Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

AUTO WIL NIET STARTEN 2.5 TDI ACV motor

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: AUTO WIL NIET STARTEN 2.5 TDI ACV motor

Bericht door Roger B. (11)61 »

brandstofdruk...... waar wil je die meten? de inspuitpomp van de TDI is zelfaanzuigend, daar komt geen brandstof onder druk aan, en de druk van de retour is weinigzeggend.
Enige plek waar druk staat is in de metalen leidingen van pomp naar verstuiver, maar daar kun je beter niet gaan meten, dat beïnvloed de inspuiting negatief.

Gloeiers, is al eerder gezegd, bij temperaturen boven nul start een TDI in goede staat ook zonder voorgloeien, loopt alleen eerste minuut wat minder mooi als er niet voor en na gegloeid wordt.

Compressie kun je niet meten met VAG com, simpelweg omdat er geen druksensoren in de cilinder zitten die de compressie einddruk meten, bovendien is de druk bij lopende motor door de ontbranding van de diesel veel hoger.....

Wel kun je in VAGcom zien hoeveel diesel er per cilinder ingespoten wordt, en dat geeft enig idee of er verschil tussen de cilinders is, maar echt uitsluitsel geeft dit nergens over.

Kortom, laat die brandstofdrukmeter achterwege daar heb je niets aan
Als je de compressie wil weten zul je die gewoon moeten meten
en als ie niet aan slaat na wat langer stil staan en na lang doorstarten (20-30 seconden of langer) wel aanslaat, meestal gepaard met grijze rook en reuk van deels verbrandde diesel, dan heb je lucht in de dieselaanvoer... ook al vaker gezegd dat dit het o-ringetje van het voorverwarmelement in het dieselfilter kan zijn, maar ook een scheurtje in de leiding tussen filter en pomp.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
keestdi
Berichten: 210
Lid geworden op: 21 aug 2007, 08:31
Locatie: emmeloord

Re: AUTO WIL NIET STARTEN 2.5 TDI ACV motor

Bericht door keestdi »

vorig jaar alle 5 vern.Hoelang moet het lampje van gloeien branden de ene keer wel een minuut de andere keer ,misschien 2 sec en uit is het lampje,ik wacht dan tot alleen het oliedruk en dynamo lampje nog branden en dan starten.Wie stuurt relais 102 ,de temp zender,en de boord computer.Misschien gloeit hij wel te kort.Ben er nu al een tijd mee bezig,of een heel nieuw
brst slang gebeuren op zetten,filter doe ik om het jaar,hij lekt nergens brst,ruik niets.Het is alleen als het busje de eerste start is klote,de hele dag tik en lopen. :muur
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: AUTO WIL NIET STARTEN 2.5 TDI ACV motor

Bericht door René »

Heb je je temp sensor al eens losgehad en geprobeerd te starten?

ps, kan beter een nieuw topic openen of je oude (indien aanwezig) van stal halen, gaan nu twee problemen langs elkaar lopen.

René
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: AUTO WIL NIET STARTEN 2.5 TDI ACV motor

Bericht door Egbert&Manon »

keestdi schreef:......ruik niets. Het is alleen als het busje de eerste start is klote,de hele dag tik en lopen......
Als er een slang lekt, ruik je geen diesel; er stroomt lucht in en geen diesel uit!

Als je voorgloeit moet je spanning op de accu iets zakken.
Heb je een voltmeter om dit op de accu te meten?
Niet voorgloeien is meestal 10 tot 15 seconden doorstarten totdat ie aanslaat.
Lucht kan wel tot 30 seconden duren voordat ie aanslaat.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: AUTO WIL NIET STARTEN 2.5 TDI ACV motor

Bericht door Roger B. (11)61 »

Ik geef het op.....

ik heb je al meerdere keren gezegd dat jouw probleem NIET aan het gloeisysteem ligt.

Je had dit probleem al toen het nog dik 15 graden was, dan heeft een TDI geen moeite met starten zonder gloeien.

Ik startte het hele jaar als het niet ECHT vroor zonder gloeien...instappen, sleutel in het contact en gelijk doordraaien naar starten en binnen 3 seconden aan.....

dit probleem is echt je brandstofvoorziening.

Heb je nu al dat o-ringetje van het voorverwarmelement op het dieselfilter vervangen (ook al vaker gezegd) dit ringetje kost bij de dealer 35 cent. Bij imitatiefilters zit vaak een ringetje dat net iets te klein is en niet goed afsluit.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: AUTO WIL NIET STARTEN 2.5 TDI ACV motor

Bericht door frank884 »

Roger B. (11)61 schreef:Ik geef het op.....
dit probleem is echt je brandstofvoorziening.
Heb je nu al dat o-ringetje van het voorverwarmelement op het dieselfilter vervangen (ook al vaker gezegd) dit ringetje kost bij de dealer 35 cent. Bij imitatiefilters zit vaak een ringetje dat net iets te klein is en niet goed afsluit.
Denk ook dat het dit is, Ik heb het inderdaad ook gehad met die rotte imitatiefilter!!!
dat niet afsluiten bij dat ringetje!!!
en daarna na 1 jaar met aftappen evtl condenswater onder de plastic aftappug afgebroken.
en na 1½ jaar is de filter (zoals die bij een T4 bij het voorwiel zit bijna doorgeroest)
ik koop alleen nog maar Mann WK 842/4 dieselfilter
ben altijd wel te vinden voor een goedkopere oplossing maar met de Dieselfilter ben ik genezen
(het heeft me een nieuw kunstof T stuk gekost bovenop de filter)
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: AUTO WIL NIET STARTEN 2.5 TDI ACV motor

Bericht door Roger B. (11)61 »

frank884 schreef: (het heeft me een nieuw kunstof T stuk gekost bovenop de filter)
dat ding dat met die paperclip in het filter zit? dat is dus het voorverwarmelement, hoe heb je dat dan door een imitatiefilter gemold?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: AUTO WIL NIET STARTEN 2.5 TDI ACV motor

Bericht door Pascal-141 »

Roger B. (11)61 schreef:
frank884 schreef: (het heeft me een nieuw kunstof T stuk gekost bovenop de filter)
dat ding dat met die paperclip in het filter zit? dat is dus het voorverwarmelement, hoe heb je dat dan door een imitatiefilter gemold?
Dat T-stukje wil door de ouderdom nogal eens "broos" worden , en bij het manipuleren ervan (bij bvb filterwissel) durven ze dan breken .
heb er zo al enkele gehad , waarvan de T-stukjes afbraken (bij het wisselen van filter)
Met de o-ringetjes (onder het T-stuk) heb ikzelf nog nooit problemen gehad ,en er nog nooit eentje moeten vervangen.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: AUTO WIL NIET STARTEN 2.5 TDI ACV motor

Bericht door Roger B. (11)61 »

dat bij ouderdom zo'n in diesel gedompeld stuk plastik broos wordt is niet vreemd, maar dat toeschrijven aan een imitatiefilter verbaasde me..

die o-ring hoort bij het filter meegewisseld te worden, doe jij dat dan nooit?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
SCOTT
Berichten: 672
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:53
Locatie: België

Re: AUTO WIL NIET STARTEN 2.5 TDI ACV motor

Bericht door SCOTT »

Roger B. (11)61 schreef:
die o-ring hoort bij het filter meegewisseld te worden, doe jij dat dan nooit?

Indertijd bij mn golf 4 was er altijd bij dat filter een nieuwe o-ring , dus verving ik dat.
Bij de filter van T4 2.5TDI nog nooit een nieuwe O-ring erbij gevonden in de verpakking, dus ook nog niet vervangen.

Kga het wel eens preventief vervangen, maar tot nu toe zag dat o-ringetje er nog goed uit.


mvg,
T4 2.5 TDI ACV Caravelle '96 - Afbeelding
Nebioblauw met blauw interieur
Rol on Sachs Suspension
Inox exhaust
407.000km
VW - Das Auto
keestdi
Berichten: 210
Lid geworden op: 21 aug 2007, 08:31
Locatie: emmeloord

Re: AUTO WIL NIET STARTEN 2.5 TDI ACV motor

Bericht door keestdi »

dat T stukje ,kan je die los kopen ,of moet je een slange set kopen?
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: AUTO WIL NIET STARTEN 2.5 TDI ACV motor

Bericht door Harry 341 »

keestdi schreef:dat T stukje ,kan je die los kopen ,of moet je een slange set kopen?
Kun je los kopen,ik betaalde iets van 7 euro.
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: AUTO WIL NIET STARTEN 2.5 TDI ACV motor

Bericht door Roger B. (11)61 »

scott:
bij het immitatie filter uit de automaterialenzaak zat het ringetje er gewoon bij, VW heeft ze los, dus dikke kans dat je ze ook los moet vragen, stel je voor dat ze meedenken :bifun
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: AUTO WIL NIET STARTEN 2.5 TDI ACV motor

Bericht door frank884 »

Roger B. (11)61 schreef:
frank884 schreef: (het heeft me een nieuw kunstof T stuk gekost bovenop de filter)
dat ding dat met die paperclip in het filter zit? dat is dus het voorverwarmelement, hoe heb je dat dan door een imitatiefilter gemold?
Ik had het beschreven probleem, na het wisselen van de filter toen "op zaterdagmiddag" er aan geklust
daar ik niet kan wachten tot maandag (winkel voor een passend ringetje) want ik heb "maar" 1 auto en die moest rijden
heb ik een ringetje uit mijn asortiment genomen, maar die moest "geholpen" worden en daarna was het potdicht
maar toen wist ik dat als ik de filter zou vervangen dat het plastic voorverwarmelement dan ook aan de beurt zou zijn.
want die was er niet knapper van geworden van dat helpen.
dat had ik dus al op vooraad gelegd, en na 1½ jaar brak me het plastic aftap ding onder aan de filter af
en toen was het tijd om afscheid te nemen van de imitatie troep en er een Mann in te zetten
toen schrok ik me wat het kreng verroest was in die 1½ jaar daar bij het voorwiel vertoeven
daar heeft de Mann ook geen last van.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: AUTO WIL NIET STARTEN 2.5 TDI ACV motor

Bericht door Pascal-141 »

Roger B. (11)61 schreef:scott:
bij het immitatie filter uit de automaterialenzaak zat het ringetje er gewoon bij, VW heeft ze los, dus dikke kans dat je ze ook los moet vragen, stel je voor dat ze meedenken :bifun
Roger ,

Ik heb wss al + honderd van die branstoffilters gehad van de T4 , zowel van Fram ,Bosch,Mann , enz en nog nooit een o-ringetje in de verpakking gezien , en heb er ook nog nooit eentje moeten vervangen , nog nooit last mee gehad .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie