Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
start problemen
Re: start problemen
klopt dat.het voorgloei relais nr 12 is volgens het schema wat op de site staat,heeft er een t4 rijder wel eens problemen gehad met de brst leidingen die van het filter naar de brst pomp gaan.
Ik hoorde daat iemand over die veel repareerd aan busjes aan de haven in Rotterdam.
Ik hoorde daat iemand over die veel repareerd aan busjes aan de haven in Rotterdam.
Re: start problemen
zekeringen vern start relais vern,kan alleen de zekering 39 niet vinden niet aan het schutbord of bij de accu.kan hem ook nergens vinden in het schema. 

- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: start problemen
als je aan zekeringen twijfelt, meet dan of je spanning op je gloeistiften krijgt.
een TDI die in orde is, moet ie ook zonder gloeien snel aanspringen bij deze temperaturen.
ik had pas onder de -5 wachttijd nodig bij het starten, boven die temperatuur was het instappen sleutel in het contact en gelijk doordraaien naar starten en dan sloeg ie met een seconde , hooguit 2 aan bij temperaturen van onder de 10 graden
een TDI die in orde is, moet ie ook zonder gloeien snel aanspringen bij deze temperaturen.
ik had pas onder de -5 wachttijd nodig bij het starten, boven die temperatuur was het instappen sleutel in het contact en gelijk doordraaien naar starten en dan sloeg ie met een seconde , hooguit 2 aan bij temperaturen van onder de 10 graden
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: start problemen
het viel me op vandaag dat er ook best wel rook ontstaat bij het starten zowel iets wit als zwart
moet ook behoorlijjk doorstarten voordat hij het doet
hij doet het inderdaad alleen bij koude motor de gloeibougies zijn pas nieuw
relais hoor je wel inslaan
groet jeroen
moet ook behoorlijjk doorstarten voordat hij het doet
hij doet het inderdaad alleen bij koude motor de gloeibougies zijn pas nieuw
relais hoor je wel inslaan
groet jeroen
als het maar rijd stinkt en rookt
Re: start problemen
Ik ben wel benieuwd wat het is...
Onze 2.5tdi heeft sinds ongeveer een jaartje startproblemen, vooral bij koude motor wanneer de buitentemperatuur <15graden.
Als de motor warm is slaat hij direct aan. Als hij koud is altijd pas na de 2e of 3e keer starten.
Wat kan het zijn? hij heeft nu 110.000 gelopen en bij 90k heb ik zelf de olie+filter en brandstoffilter vervangen, bij 70k zijn de gloeibougies vervangen.
Ik heb wel eens wat gelezen over de timing van de brandstofpomp, hoe kan ik deze checken?
Onze 2.5tdi heeft sinds ongeveer een jaartje startproblemen, vooral bij koude motor wanneer de buitentemperatuur <15graden.
Als de motor warm is slaat hij direct aan. Als hij koud is altijd pas na de 2e of 3e keer starten.
Wat kan het zijn? hij heeft nu 110.000 gelopen en bij 90k heb ik zelf de olie+filter en brandstoffilter vervangen, bij 70k zijn de gloeibougies vervangen.
Ik heb wel eens wat gelezen over de timing van de brandstofpomp, hoe kan ik deze checken?
Re: start problemen
de timing van de pomp kun je cotroleren bij een lid van deze site die een vacom heeft,een uitlees pc van vw.
zelf denk ik aan een klep die een rest druk moet houden in de brst pomp.
heb de gloei bougies vern, relais 102 ,gezocht naar de zekering s 39,niet gevonden .
En ik denk zelf aan de aanzuig slang van de diesel,maar als deze lekt zou je het moeten ruiken.
Peter heeft het ook over de vlotter buis gehad in de tank.Ga zaterdag de stoel demonteren en kijken naar lekkage bij de tank.Als busje heeft gelopen de hele dag geen last meer.
Wie weet wat ongeveer de brst leiding kost van tank naar filter naar de pomp.
zelf denk ik aan een klep die een rest druk moet houden in de brst pomp.
heb de gloei bougies vern, relais 102 ,gezocht naar de zekering s 39,niet gevonden .
En ik denk zelf aan de aanzuig slang van de diesel,maar als deze lekt zou je het moeten ruiken.
Peter heeft het ook over de vlotter buis gehad in de tank.Ga zaterdag de stoel demonteren en kijken naar lekkage bij de tank.Als busje heeft gelopen de hele dag geen last meer.
Wie weet wat ongeveer de brst leiding kost van tank naar filter naar de pomp.
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: start problemen
NOU...nee dus....VAGcom en VW hebben in zoverre niets met elkaar te maken, dat je in geen enkele officiele VW garage VAGcom tegen zult komen.keestdi schreef:de timing van de pomp kun je cotroleren bij een lid van deze site die een vacom heeft,een uitlees pc van vw.
VAGcom is een software die (vrijwel) hetzelfde kan als de testcomputer bij VW, maar het is ECHT NIET van VW (zoasl ik het altijd begrepen heb)
Het is al verteld, maar zeg het nog maar ene keer....check nou (vervang) dat o-ringetje van het voorverwarmelement in het brandstoffilter....daar zuigt ie lucht aan waardoor diesel terug kan lopen naar de tank en er dus lucht naar de brandstofppomp loopt...lucht in het systeem =lang starten voor er weer diesel in de pomp zit om naar de verstuivers te pompen......keestdi schreef: zelf denk ik aan een klep die een rest druk moet houden in de brst pomp.
heb de gloei bougies vern, relais 102 ,gezocht naar de zekering s 39,niet gevonden .
En ik denk zelf aan de aanzuig slang van de diesel,maar als deze lekt zou je het moeten ruiken.
Die lekkage zie je niet en ruik je niet, er komt geen diesel uit, gaat alleen lucht in
die buis zit IN de tank, dus daar zie je ook geen lekkage van als je de stoel eruit pakt en dat deksel verwijderd en boven op je tank kijkt......Als het deze aanzuigbuis is die het probleem veroorzaakt dan heb je er alleen last van als je tank onder een bepaald niveau gevuld is....ook dit is al vaker gezegdkeestdi schreef: Peter heeft het ook over de vlotter buis gehad in de tank.Ga zaterdag de stoel demonteren en kijken naar lekkage bij de tank.
temeer een aanwijzing dat het dus brandstof gerelateerd is.. als je de auto start, en moet doorstarten om hem aan te krijgen, maar dan als ie loopt weer uitzet en na een uurtje of twee start ie wel goed weet je 100% dat het niet aan het gloeisysteem ligt maar dat je lucht in je systeem krijgt.... na heel even lopen en twee uur stil staan is je motor gewoon weer volledig koud, maar die lucht is dan nog niet zo ver dat je pomp leeg is.keestdi schreef:Als busje heeft gelopen de hele dag geen last meer.
keestdi schreef: Wie weet wat ongeveer de brst leiding kost van tank naar filter naar de pomp.
De dealer, maar ik weet bijna 100% zeker dat je die leiding niet nodig hebt
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: start problemen
Ik heb vorig jaar een nieuw brandstoffilter op onze t4 gezet (omdat ik dacht dat dat ook één vd oorzaken kon zijn), daar zit toch al een nieuwe o-ring op net als bij een oliefilter?
Anders schroef ik hem nog eens los om te kijken of het ringetje beschadigd is ofzo
Anders schroef ik hem nog eens los om te kijken of het ringetje beschadigd is ofzo
Re: start problemen
En hoelang is het geleden dat er een nieuwe distributie snaar is op gekomen, dat moet/mag ook iedere 90.000, en vergeet dan ook niet de snaar van de brandstof pomp, ik hou het erop dat de timing niet goed is.
Re: start problemen
wat dacht je van 3 weken geleden,ik breng hem weer naar de garage,of er zit ook een lid van weetje wel in dronten.
die zou hem ook even kunnen uit lezen.
die zou hem ook even kunnen uit lezen.
Re: start problemen
Nu dan zou dus de timing de oorzaak kunnen zijn, en je kunt zelf wel nagaan wanneer het opgetreden is.
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: start problemen
Mijn ervaring is het volgende:
Een halve minuut starten totdat ie aanslaat = lucht in leidingen.
15 tot 20 seconden starten totdat ie aanslaat is voorgloeiproblemen.
Plaats eens een voltmeter op je accu en test wat de spanning is....
..onbelast
..tijdens gloeien
..tijdens starten
..tijdens draaien
Je krijgt hierbij al heel veel info!
Egbert
Een halve minuut starten totdat ie aanslaat = lucht in leidingen.
15 tot 20 seconden starten totdat ie aanslaat is voorgloeiproblemen.
Plaats eens een voltmeter op je accu en test wat de spanning is....
..onbelast
..tijdens gloeien
..tijdens starten
..tijdens draaien
Je krijgt hierbij al heel veel info!
Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
Re: start problemen
hallo
bedankt voor de vele reacties
heb het inmiddels gevonden het was een retour slangetje naast de brandstoffilter
heb alle slangen maar vervangen waren allemaal slecht.
en nu starten als een nieuwe

bedankt voor de vele reacties
heb het inmiddels gevonden het was een retour slangetje naast de brandstoffilter
heb alle slangen maar vervangen waren allemaal slecht.
en nu starten als een nieuwe


als het maar rijd stinkt en rookt
Re: start problemen
hoe zit dat om dit te doen / denk dat bij mij het zelfde probleem zit.kempkens schreef:hallo
bedankt voor de vele reacties
heb het inmiddels gevonden het was een retour slangetje naast de brandstoffilter
heb alle slangen maar vervangen waren allemaal slecht.
en nu starten als een nieuwe
![]()
was vorige winter zo nu weer.
nieuwe accu gloeistiften ok
ben benieuwd naar schema om dit te doen

-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: start problemen
Gelukkig dat het opgelost is
Een poreus slangetje...............dat verbaast mij niet!

Een poreus slangetje...............dat verbaast mij niet!
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel