dan naar boven. Misschien kan ik gewoon een draadje aan de connector bevestigen en dat naar boven leiden zoals bij een wekkerradio.
Ik besef nu dat het niet de bedoeling is aan de dikkere draad een buitenantenne aan te sluiten. Die koop je trouwens mét draad eraan, niet? Kwestie van die van onder de motorkap naar binnen te krijgen en in te pluggen...
Plaats reactie