rene930 schreef:Volgens mij bestaat er ook nog de regel dat als je de bijrijdersstoel eruit haalt en de bevestigingspunten weghaalt je geen rittenadministratie bij hoeft te houden en alleen bijtelling hoeft te betalen over de daadwerkelijk prive gereden kilometers vermenigvuldigd met de kilometerkostprijs van de auto.
Deze regel geld ook als de auto een enkele cabine heeft, de bijrijdersstoel er nog inzit maar het laadruim (bijna)uitsluitend geschikt is voor het vervoer van goederen en er regelmatig iemand mee gaat om de goederen te lossen.
Hier is de laatste tijd veel over te doen en er is nog niet echt duidelijkheid over.
De hoge raad heeft al enkele gunstige uitspraken gedaan hierover, zo ben ik bezig om te proberen om van 5 jaar de bijtelling terug te krijgen.
Er is best veel over te vinden op internet, mr google weet het wel te vinden.
kun je voor b.v. een caddy vergeten, ze houden ijskoud dat je er ook prive mee rijd, prima wagen meneer. Zeker als de persoon in kwestie die vaste berijder wordt genoemd niet nog een auto op zijn naam heeft...... Ritadministratie is dan het enige wapen tegen vadertje overheid.
De wagen waar ik het eerder over had is een toyota dyna, die WIL je niet eens prive rijden. Of je moet 100 kratten bier halen moeten. Met minder gewicht is een rit in dat ding gelijk aan zelfmoord. Wagen slaapt in het bedrijfspand, wordt geen administratie voor bijgehouden, en is 100% zakelijk gebruik door jan en alleman. Ziet er daar ook naar uit en het geeft geen enkel probleem.
Zolang je vasthoud dat de parkeerplaats buiten openingstijden op het bedrijf is, het een 100% bedrijfsvoertuig is en ook zodanig wordt gebruikt, geen woonwerk dus, en er geen vaste berijder te benoemen is, dus ook niet voor de verzekering, dan kom je er mee weg. In alle andere gevallen rest je de keuze of bijtelling betalen of elke meter schrijven.