Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Banden advies

vragen over de T4
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Banden advies

Bericht door gijsplas »

Het is weliswaar bijna winterbanden tijd maar ik zal hoogstwaarschijnlijk nooit in winterse omstandigheden rijden maar de banden van mijn bus zijn zo langzamerhand wel aan vernieuwing toe. Daarom ben ik aan het kijken naar een nieuwe set zomerbanden en graag zou ik jullie advies hierover hebben.
Het betreft een VW T5 Multivan ingericht als camper en die wordt vrijwel alleen bereden voor recreatief gebruik (vandaar dat ik me niet door de sneeuw oid zie rijden).
Ik heb hier een aantal opties die de bandenboer bij mij in de zeer nabije omgeving verkoopt en de vraag is welke jullie mij zouden adviseren.
1) Continental 195/70 R15 104/R VANCO 2 - prijs € 82 per stuk
2) Goodyear 195/70 R15 104/R CARGO G26 - prijs € 75 per stuk
3) Pirelli 195/70 R15 104/R CHRONO - prijs € 93 per stuk
4) Bridgestone 195/70 R15 104/R DURAVIS R630 - prijs € 78 per stuk
5) Continental 195/70 R15 97T VANCO CONTACT 2 - prijs € 71 per stuk
6) geen van de genoemde banden maar : ........
Als het even kan dan graag met een beschrijving waarom.
Oh ja, ik weet niet of het van belang is maar ze moeten op dit soort Alu velgen:
Afbeelding
(misschien zijn er dan nog andere zaken waar ik op moet letten ?)

Alvast weer bedankt.

Gijs
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33893
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Banden advies

Bericht door Multivan Generation »

Ik zie voor een T4 Kleber Transalp in de maat 205-60-15 adviseren..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Banden advies

Bericht door frank884 »

Multivan Generation schreef:Ik zie voor een T4 Kleber Transalp in de maat 205-60-15 adviseren..
De banden die Gijs heeft staan zijn allemaal in de standaard maat
195/70 R 15 C
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33893
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Banden advies

Bericht door Multivan Generation »

Dat weet ik :knipoog
En bewust gekozen om een advies te geven voor een zwaardere T4 Multivan die als camper is ingeschreven..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Banden advies

Bericht door frank884 »

Beste Gijs
Ik geniet v.a juni 2002 het rijden met een :driveT4
Van de door jou genoemde banden
ben ik niet tevreden met de continental (ongelijk afslijten) die zou ik dus niet meer kopen
sinds 06-2006 heb ik in de zomer de door jou genoemde bridgestone Duravis R 630
in gebruik 2 banden en 2 banden van Michelin type Achilles
over beide ben ik even tevreden zeer slijtvaste banden alle 4
als ik hiertussen moest kiezen zou ik die met de laagste prijs nemen en dat is zws de Bridgestone

wel zou ik idd de loadindex goed in de gaten houden want een camper kan nogal zwaar zijn
maar een LI van 104 betekend 900 kilo per band (dus 1800 per as)
dat lijkt me best wel behoorlijk (mijn T4 DC 2.5 TDI weegt compleet 1770 kg) maar daarvoor moet je even het kenteken raadplegen hoe het bij jou zit. "maximaal gewicht kenteken"
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Banden advies

Bericht door DNS »

Multivan Generation schreef:Ik zie voor een T4 Kleber Transalp in de maat 205-60-15 adviseren..
Bedoel je niet 205/65 R15? Dat is de tweede standaard-maat voor de :driveT4 .

205/60 R15 is wel erg klein hoor (en niet in de juiste loadinex te verkrijgen volgens mij :bonk ).
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Re: Banden advies

Bericht door gijsplas »

Ik zou voor een T4 Kleber Transalp in de maat 205-60-15 adviseren -- En bewust gekozen om een advies te geven voor een zwaardere T4 Multivan die als camper is ingeschreven
Daar had ik zelf nog niet aan gedacht, hoewel de gemiddelde bedrijfsmatig gebruikte T4 of T5 waarschijnlijk minstens zo zwaar of zwaarder zal zijn als/dan mijn Multivan - maar misschien moeten daar (eigenlijk) ook gewoon de bredere banden onder. Ik heb nu weliswaar 195 brede banden maar misschien is een wat bredere 205 band wel beter. Daar ga ik dus zeker eens over nadenken.
wel zou ik idd de loadindex goed in de gaten houden want een camper kan nogal zwaar zijn
maar een LI van 104 betekend 900 kilo per band (dus 1800 per as)
dat lijkt me best wel behoorlijk (mijn T4 DC 2.5 TDI weegt compleet 1770 kg) maar daarvoor moet je even het kenteken raadplegen hoe het bij jou zit. "maximaal gewicht kenteken
Ook daar niet echt aan gedacht, maar net even gekeken: de toegestande maximum massa op mijn kenteken is 2515 kg (massa leeg is 1900 kg).
Volgens mij is dat ruim binnen de marge van de door mij genoemde 104 banden toch?

ik ben nog wel benieuwd naar wat meer meningen.

Alvast bedankt !
Gijs
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33893
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Banden advies

Bericht door Multivan Generation »

sorry,
ik bedoelde natuurlijk 205-65-15 :bonk
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
robertino1
Berichten: 75
Lid geworden op: 07 jun 2008, 20:45

Re: Banden advies

Bericht door robertino1 »

Hallo
Ik rij zelf UNIROYAL RAIN MAX heb je in de regen en ander nat wegdek wat extra grip
ook stille band en comfortabel in vergelijking met voorgaande conti s
met loadindex 98 voor delig onder de 70 euro ex balanceren
kom ze op duitse webshop nu tegen onder de 60 euro
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Banden advies

Bericht door bartt4 »

Zou gewoon de 195 nemen mijn voorkeur is michelin agilles of kleber transpro. De kleber transalp is een winterband. goede 2e keus is de bridgestone, deze zijn wel wat stugger.
de conti ben ik ook niet goed over te spreken, rolgeluid slijtage en grip vind ik achter blijven. Goede derde is vredestein comtrac.
Eventueel de 205 nemen kan ook. Hang er wel van af wat je velgmaat is en dan de breedte soms is een bredere band op een velg juist minder stabiel.
inderdaad de uniroyal rijd ook prima maar zijn wat minder slijtvast daar in tegen doen ze het goed in natte omstandigheden.
Maar niet in winterse onstandigheden rijden??? Rij jij tussen oktober en april niet met de bus?
tis net wat je rijd maar ook in ons land presteerd een winterband beter in dit jaar getijde.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 808
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Banden advies

Bericht door HenkK »

bartt4 schreef:Rij jij tussen oktober en april niet met de bus?
tis net wat je rijd maar ook in ons land presteerd een winterband beter in dit jaar getijde.
Een echte bandenman spreekt : :winter klappen :klappen
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Banden advies

Bericht door bartt4 »

HenkK schreef:
bartt4 schreef:Rij jij tussen oktober en april niet met de bus?
tis net wat je rijd maar ook in ons land presteerd een winterband beter in dit jaar getijde.
Een echte bandenman spreekt : :winter klappen :klappen
lol Tja ook al werkte ik niet in het rubber dan nog reed ik op winterbanden scheelt echt wel maar niet iedereen ziet het in. En moet ook een ieder zelf weten natuurlijk.
Al denk ik als het weer zo een winter word als afgelopen jaar het hier in ons land ook tzt verplicht word
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Banden advies

Bericht door frank884 »

De vraagsteller Gijs geeft aan dat hij hoogstwaarschijnlijk met zijn camper nooit onder winterse omstandigheden zal rijden.

Wat betreft Winterbanden
die zijn in Duitsland ook niet verplicht In de Duitse verkeerwet is wél de regel opgenomen dat de auto aan winterse weersomstandigheden aangepast moet zijn
als je in de winter in Duitsland een auto bestuurt terwijl de omstandigheden niet winters zijn, mag je best op zomerbanden rijden, dit zou bij ongevallen eventueel wel tot discusie's kunnen leiden over wanneer de omstandigheden nu wel of niet winters waren
deze wet tekst bied ruimte voor interpetatie's

Daar ik als het nodig mocht zijn ik Altijd in Duitsland moet kunnen rijden heb ik me een setje
gebruikte stalen standaardvelgen met winterbanden aangeschaft in 2006 (dat kost echt niet veel)
en heb afgelopen jaar ook duidelijk gemerkt (met 60 sneeuwdagen) dat remmen of de wagen
een oprit met sneeuw op laten trekken dat dit enorm scheelt tegenover de zomerbanden
dat is ook logisch los van de hardheid van het rubber
maar een zomerband heeft alleen langsrillen en een winterband daarvan gaat het profiel vanuit het midden naar opzij (net als een tractorband) en dit lost (lossen) de sneeuw uit het profiel.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Banden advies

Bericht door bartt4 »

vele winterbanden hebben inderdaad v profiel maar ook zomerbanden kunnen dat hebben. me winterbanden onder de bus heben geen v profiel ook geen draairichting gewoon binnen buiten kant.
En wat betreft de duitse wetgeving idd verplicht is het niet zolang het droog is en geen winter. anders wel verplicht.
En verders is een ieder natuurlijk vrij om te kopen en te rijden wat die gene wil.
Kan alleen een advies geven eventueel.
RUBBEREXPRESS
oertje
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 mei 2009, 12:20

Re: Banden advies

Bericht door oertje »

Kan iemand mij helpen?

Ik zou voor mijn T5 -TDI 63 KW bouwjaar 204 bridgestone banden willen de duravis R630
bandenmaat 205/65 16 maar die hebben ze alleen met de snelheidsaanduiding R tot 170 KM


Ik heb nu Vanco contact met snelheidsaanduiding T tot 190 Km

Maar kom ik dan door de keuring met zulke banden?

En zou graag weten waar ze heel goedkoop zijn.... :jump

groetjes
Plaats reactie