Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hoe reactiestangetjes vervangen

vragen over de T4
Plaats reactie
liv
Berichten: 56
Lid geworden op: 10 dec 2009, 20:36

Hoe reactiestangetjes vervangen

Bericht door liv »

Ik heb al een tijdje last van een irritante gekraak in de voorophanging links voor. Met het rijgedrag voelt er eigenlijk niets verkeerd maar het klinkt wel alsof er iets goed fout zou zijn.
Ik kon steeds maar niet ontdekken wat het zou kunnen zijn. Vandaag wederom gezocht en zag nu dat het rubber van de reactiestang aan de zijde die aan de stabilisator vast zit echt flink is uitgerekt en echt rondom wel 3mm ruimte laat zien. Als ik er wat aan trek maakt dat het irritante geluid.
Goed, dat wil ik zsm vervangen en hopelijk is het dan over zo niet dan weer verder zoeken....

Bij een ander merk wagen wel eens gedaan maar niet bij een T4. Ik snap niet hoe het reactiestangtje vast moet worden gemaakt aan de stabilisator stang. Persen? Hopelijk kan/wil iemand mij even uitleggen hoe dat het klusje het best kan worden uitgevoerd.

Alvast bedankt.
Groet, Michiel
T4 2.5i Benzine/LPG Automaat 1993
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Hoe reactiestangetjes vervangen

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik heb een stabi met kogels aan de stabizijde van de dogbones (27mm versie) dus kan ook alleen maar gokken.

als je een hefbrug of oprijbokken hebt kan de auto op de wielen blijven, anders opbokken en onderste draagarmen ondersteunen en wielen demonteren (probeer te zorgen dat je de linker en rechter zijde even veel inveert zodat de stabi niet getordeerd is)

dan de bout door schokdemper, draagarm en dogbone verwijderen dan is de dogbone aan één kant los en zit ie alleen nog over het uiteinde van de stabi. Montage zal waarschijnlijk met een dot vaseline het eenvoudigst gaan..
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
liv
Berichten: 56
Lid geworden op: 10 dec 2009, 20:36

Re: Hoe reactiestangetjes vervangen

Bericht door liv »

Bedankt Roger,
Moet ik beide kanten vervangen?
Zou jij de hele stabi stang loshalen en de 'dogbones' in de werkplaats aan weerskanten op de stang schuiven?
gr, michiel
T4 2.5i Benzine/LPG Automaat 1993
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Hoe reactiestangetjes vervangen

Bericht door Harry62 »

Ik zou beide kanten vervangen. Alles eerste reinigen dan droog maken daarna invetten.
En gewoon met bandenvet of anders vloeibare zeep en een beetje draaien en drukken dan gaan ze er wel op.

Let wel op dat je alles aandraait in de rijstand en niet op de bok. Vooral die van/bij de schokbreker.
Anders komen je rubbers gelijk al onder spanning.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Ruudje DK
Berichten: 102
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:26

Re: Hoe reactiestangetjes vervangen

Bericht door Ruudje DK »

Hallo,

De stabilisatorstangetjes vervangen is heel eenvoudig.

Haal het wiel er af, krik de auto op aan één kant en zet er een blok onder.
Dan zet je de krik onder de driehoek.
Ik bedoel hiermee juist onder het lager naast de remschijf.
Krik deze op en zodat de spanning weg is.
Doe de vijs los en neem de stabilisatorstang er af.
De nieuwe doe je aan de rubber wat vet.
Gebruik een koevoet en een houten blokje en zoek een punt waarop je kan wringen om de rubber er op te duwen.
Zeer eenvoudig maar je moet het weten.

Zonder koevoet krijg je dit er zeer moeilijk op.

Veel succes!

Rudi
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Hoe reactiestangetjes vervangen

Bericht door Roger B. (11)61 »

liv schreef:Bedankt Roger,
Moet ik beide kanten vervangen?
Zou jij de hele stabi stang loshalen en de 'dogbones' in de werkplaats aan weerskanten op de stang schuiven?
gr, michiel
achter kun je de stabi misschien demonteren....maar vooraan wil je dat echt niet gaan doen hoor......
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie