Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Torsie-elastische koppeling en vrijloop van de dynamo en air
Torsie-elastische koppeling en vrijloop van de dynamo en air
Hello,
binnen enkele weken moet m'n t5 binnen voor de 180.000km beurt.
Volgens het boekje wordt dan de Torsie-elastische koppeling en vrijloop van de dynamo en aircocompressor vervangen.
Nu hoor ik hier en daar dat die gewoon pas vervangen wordt wanneer deze versleten is.
Weet iemand de kostprijs van zo'n vervanging? NAar't schijnt kosten de werkuren meer dan het ding zelf?
En hoeft het echt op 180.000km vervangen te worden?
groeten de mettes
binnen enkele weken moet m'n t5 binnen voor de 180.000km beurt.
Volgens het boekje wordt dan de Torsie-elastische koppeling en vrijloop van de dynamo en aircocompressor vervangen.
Nu hoor ik hier en daar dat die gewoon pas vervangen wordt wanneer deze versleten is.
Weet iemand de kostprijs van zo'n vervanging? NAar't schijnt kosten de werkuren meer dan het ding zelf?
En hoeft het echt op 180.000km vervangen te worden?
groeten de mettes
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Re: Torsie-elastische koppeling en vrijloop van de dynamo en air
Volgens mij kosten de vrijlopen rond de € 70,- ps en de riempjes rond de € 50,-
Als je ze gaat vervangen wanneer ze versleten zijn dan sta je waarschijnlijk ergens land de kant stil.
Mits de vrijloop van de dynamo het begeven heeft, bij de vrijloop van de aircopomp is dit niet het geval.
Voor geschreven vervangingstermijn is bij een auto met roetfilter af fabriek 180.000 km zonder roetfilter 150.000 km
Als je ze gaat vervangen wanneer ze versleten zijn dan sta je waarschijnlijk ergens land de kant stil.
Mits de vrijloop van de dynamo het begeven heeft, bij de vrijloop van de aircopomp is dit niet het geval.
Voor geschreven vervangingstermijn is bij een auto met roetfilter af fabriek 180.000 km zonder roetfilter 150.000 km
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Re: Torsie-elastische koppeling en vrijloop van de dynamo en air
wel, ik heb er nog eentje zonder roetfilter en in mijn onderhoudboekje staat ie bij 180000km vermeld.
dus best toch doen dan.
dus best toch doen dan.
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Re: Torsie-elastische koppeling en vrijloop van de dynamo en air
Pim 328 schreef:Volgens mij kosten de vrijlopen rond de € 70,- ps en de riempjes rond de € 50,-
Als je ze gaat vervangen wanneer ze versleten zijn dan sta je waarschijnlijk ergens land de kant stil.
Mits de vrijloop van de dynamo het begeven heeft, bij de vrijloop van de aircopomp is dit niet het geval.
Voor geschreven vervangingstermijn is bij een auto met roetfilter af fabriek 180.000 km zonder roetfilter 150.000 km
@ Pim: Weet jij mogelijk waar 'm dat verschil inzit? Ik zie geen enkel verband met de verschillende vervangingstermijnen van die koppeling en wel of geen roetfilter hebben. Ben echt benieuwd! Leer er ook graag wat bij...
Re: Torsie-elastische koppeling en vrijloop van de dynamo en air
Daar kan ik je geen antwoord op geven, dit is wat de voorschriften van vw zijn. Wat hun argument hierbij is dat weet ik ook niet.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Re: Torsie-elastische koppeling en vrijloop van de dynamo en air
Pim 328 schreef:Daar kan ik je geen antwoord op geven, dit is wat de voorschriften van vw zijn. Wat hun argument hierbij is dat weet ik ook niet.
Bedankt voor je reactie Pim. Mogelijk heeft iemand anders een afdoende verklaring? Ik kan het verband niet ontdekken.
Re: Torsie-elastische koppeling en vrijloop van de dynamo en air
L.S.,
Mijn officiele VW dealer/garage adviseert mij na een zomercheck, om van mijn T5 diesel automaat uit 2005, met ca. 185.000 km op de teller, de torsie elastische koppeling van de dynamo en aircopomp* te vervangen; geschatte kosten: (530 en 353) een kleine 900 euro dus.
(Ik ken het principe/het nut en de werking, van zo'n torsie elastische koppeling overigens niet).
Is dit voor kenners een goed advies?
Loop je trouwens bepaalde risico's als je dit niet vervangt?
Kan je het als handige doe-het-zelf-er ook vervangen?
* ik weet eigenlijk niet of men bedoelt "de torsie elastische koppeling van de dynamo en aircopomp te vervangen"
of
dat men bedoelt: "de torsie elastische koppeling van de dynamo te vervangen én ............ de aircopomp te vervangen"
Gaat het over alleen een koppeling of gaat het over een koppeling en een pomp?
Misschien weet iemand hier meer over, ik hou me aanbevolen.
gr. HenkO
Mijn officiele VW dealer/garage adviseert mij na een zomercheck, om van mijn T5 diesel automaat uit 2005, met ca. 185.000 km op de teller, de torsie elastische koppeling van de dynamo en aircopomp* te vervangen; geschatte kosten: (530 en 353) een kleine 900 euro dus.
(Ik ken het principe/het nut en de werking, van zo'n torsie elastische koppeling overigens niet).
Is dit voor kenners een goed advies?
Loop je trouwens bepaalde risico's als je dit niet vervangt?
Kan je het als handige doe-het-zelf-er ook vervangen?
* ik weet eigenlijk niet of men bedoelt "de torsie elastische koppeling van de dynamo en aircopomp te vervangen"
of
dat men bedoelt: "de torsie elastische koppeling van de dynamo te vervangen én ............ de aircopomp te vervangen"
Gaat het over alleen een koppeling of gaat het over een koppeling en een pomp?
Misschien weet iemand hier meer over, ik hou me aanbevolen.
gr. HenkO
Re: Torsie-elastische koppeling en vrijloop van de dynamo en air
Koppeling van Dynamo gaat al 340.000 km mee en airco koppeling is bij 300.000 vervangen...
Re: Torsie-elastische koppeling en vrijloop van de dynamo en air
ik had niet door wat de dealer bedoelde, het leek erop alsof er één koppeling voor zowel de dynamo als de aircopomp vervangen moest worden, maar het zijn er dus twee!?
Re: Torsie-elastische koppeling en vrijloop van de dynamo en air
Vrij simpel principe, zie plaatje. Soort van axiale aandrijfriem..HenkO schreef: 17 jul 2017, 12:17 ik had niet door wat de dealer bedoelde, het leek erop alsof er één koppeling voor zowel de dynamo als de aircopomp vervangen moest worden, maar het zijn er dus twee!?
- Bijlagen
-
- koppeling.jpg (5.17 KiB) 2674 keer bekeken