Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

abs lampje knippert na remmen upgrade

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tiyuvi
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 aug 2009, 09:13

abs lampje knippert na remmen upgrade

Bericht door Tiyuvi »

Weet iemand van jullie waardoor mijn abs sensor vaker knippert en soms zelfs blijft branden?
Dit heb ik gekregen nadat ik mijn remmen compleet vernieuwd heb en aan de vooras grotere schijven en Brembo remklauwen gemonteerd heb. De remmen zelf functioneren allemaal perfect, alleen soms schiet hij nu veel sneller in de abs. Moet er iets veranderd worden in de remkrachtverdeler?

Is er nu een foutcode ingeslopen...
Laatst gewijzigd door Tiyuvi op 05 nov 2010, 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: abs sensor knippert na remmen upgrade

Bericht door Roger B. (11)61 »

tja, sensoren knipperen niet, die zitten bij je wielen. Neem aan dat je het lampje bedoeld.....dat hoort bij "normaal" werken van het ABS alleen net na het op contact zetten even te branden en verder niet.

Als dat lampje brandt heeft ie een probleem gesignaleerd en zal er ook een foutcode in het geheugen staan, eerste wat er te doen staat is uitlezen dus.

ook makkelijk als je even verteld wat voor auto het betreft en welk bouwjaar en zo...
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Tiyuvi
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 aug 2009, 09:13

Re: abs sensor knippert na remmen upgrade

Bericht door Tiyuvi »

Roger, het is een ACV van '97 en ja het is het lampje op het dashboard wat knippert. :toppie

Uitlezen is leuk als je het 'gereedschap' hiervoor hebt... daarbij is uitlezen min of meer een passieve actie, ik zou graag willen weten welke oorzaken een rol kunnen spelen.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: abs sensor knippert na remmen upgrade

Bericht door Roger B. (11)61 »

uitlezen is de eerste stap in diagnose stellen, dan weet je in welke hoek het gezocht moet worden.

oorzaken...heel veel mogelijk, van spanningsproblemen tot massa problemen, van defecte bekabeling tot defecte onderdelen, tot afstellingsproblemen en losse stekkerverbindingen...

en het meeste dus voor elk wiel.

mijn 96er caravelle had geen remkrachtverdeler maar begrensde de remkracht achteren via het ABS.

Als je remkrachtverdeler het probleem zou zijn zou ie op het ABS begrenzen door dat achteraan in werking te zetten (aangenomen dat ie ook op de achterwielen sensoren heeft) en daarvoor mag ie volgens mij geen lampje aanzetten.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Lammert
Berichten: 297
Lid geworden op: 05 jun 2009, 21:13
Locatie: Geeuwenbrug

Re: abs sensor knippert na remmen upgrade

Bericht door Lammert »

Hoi. kijk eens of je getande ABS schijven wel schoon zijn. Vervuiling kan misschien ook een oorzaak zijn.
Groeten Lammertt :driveT4 :werkaanT4
Lammert (T4-2002 LWB DC 102<132PK. Vanaf nieuw in bezit. > 444444.4km. :ikrij
Gebruikersavatar
Tiyuvi
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 aug 2009, 09:13

Re: abs lampje knippert na remmen upgrade

Bericht door Tiyuvi »

Dank jullie voor jullie tips!

Ik ben net wezen rijden en opvallend genoeg merk ik vandaag helemaal geen knipperen van een abs lampje... Alleen blijft het tafereel bestaan dat beneden de 25 km/h en dus rustig aanremmen in het rempedaal duidelijk de abs is te voelen met een schokkerig gevoel in het pedaal. Terwijl bij echt remmen (boven de 50 km/h ik nergens last van heb...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: abs lampje knippert na remmen upgrade

Bericht door Roger B. (11)61 »

ga er dan maar van uit dat beide problemen aan elkaar gerelateerd zijn, en dan is Lammert's opmerking aardig in de richting denk ik

OF een van de sensoren zit niet goed in de naaf, of eer zit vervuiling in de nokjes van de getande ring die onder de sensor doordraait
(en bij uitlezen zou je weten bij welk wiel je moet kijken)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie