Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

wielbouten vast zetten

vragen over de T4
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: wielbouten vast zetten

Bericht door Harry 341 »

Wielbouten met 200 vastzetten?
Heb je weleens langs de weg gestaan met een plat wiel? :ie
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: wielbouten vast zetten

Bericht door Roger B. (11)61 »

ja, en? bij een vrachtwagen zijn het er veel meer en die zitten met 600Nm vast........ kwestie van juist gereedschap Harry..... eenvoudiger dan een losgelopen wiel waarvan je 4 bouten kwijt bent weer vast zetten...
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: wielbouten vast zetten

Bericht door Harry 341 »

Ja,oke.Maar ik neem aan dat niet iedereen een zware luchttol of een hefboom van 2 meter bij zich heeft.Een trucker tegenwoordig ook niet meer.Want die bellen de bandenboer met de servicewagen.
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: wielbouten vast zetten

Bericht door Roger B. (11)61 »

nee, maar met 200nm red je het ook wel met een sleutel met een kleine meter hefboom makkelijk om dat los te krijgen....Pascal in elk geval zondermeer :lach
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10828
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: wielbouten vast zetten

Bericht door Pascal-141 »

Harry 341 schreef:Wielbouten met 200 vastzetten?
Heb je weleens langs de weg gestaan met een plat wiel? :ie
Ja hoor , en 200Nm is totaal géén probleem .
Uiteraard niet met die originele VW wielsleutel , want die is alleen goed om op een wegpiraat zijn voorgevel te timmeren :nuts , ik heb een gewone kruissleutel in de auto , en met die lukt het aardig om de wielbouten los/vast te zetten .
Thuis doe ik het met de luchtsleutel en momentsleutel .
(En mijn wielbouten zijn ook steeds ingevet , dus geen vastkomende wielbouten voor mij :knipoog )
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: wielbouten vast zetten

Bericht door Roger B. (11)61 »

bij mij zaten de bouten op de stalen velgen altijd zo vast op de conus, de schroefdraad was meestal niet het probleem...
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
RPS
Berichten: 144
Lid geworden op: 10 aug 2010, 18:09
Locatie: Schiedam

Re: wielbouten vast zetten

Bericht door RPS »

Bij de Lidl verkopen ze regelmatig wielmoersleutels waarvan het dopsleutel gedeelte geschikt is voor meerdere maten, de 'steel' is uitschuifbaar en wordt zo bijna een meter lang. Kost als ik het goed onthouden heb 2 tientjes maar kan ook minder zijn geweest.
heb ze ook al eens kado gedaan aan dames in de kennissenkring die heldhaftig zelf probeerde een lekke band te verwisselen maar de bouten niet los kregen, dat moest beloond worden die zelfstandigheid dus gaf ik ze zo'n sleutel.
Ik snap het wel maar begrijp het niet!
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: wielbouten vast zetten

Bericht door bartt4 »

Harry 341 schreef:Ja,oke.Maar ik neem aan dat niet iedereen een zware luchttol of een hefboom van 2 meter bij zich heeft.Een trucker tegenwoordig ook niet meer.Want die bellen de bandenboer met de servicewagen.
grtz.Harry
:gekte :gekte :gekte :gekte yep 15 bar rechtstreeks op de sleutel en knalle maar. tenminste in de truck.
In me huidige bus een electrische van snap on kost een flinke duit maar krijgt ook alles los en vast.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
pieter k 1167
Berichten: 299
Lid geworden op: 14 mar 2010, 21:41
Locatie: Ouddorp ZH

Re: wielbouten vast zetten

Bericht door pieter k 1167 »

:ikrij
DSC01062 (1024x768).jpg
Gebruikersavatar
Charles 1065
Berichten: 1061
Lid geworden op: 13 jan 2007, 23:03
Locatie: Silvolde

Re: wielbouten vast zetten

Bericht door Charles 1065 »

Ik heb het meegemaakt, zie een eerdere topic, dat mijn wiel er is afgelopen en lekker met de remschijf door de lichtmetalen velg ben gezakt!
Wat ik heb geleerd is dat mijn wielen met zinvol geweld worden vast gezet!! Kan wel slecht wezen voor wat dan ook maar ik en mijn gezin voelt zich er veilig bij!
Dat weegt voor mij niet op wat een paar velgen kosten :zwaai
Plaats reactie