Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Dubbel lucht
Dubbel lucht
Ik overweeg om mijn Karmann fabriekscamper gebouwd op de basis een VW T4 bouwjaar 1995 met enkel lucht,om te bouwen naar een dubbel lucht uitvoering. De wielkasten zijn breed genoeg voor een tweede wiel. het zou de camper een veel mooier aanzien geven.omdat nu de wielen nogal ver naar binnen staan.
Bovendien heeft dubbel lucht als voordeel dat de bochtvastheid toeneemt en bij een eventuele klapband de camper beter op de weg te houden is.
Wie heeft ervaring met het ombouwen of heeft inzicht wat daar allemaal voor nodig is.
Moet ik dan b.v. ook de wielnaven ververwisselen of zijn die van alle T 4 uitvoeringen gelijk.
Wie weet of dit wettelijk is toegestaan.
Bovendien heeft dubbel lucht als voordeel dat de bochtvastheid toeneemt en bij een eventuele klapband de camper beter op de weg te houden is.
Wie heeft ervaring met het ombouwen of heeft inzicht wat daar allemaal voor nodig is.
Moet ik dan b.v. ook de wielnaven ververwisselen of zijn die van alle T 4 uitvoeringen gelijk.
Wie weet of dit wettelijk is toegestaan.
Re: Dubbel lucht
Als het zou kunnen, dan moet je de Flenzen waar normaal de wielbouten inkomen, vermoedelijk ook vervangen want daar komen dan draadend bouten in (ik weet niet of de naam juist is)
Dan krijg je 4 andere wielen, twee binnen en twee buiten wielen.
En dan maar hopen dat alles goed past !
Verder moet je met dubbellucht altijd goed het binnenste wiel +band controleren of het niet lek is,
anderloop je de kans dat door het fladderen van de lekkeband je buiten wielband ook lek raakt.
Ik zou nog maar eens goed zoeken en kijken of je er werkelijk voordeel mee hebt.
Misschien is een bredere band een andere oplossing ?
Sucses met je besluit, en laat het nog eens weten wat je gaat doen
Mvg
Coen 220
Dan krijg je 4 andere wielen, twee binnen en twee buiten wielen.
En dan maar hopen dat alles goed past !
Verder moet je met dubbellucht altijd goed het binnenste wiel +band controleren of het niet lek is,
anderloop je de kans dat door het fladderen van de lekkeband je buiten wielband ook lek raakt.
Ik zou nog maar eens goed zoeken en kijken of je er werkelijk voordeel mee hebt.
Misschien is een bredere band een andere oplossing ?
Sucses met je besluit, en laat het nog eens weten wat je gaat doen
Mvg
Coen 220
Re: Dubbel lucht
Vermoedelijk heb je ook een zwaardere achteras nodig, en zal hij weer gekeurd moeten worden door de RDW.
mvg
Coen 220
mvg
Coen 220
Re: Dubbel lucht
Voor zover ik weet verhoog je dan ook automatisch je laadvermogen en moet ie gekeurd worden en heb je een vrachtwagen rijbewijs nodig.
Ik denk dat ik in deze situatie ook voor heeeel brede banden zou kiezen .
en bovendien als de wegen nat of besneeuwd zijn werkt het verhaal juist anders om,dan ga je juist schuiven met bredere of dubbele banden.
ben in ieder geval wel zeer benieuwd naar het eind resultaat.
Ik denk dat ik in deze situatie ook voor heeeel brede banden zou kiezen .
en bovendien als de wegen nat of besneeuwd zijn werkt het verhaal juist anders om,dan ga je juist schuiven met bredere of dubbele banden.
ben in ieder geval wel zeer benieuwd naar het eind resultaat.
-
- Berichten: 1223
- Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41
Re: Dubbel lucht
offset van de velgen (et waarde dus) laten veranderen. ffe op google zoeken, zijn wel bedrijven die dit voor je kunnen uitvoeren.
Zijn in ieder geval niet te koop!! (er zijn bijna geen velgen voor deze wagens te koop)
dubbel lucht is een andere as, die is smaller.... verder moet je dat ook willen, denk aan brandstofgebruik en gevoelig voor spoorvorming.
Zijn in ieder geval niet te koop!! (er zijn bijna geen velgen voor deze wagens te koop)
dubbel lucht is een andere as, die is smaller.... verder moet je dat ook willen, denk aan brandstofgebruik en gevoelig voor spoorvorming.
Re: Dubbel lucht
Dikke brede banden zijn al v.a fabriek standaard gemonteerd (Speciale camperbanden dus)
Coen220 schreef:Als het zou kunnen, dan moet je de Flenzen waar normaal de wielbouten inkomen, vermoedelijk ook vervangen want daar komen dan draadend bouten in (ik weet niet of de naam juist is)
Dan krijg je 4 andere wielen, twee binnen en twee buiten wielen.
En dan maar hopen dat alles goed past !
Verder moet je met dubbellucht altijd goed het binnenste wiel +band controleren of het niet lek is,
anderloop je de kans dat door het fladderen van de lekkeband je buiten wielband ook lek raakt.
Ik zou nog maar eens goed zoeken en kijken of je er werkelijk voordeel mee hebt.
Misschien is een bredere band een andere oplossing ?
Sucses met je besluit, en laat het nog eens weten wat je gaat doen
Mvg
Coen 220
- Multivan Generation
- Berichten: 33915
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Dubbel lucht
ik zou je het advies willen geven,
om eens contact op te nemen met het VW Camper centrum in Amersfoort.
Wellicht kunnen zij je wel advies geven, of een kostenindicatie met onderdelenlijst?
En dan zou je verder kunnen shoppen,
voor een, voor jou, wat passender oplossing
Ze hebben daar namelijk een andere ETKA als een gewone VW dealer,
waarin specifiek alle camper onderdelen in vermeld staan..
om eens contact op te nemen met het VW Camper centrum in Amersfoort.
Wellicht kunnen zij je wel advies geven, of een kostenindicatie met onderdelenlijst?
En dan zou je verder kunnen shoppen,
voor een, voor jou, wat passender oplossing
Ze hebben daar namelijk een andere ETKA als een gewone VW dealer,
waarin specifiek alle camper onderdelen in vermeld staan..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Dubbel lucht
ik zie dit niet helemaal,wiel t5 schreef:Voor zover ik weet verhoog je dan ook automatisch je laadvermogen en moet ie gekeurd worden en heb je een vrachtwagen rijbewijs nodig..
dat een auto na zo'n operatie meer KAN laden is geen probleem, het toegestane laadvermogen blijft toch gewoon dat wat op kenteken staat. Overigens wordt het laadvermogen niet alleen door de banden bepaald, ook vering ne asconstructie zijn belangrijke peilers hiervoor.
Zelfs ALS je het laadvermogen door omkeuren zou verhogen, dan nog betekent dat NIET per definitie dat je dan een vrachtwagen rijbewijs nodig hebt om ermee te rijden, dat is pas als het max toelaatbare gewicht van het voertuig meer dan 3500kg wordt. zeker niet afhankelijk van enkel of dubbellucht
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Dubbel lucht
Ik denk dat aan de achterkant vanalles mogelijk is
ik zie ook vaker een T4 T5 voorkant met eraan een soort marktkraam geplakt
of een autotransporter of een wat grotere als de standaard ziekenwagen
die voorkanten worden bij VW los verkocht voor dergelijke projekten
http://www.steenkamerdesign.nl/industrieel/ans.html" onclick="window.open(this.href);return false;
ik zie ook vaker een T4 T5 voorkant met eraan een soort marktkraam geplakt
of een autotransporter of een wat grotere als de standaard ziekenwagen
die voorkanten worden bij VW los verkocht voor dergelijke projekten
http://www.steenkamerdesign.nl/industrieel/ans.html" onclick="window.open(this.href);return false;
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: Dubbel lucht
kijk eens naar deze bussen
http://www.youtube.com/watch?v=mgBK8M2U ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
neem eens contact op met vdl misschien kun je wel zo'n achterasje kopen
zou wel leuk staan onder je camper
even serieus
ik weet niet wat voor een ophanging onder jou bus zit
als je de standaard t4 onafhankelijke wielophanging hebt lijkt het me niet te doen om daar
dubbellucht onder te maken, je kunt wel 2 wielen op 1 naaf monteren maar je gaat de belasting op je lagers veranderen zodat ze waarschijnlijk binnen de kortste keren kapot lopen
als je een starre achteras hebt zou er een achteras van een lt of zo onder kunnen die zijn wel aangedreven maar
die draaid ook wel gewoon mee, het probleem waar je dan mee zit is dat de remmerij niet meer origineel is
om het allemaal aan te sluiten zou geen probleem hoeven te zijn ,maar als je een ongeluk zou krijgen en er blijkt dat je constructief iets aan je bus hebt veranderd zonder dit te laten keuren heb je een flink probleem
kortom , dit gaat niet zomaar lukken
sucses
http://www.youtube.com/watch?v=mgBK8M2U ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
neem eens contact op met vdl misschien kun je wel zo'n achterasje kopen
zou wel leuk staan onder je camper
even serieus
ik weet niet wat voor een ophanging onder jou bus zit
als je de standaard t4 onafhankelijke wielophanging hebt lijkt het me niet te doen om daar
dubbellucht onder te maken, je kunt wel 2 wielen op 1 naaf monteren maar je gaat de belasting op je lagers veranderen zodat ze waarschijnlijk binnen de kortste keren kapot lopen
als je een starre achteras hebt zou er een achteras van een lt of zo onder kunnen die zijn wel aangedreven maar
die draaid ook wel gewoon mee, het probleem waar je dan mee zit is dat de remmerij niet meer origineel is
om het allemaal aan te sluiten zou geen probleem hoeven te zijn ,maar als je een ongeluk zou krijgen en er blijkt dat je constructief iets aan je bus hebt veranderd zonder dit te laten keuren heb je een flink probleem
kortom , dit gaat niet zomaar lukken
sucses
Re: Dubbel lucht
Probleem is alleen dat je veel sterkere naven en lagers moet hebben. Je vergroot namelijk het moment in de as nogal, omdat je de arm langer maak. Dus zou je de orignele bouten en naven nemen, trekt ie zo de bouten eruit.
mvg Rick
mvg Rick