Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Stabilisator achteras
Stabilisator achteras
Ik heb bij het installeren voor het grootste gedeelte gebruik gemaakt van de uitgebreide handleiding van Peter Multivan. (http://www.eldiape.com/" onclick="window.open(this.href);return false;) Ik heb alleen een 26mm stabi gemonteerd (701 511 407 C) in plaats van de door Peter geplaatste 28mm versie. Voor nog meer info zie ook T4wiki.
De rubbers moesten -volgens de medewerker van VW- apart bijbesteld worden. Uiteindelijk bleken de rubbers gewoon af-fabriek al om de stabilisatorstang gemonteerd te zijn. De bevestigingsbeugels zijn voor alle versies gelijk. Deze kwamen onbehandeld van de dealer. Ik heb deze voorzien van zinkspray, primer en zwarte lak.
Omdat ik gehoord had dat de M8 blindklinkmoeren in de achteras soms los wilden gaan zitten had ik Roger bereid gevonden ze na montage ook nog vast te lassen. (Sandman heeft overigens de blinklinkmoeren niet vastgelast en tot op heden geen problemen met loskomen begreep ik op de Techday)
Bestelnummer van deze M8 blindklinkmoeren met 6 kant huis is gewijzigd in N 904 085 04. De overige M6 blindklinkmoeren (12) heb ik bij Fabory gekocht. En deze zijn op de normale wijze bevestigd. Voor het boren van de gaten voor de M6 blindklinkmoeren heb ik een wat zwaardere handboormachine gebruikt. Met wat boorolie en een scherpe verse 9mm boor ging dat eenvoudig.
HenkK had een zware blinkdklinkmoertang mee. Hiermee was het plaatsen van de blindklinkmoeren ook een peulenschil.
De rubbers moesten -volgens de medewerker van VW- apart bijbesteld worden. Uiteindelijk bleken de rubbers gewoon af-fabriek al om de stabilisatorstang gemonteerd te zijn. De bevestigingsbeugels zijn voor alle versies gelijk. Deze kwamen onbehandeld van de dealer. Ik heb deze voorzien van zinkspray, primer en zwarte lak.
Omdat ik gehoord had dat de M8 blindklinkmoeren in de achteras soms los wilden gaan zitten had ik Roger bereid gevonden ze na montage ook nog vast te lassen. (Sandman heeft overigens de blinklinkmoeren niet vastgelast en tot op heden geen problemen met loskomen begreep ik op de Techday)
Bestelnummer van deze M8 blindklinkmoeren met 6 kant huis is gewijzigd in N 904 085 04. De overige M6 blindklinkmoeren (12) heb ik bij Fabory gekocht. En deze zijn op de normale wijze bevestigd. Voor het boren van de gaten voor de M6 blindklinkmoeren heb ik een wat zwaardere handboormachine gebruikt. Met wat boorolie en een scherpe verse 9mm boor ging dat eenvoudig.
HenkK had een zware blinkdklinkmoertang mee. Hiermee was het plaatsen van de blindklinkmoeren ook een peulenschil.
Laatst gewijzigd door odorf op 06 jul 2014, 10:23, 4 keer totaal gewijzigd.
Stabilisator achteras vervolg
Daarna alles ingespoten met underbodycoat zodat het wat beter is beschermd tegen de elementen. En hoe rijdt dat nu? GOED! De bus heeft veel minder de neiging om de randen van de bocht op te zoeken. En het omzwaaien van de bovenkant is beduidend afgenomen.
Groeten,
Odorf
Laatst gewijzigd door odorf op 06 jul 2014, 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
- Multivan Generation
- Berichten: 34191
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Stabilisator achteras
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- HenkK
- Berichten: 812
- Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
- Locatie: Amsterdam- 06.26888522
- Contacteer:
Re: Stabilisator achteras
Ja Ja Odorf, mooi stuk werk geleverd
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
www.hrwerkplaats.nl
Re: Stabilisator achteras
Wat een verschil he, ziet er goed uit! De mijne is 20 mm en maakt al veel uit Tis op zich een gemakkelijke klus, het enige speciale wat je nodig hebt is (iemand met) een goede blindklinkmoertang.
T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Re: Stabilisator achteras
@Dirk;
Ja een groot verschil ... heel positief
Alleen sommige dingen zijn echt anders ...
Reed vandaag een beetje diagonaal (en te snel) over een drempel bij de pomp.
En we werden nogal heen en weer geslingerd.
Waarschijnlijk omdat de stabi de wieluitstag op de drempel ging corrigeren.
Daar moeten we even rekening mee houden ...
Maar erg blij met de stabi
Groeten,
Odorf
Ja een groot verschil ... heel positief
Alleen sommige dingen zijn echt anders ...
Reed vandaag een beetje diagonaal (en te snel) over een drempel bij de pomp.
En we werden nogal heen en weer geslingerd.
Waarschijnlijk omdat de stabi de wieluitstag op de drempel ging corrigeren.
Daar moeten we even rekening mee houden ...
Maar erg blij met de stabi
Groeten,
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Stabilisator achteras
Om die reden heb ik bewust ook gekozen voor een 20mm, minder stug. De bus voelt nu heel neutraal en aan, ook goed in balans in combinatie met de standaard voorstabi.
T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Stabilisator achteras
je moet ook niet diagonaal over de weg rijden
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Stabilisator achteras
afgelopen week APK gehad, bleek er dus 1 blindklinkmoer van de achteras zich aan het loswrikken, deze waren met een hydraulische tang erin getrokken....
Heb nu deze ook gelast net als de beugels die met 6 blindklinkmoeren vastzitten.
Kan je alleen maar als advies geven om er af en toe eens onder te kijken of alles nog op zijn plaats zit als het niet gelast is
Heb nu deze ook gelast net als de beugels die met 6 blindklinkmoeren vastzitten.
Kan je alleen maar als advies geven om er af en toe eens onder te kijken of alles nog op zijn plaats zit als het niet gelast is
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Stabilisator achteras
die bevestiging op de as krijgt het vrij zwaar te verduren, maar die op het chassis doet niet veel meer dan de stabie op zijn plek houden, de krachten daarop zijn (zeker in vergelijking met de krachten op de bevestiging aan de as) niet zo groot
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon