Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

HELP rookontwikkeling bij optrekken

vragen over de T4
mayr
Berichten: 29
Lid geworden op: 29 sep 2007, 00:34
Locatie: enschede

HELP rookontwikkeling bij optrekken

Bericht door mayr »

Goeie morgen weetjewellers.
Wat een ramp..
Nieuwe drukcylinder, koppelingsplaat, distributieketting. Flinke uitgave bij erkende garage, nu is het goed geregeld hopelijk. Maar na zo'n 300 km. begint mijn T4 1993 2.4 diesel te roken. grijs, blauw, zwart? alle kleuren wel te zien. Bij 3de en 4de versnelling iets meer witte rook. De motor rijdt goed, geen gestoot of gerommel, temperatuursmeter blijft prima. Ik ben ook wel thuis gekomen, op de autobaan geen rookpluim achter de bus, of het moet zijn verwaaid. Wat kan het nu weer zijn? Wat zijn ze vergeten? Natuurlijk kan ik terug naar de garage, maar graag een houvast bij het gesprek.
Vele berichten doorgespit, maar toch geen zelfde probleem gevonden. Misschien.. misschien
groeten mayr
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: HELP rookontwikkeling bij optrekken

Bericht door Endebendebus »

Hoi,
Lijkt mij dat na riemenwissel de boel niet goed op tijd staat, is het onderhoud bij de VW gedaan? :werkaanT4
Thomas
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: HELP rookontwikkeling bij optrekken

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik kan niet geheel verklaren waarom het dan na 300km pas komt (of de riem moet zich zo snel "gezet" hebben) maar ik denk ook dat de pomptiming niet geheel goed staat. Dat moet je bij een 2,4 met een klokje op de pomp afstellen.... k#tkarweitje volgens mij.

Als de garage simpelweg een nieuwe riem erop gezet heeft kan de timing verkeerd staan, dat behoor je na de riemwissel opnieuw af te stellen.

het controlleren is niet zo eenvoudig als bij een TDI (stekker erin en programmatje starten) maar je moet dat klokje in de pomp monteren, en dan met de motor in BPD moet ie een aantal 100ste milimeter van de top van de plunjerbeweging zitten.

Als je timing niet goed staat is je verbranding niet goed, mis je (iets) vermogen en kan het verbruik ongunstiger zijn, ook is de belasting op de motor vaak niet optimaal dus wel even laten afstellen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
mayr
Berichten: 29
Lid geworden op: 29 sep 2007, 00:34
Locatie: enschede

Re: HELP rookontwikkeling bij optrekken

Bericht door mayr »

De reparatie is bij een duitse VW/ Audi garage gedaan. Ik woon in Enschede, de garage is dus dichtbij. Ik dacht veel expertise, ik ga straks bellen hoe nu verder. Bedankt voor de tips, probeer de technische woorden in het duits te vinden. greetz mayr
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: HELP rookontwikkeling bij optrekken

Bericht door Roger B. (11)61 »

mein Fahrzeug raucht zimlich viel, das ist erst zeit der Zahnriemenwechsel dem Fall. Ist es möglich das der Einspritzmoment nicht ganz gut steht?

iets in die richting?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: HELP rookontwikkeling bij optrekken

Bericht door rick_k »

Ja ik denk ook dat de inspuiting niet goed staat. Even terug dus zoals ze al zeggen.

mvg Rick
mayr
Berichten: 29
Lid geworden op: 29 sep 2007, 00:34
Locatie: enschede

Re: HELP rookontwikkeling bij optrekken

Bericht door mayr »

Ja, ik ben terug gegaan! maandag met een gigantische rookpluim dwars door de stad. Was wat met de Wasserpumpe, er werd relaxed op gereageerd, maar zelfs nu nog niet gerepareerd. Misschien is het te moeilijk om zonder computer de juiste balans te vinden. ik hoop dat ik vandaag een goed bericht ontvang. Wel werd er door de telefoon gevraagd of mijn bus al niet voor de reparatie ROOKTE.
Met starten keek ik wel steeds in de achteruitkijksp. Je zag dan wel een startwolk, grijs/ zwart, maar na wegrijden verdween dat. Ja, hij gebruikt wat olie, af en toe checken en wat bijvullen, maar niet als een schoorsteen
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: HELP rookontwikkeling bij optrekken

Bericht door Roger B. (11)61 »

mayr schreef: Misschien is het te moeilijk om zonder computer de juiste balans te vinden.
denk niet dat het MET computer makkelijker is voor ze, de 2,4 is mechanisch, heeft geen management, dus kun je er geen computer op aan sluiten
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: HELP rookontwikkeling bij optrekken

Bericht door Pascal-141 »

Roger B. (11)61 schreef:
mayr schreef: Misschien is het te moeilijk om zonder computer de juiste balans te vinden.
denk niet dat het MET computer makkelijker is voor ze, de 2,4 is mechanisch, heeft geen management, dus kun je er geen computer op aan sluiten
Die computer hebben ze misschien wel nodig ... om de factuur te maken ... :bifun
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
mayr
Berichten: 29
Lid geworden op: 29 sep 2007, 00:34
Locatie: enschede

Re: HELP rookontwikkeling bij optrekken

Bericht door mayr »

Ik mag proefrijden van de garage, na twee minuten rijden wist ik al nauwelijks verandert.Nog steeds grijze rook uit mijn uitlaat. Mit einen junger mechaniker am lenkrat, der mir sagt: das motor soll noch warm drehen, weil er mich abgeholt hat und sicher 15 minuten gefahren hat...

de rekening was hoog genoeg om nog een keer terug te gaan. voor een vw-garage vind ik dit stuitend. toch ga ik er nog een keer heen. wordt vervolgd..
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33896
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: HELP rookontwikkeling bij optrekken

Bericht door Multivan Generation »

und, wie war es? Gibt's noch Hoffnung?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
mayr
Berichten: 29
Lid geworden op: 29 sep 2007, 00:34
Locatie: enschede

Re: HELP rookontwikkeling bij optrekken

Bericht door mayr »

Nog niets veranderd, morgen, maandag ga ik weer terug. ik kon dit weekend het oliepeil opmeten... alsof het alleen olie is. Moet iets zijn met de brandstofpomp/ afstelling.
De rook is blauwer dan grijs. Onverbrande diesel? Ik word wel bezig gehouden. Maar het moet toch goed kunnen komen. Wat is een oplossing? andere motor? een regelneef zoeken die het geduld heeft deze klus te klaren? oke wordt vervolgd. mayr
mayr
Berichten: 29
Lid geworden op: 29 sep 2007, 00:34
Locatie: enschede

Re: HELP rookontwikkeling bij optrekken

Bericht door mayr »

We zijn een week later,...zaterdagmorgen de garage gebeld: mijn motor is STUK.; zomaar ja
,erkende VW garage met veel schone handen managers en geen mechaniker die een oude vw motor kan repareren. #*<?# nu naar een diesel- dokter? dat wat al een flinke reparatie was, moneten, loopt nu af met een katastrofe. greetz mayr
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: HELP rookontwikkeling bij optrekken

Bericht door Endebendebus »

"mijn motor is STUK
" :alarm
Wel toevallig dat hij "stuk" gaat na een ondrehoudsbeurt. Koppakking misschIen? :groteogen
iK zou toch even verder zoeken. sterkte!
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: HELP rookontwikkeling bij optrekken

Bericht door Pascal-141 »

mayr schreef:We zijn een week later,...zaterdagmorgen de garage gebeld: mijn motor is STUK.; zomaar ja
,erkende VW garage met veel schone handen managers en geen mechaniker die een oude vw motor kan repareren. #*<?# nu naar een diesel- dokter? dat wat al een flinke reparatie was, moneten, loopt nu af met een katastrofe. greetz mayr
Ik zou me haasten om die auto bij die prutsers weg te halen , en naar een betrouwbaar adres te brengen voor een goeie diagnose .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie