Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Pomptiming

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Pomptiming

Bericht door Endebendebus »

Hoi, onze bus is geleidelijk een beetje gaan nagelen. (is een groot woord, meer rauwigheid) Heb ik ergens op dit forum gelezen dat de riemspanning geleidelijk ook veranderd, en dat afstellen nodig kan zijn. Kan dit alleen met de officiele versie van Vag Com of kan ik nog ergens anders de pomptiming aflezen oid. Ik heb helaas alleen de freeware versie :bonk Of is er een wjw-ler in de buurt van Almere met de uitgebreide VagCom die de pomptiming even kan checken ?? :knipoog
overigens staat internet vol met van die kleine diagnose apparaten...Doen die hetzelfde? Of beloven ze een hoop en kun je alleen fouten uitlezen.
Groeten Thomas
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Pomptiming

Bericht door Roger B. (11)61 »

de meeste OBD-diagnosetesters zijn inderdaad alleen foutcode uitlezers, de versies met completere inhoud zijn vaak akelig geprijsd (1000 euro en up)

ik meen dat je de timing ook kunt zien in een van de measuringblocks, maar dat is niet echt bruikbaar voor afstellen. De grafiek die ik altijd gebruik voor het afstellen zit inderdaad in het deel dat niet vrij toegankelijk is..........
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Pomptiming

Bericht door repelsteeltje »

vag-com aanschaffen, weet je er 2 garagebezoekjes mee te voorkomen heb je hem er uit.
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Pomptiming

Bericht door Endebendebus »

Nadat ik een gelicenseerde versie van VagCom had geinstaleerd ( :zwaai ) maar eens uitgelezen. De motor goed warm en de laptop eraan gehangen. Volgens de site van meneer Speek. Maar welke grafiek nu uit te lezen?? Ik kon kiezen uit twee ACV modellen en een algemeen model.
De verschillen zijn niet zo groot. De timing bleek ongeveer 45 te zijn (is dat vroeg of laat) Heb vervolgens de omlooprol verdraaid tot de waarde nu ongeveer 65 is. Dit is misschien een beetje teveel.??Hij staat net over de groene grafieklijn. :adhd 'T is we een gepiel om de beschermkap er voorzichtig af te krijgen en dan de bout van de omlooprol (16) weer met 20 Nm vat te krijgen. Ik durfde het toch niet aan met draaiende motor. :werkaanT4 Toch wel nuttig zo tussendoor es uitlezen.
Groetjes Thomas
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Pomptiming

Bericht door René »

Als je kijkt is dit bj afhankelijk.
De ene ( rechte lijnen ) is (ongeveer) tot 1998 en die met de schuine lijnen is voor de nieuwere types.

Groene lijn is goed, maar niet erboven, mag er af en toe tegen aan tikken. Als het goed is is het nagelen nu ook weg.
en 45 is te laat....
René
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Pomptiming

Bericht door Endebendebus »

oeps dan staat hij nu iets te ver, tikkie terug dus....Op zich loopt hij wel mooi met "65" maar dat is dus iets te vroeg.
Het nagelen is idd weg :toppie
Thx voor je reactie
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Pomptiming

Bericht door Endebendebus »

Ik heb het aangepast. De timing zit nu net onder de groene lijn in de grafiek. :yes
:alarm Let op : het kapje van de pompriem heeft een scherp opstaand randje. Bij mij heeft deze al een behoorlijke deuk in de koelwaterslang gezaagd. Dit is een aandachtspuntje. :groteogen Ik zou er zeker even naar kijken!! :werkaanT4
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Pomptiming

Bericht door sgsdebruijn »

Is een topic over over die slijtage aan de koelslang

EDIT: viewtopic.php?f=2&t=28865" onclick="window.open(this.href);return false;
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Pomptiming

Bericht door Endebendebus »

sgsdebruijn schreef:Is een topic over over die slijtage aan de koelslang

EDIT: viewtopic.php?f=2&t=28865" onclick="window.open(this.href);return false;
Sorry wist ik niet... :yes
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33911
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Pomptiming

Bericht door Multivan Generation »

mooi dat het gelukt is :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie