Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

onderhoud en levensduur visko-koppeling syncro

vragen over de T4
Plaats reactie
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

onderhoud en levensduur visko-koppeling syncro

Bericht door freek »

onze syncro wordt veel gebruikt en de kilometerstand loopt dan ook gestaag op. Nu staat deze op 220.000km. De kans stijgt dat de visco-koppeling kuren gaat vertonen. Dit komt door veroudering van de silkonenolie in de koppeling. Deze veroudering wordt bespoedigd door hoge temperaturen van deze olie. De viscositeit neemt hierdoor toe en dat merk je door spanning in het onderstel bij het nemen van bochten. Ik ben benieuwd naar de ervaringen van andere nederlandse syncro bezitters. Bij de T3 werd gesproken over een levensduur van 90.000km maar de T4 heeft toch een andere (mildere) constructie die beter geschikt is voor snelweggebruik

Een nieuwe visco-koppeling kost bij VW € 2000 en meer. Tijd dus om nu eens te kijken of er alternatieven zijn, Al speurend kom je dan op een paar buitenlandse sites over de T3 syncro met interessante tips. Er zijn voorbeelden dat men zelf de koppeling met nieuwe silikonenolie heeft gevuld. Dit luistert vreselijk nauw: viscositeit 100000 en ongveer 275gram olie. De hele operatie is op youtube te vinden. Ook is er een garage in Zwitserland die gespecialiseerd is in onderhoud en modificatie van 4wd systemen. Verder schijnen de koppelingen voor 400,- door MAGNA-Steyer in Oostenrijk geleverd te worden (ook aan VW). Zelf doen (bij een T3) kost aan keerringen en olie rond de 100,-. Er is een duitse webshop die voor de T3 een compleet setje levert.
Maar voor de T4 heb ik nog niets gevonden. Ik ben heel benieuwd of er iemand is die zich ook hierin verdiept heeft. Er moet een gigantisch kostenvoordeel te behalen zijn...
sites:
http://www.ig-syncro16.de/wiki/Viscokup ... andsetzung" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.club8090.co.uk/viewtopic.p ... eb9bb6098f" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dorfbrunnen-garage.ch/" onclick="window.open(this.href);return false;
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10828
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: onderhoud en levensduur visko-koppeling syncro

Bericht door Pascal-141 »

Je maakt steeds de verwijzing/vergelijking naar de T3-syncro , maar dat zou ik niet zomaar doen , want de T3 techniek is helemaal anders dan de T4 techniek ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: onderhoud en levensduur visko-koppeling syncro

Bericht door freek »

Dat doe ik niet zonder reden:
- het principe van de Visco-koppeling is exact gelijk, alleen de plaatsing en de krachtoverbrenging verschilt; alleen bij de T5 4motion wordt een geheel ander principe (HALDEX) gebruikt
- op internet vind je een levendige T3 syncro gemeenschap; over de T4 syncro vind je niets.
Ik heb overigens nu contact met een zwitserse 4wd specialist die gereviseerde visco-koppelingen kan leveren. Als dit tot een interessant bericht leidt zal ik dit hier zeker melden.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: onderhoud en levensduur visko-koppeling syncro

Bericht door repelsteeltje »

Pascal-141 schreef:Je maakt steeds de verwijzing/vergelijking naar de T3-syncro , maar dat zou ik niet zomaar doen , want de T3 techniek is helemaal anders dan de T4 techniek ...

yep, een T3 heeft de motor en de aandrijving nog op de juiste plek volgens de theorie van Dr. Porsche.....
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: onderhoud en levensduur visko-koppeling syncro

Bericht door freek »

dit doet allemaal niet ter zake; het topic gaat over de visco-koppeling en die is qua principe exact gelijk aan die van de T3. Het is gewoon jammer dat er zo weinig bekend is over de specificaties van de t4 visco-koppeling. Dieselkontor.de levert voor de T3 alle keerringen en de siliconenolie. Ben je voor minder dan 150,- klaar. Dat is toch interessant als je hiermee 2000,- !!! kan uitsparen. Het mechanische deel (de platen die erin zitten) zijn in negen van de tien gevallen gewoon bruikbaar). Het geheim zit hem in de exacte hoeveelheid van deze olie, die op de gram nauwkeurig moet worden bepaald. Maar ik snap wel dat VW dit niet aan de grote klok wil hangen.... Ik zit nog op post van mijn zwitserse adresje te wachten.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: onderhoud en levensduur visko-koppeling syncro

Bericht door repelsteeltje »

freek schreef:dit doet allemaal niet ter zake; het topic gaat over de visco-koppeling en die is qua principe exact gelijk aan die van de T3. Het is gewoon jammer dat er zo weinig bekend is over de specificaties van de t4 visco-koppeling. Dieselkontor.de levert voor de T3 alle keerringen en de siliconenolie. Ben je voor minder dan 150,- klaar. Dat is toch interessant als je hiermee 2000,- !!! kan uitsparen. Het mechanische deel (de platen die erin zitten) zijn in negen van de tien gevallen gewoon bruikbaar). Het geheim zit hem in de exacte hoeveelheid van deze olie, die op de gram nauwkeurig moet worden bepaald. Maar ik snap wel dat VW dit niet aan de grote klok wil hangen.... Ik zit nog op post van mijn zwitserse adresje te wachten.

kwestie van eentje demonteren en je weet genoeg. vooraf nauwkeurig wegen, netjes leeghalen en schoonmaken, daarna weer wegen. Weet je ook wat er in moet....
Keerringen zijn dan ook te bepalen, aan de hand van de afmetingen. Ik verwacht dat ie van een T4 groter is. Overigens wordt met de hoeveelheid vloeistof wel eens gespeeld om meer of minder kracht naar voren te krijgen. In nederland kan het beste wat minder zijn; om de kracht in de aandrijflijn bij weggebruik te beperken. Doe je alleen ofroad wil je meer over kunnen brengen......

en, vw hangt niets aan de grote klok, de aandrijflijn is geen vw maar een puch steyer produkt... Koopt vw simpel weg in, ook de spareparts....
Plaats reactie