Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Welke koppeling in een getunde 102 pk?

vragen over de T4
Plaats reactie
gait
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 jan 2009, 19:26

Welke koppeling in een getunde 102 pk?

Bericht door gait »

Welke koppeling kun je het beste monteren in een 102 pk getuned ? Zit hier ook een dubbel vliegwiel in, en is hier dan een goedkopere set voor te verkrijgen?

Groeten Gait
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Welke koppeling in een getunde 102 pk?

Bericht door Pascal-141 »

gait schreef:Welke koppeling kun je het beste monteren in een 102 pk getuned ? Zit hier ook een dubbel vliegwiel in, en is hier dan een goedkopere set voor te verkrijgen?

Groeten Gait
De gewone standaardkoppeling(plaat) voldoet meer dan voldoende , zelfs voor een stevig opgevoerde ACV . Je kan ook de sportkoppeling(set) van Sachs monteren , maar eigenlijk is dat niet nodig .
Wat betreft het 2-massavliegwiel : dat gaat nogal eens kapot , om dat te verhelpen kun je best een vast vliegwiel monteren ipv het 2-massa vliegwiel.
Die vaste vliegwielen worden heel vaak verkocht in Engeland .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
gait
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 jan 2009, 19:26

Re: Welke koppeling in een getunde 102 pk?

Bericht door gait »

Qua koppeling is het me volledig duidelijk, maar merk je met rijden niet dat er een vast vliegwiel in zit? Gaat er dan niet wat anders defect door de ''klappen"?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33889
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Welke koppeling in een getunde 102 pk?

Bericht door Multivan Generation »

Er is een tijdje terug een topic geweest over het nut van een 2 massa vliegwiel.
Misschien kun je dat eens opzoeken en doorlezen?
Was een paar pagina's lang :knipoog

doe er je voordeel mee..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Welke koppeling in een getunde 102 pk?

Bericht door Roger B. (11)61 »

primair is het 2MV bedoeld om trillingen uit de motor (5 cilinder draait onregelmatig omdat de 5 cilinders niet gelijkmatig verdeeld over de twee omwentelingen hun arbeidsslagen leveren) te dempen, en daardoor comfortabeler te draaien. MAAR dat dempen van die trillingen zal mijns inziens ook zorgen voor minder belasting op diverse onderdelen van de motor en auto.

van LUK zijn complete sets in de handel (2MV, koppelingsplaat, drukgroep en druklager/koppelingscilinder voor de 102pk ACV. Op ebay.de koop je die set voor pakweg 615 euro plus verzendkosten, bij normaal gebruik gaat een koppeling in een T4 zo'n 150-200 duizend km mee, soms nog meer....... een koppelingsset zonder vliegwiel kost pakweg 250 euro......moet je dan lastig gaan doen en een vast vliegwiel plaatsen? een koppelingsleven gaat een 2MV normaal gesproken wel mee (wel je motorsteunen in goede staat houden) dus voorzorgshalve gelijk mee vervangen dat bespaart een boel extra kosten doordat de bak er tussentijds niet alsnog een extra keer uit moet....


mijn t4 had van heel vroeg al een chip van ABT met 128pk, bij 325.000 begon ik te merken dat het vliegwiel trillingen begon te veroorzaken, voor zover ik na heb kunnen gaan was dit het originele vliegwiel met de tweede koppeling (bij de motorwissel (distributieschade) bij 370.000 is er een nieuw vliegwiel en koppeling in gekomen. Ik rij heel sportief (trap hem aardig af) rij vaak in DLD tegen de 160kmh en trek zo nu en dan ook een aanhanger van 2ton......
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Welke koppeling in een getunde 102 pk?

Bericht door repelsteeltje »

primair is het 2MV bedoeld om trillingen uit de motor (5 cilinder draait onregelmatig omdat de 5 cilinders niet gelijkmatig verdeeld over de twee omwentelingen hun arbeidsslagen leveren)


Helaas, ik moet het ffe kwijt, zulke onzin heb ik nog nooit eerder gezien.....

in 2 omwentelingen heb je 720 graden omwenteling (360 x 2), laat nou op elke 144 graden (720 / 5) een verbranding plaatsvinden. De krukas van een 5 cilinder is in tappen van 72 graden verdeeld.

Dat terwijl b.v. een 6 cilinder een groter "gat" heeft, tappen zitten namelijk op 120 graden (bij een 6 pitter zijn er altijd setjes van 2 zuigers die gelijk omhoog komen), en een 4 cilinder 180 graden.

Er is geen enkel ander type motor zo mooi verdeeld als een 5 cilinder lijnmotor.....
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Welke koppeling in een getunde 102 pk?

Bericht door repelsteeltje »

en dan nu het doel van het 2 massa vliegwiel....

1 het geeft mogelijheid de arbeid per cilinder voor de ecu via de versnellingssensoren (klopsensor) mogelijk te maken. (heeft een t4 niet, latere TDI's wordt het wel toegepast)

2 demping; vroeger gebeurde dat in het hart van de koppelings frixie plaat, constructief altijd een zwakke plek, en er is niet veel veerweg mogelijk. Demping wordt dus heel stug uitgevoerd waardoor de overige delen zwaarder dienen te zijn. Met een 2 massavliegwiel is het mogelijk meer veerweg te creëren en het 2e deel massa wat vertraagd meekomt met het eerste deel geeft een z.g. dynamische trillingsdemping.

3 automaat heeft ze niet en niet nodig, het is puur en alleen om de aandrijflijn te beschermen tegen trilling en draaimomentverschillen uit de krukas. Versnellingsbak kan constructief lichter gebouwd worden. Automaat heeft de koppelomvormer die deze taak toevallig ook heeft.
En bij hogere snelheid (toerental dus ook) als de overbruggingskoppeling in werking gaat is het probleem trilling al niet meer relefant.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Welke koppeling in een getunde 102 pk?

Bericht door Roger B. (11)61 »

repelsteeltje schreef:Er is geen enkel ander type motor zo mooi verdeeld als een 5 cilinder lijnmotor.....
waarom zegt men dan altijd dat een 5-cilinder niet mooi rond loopt?

ik heb het een beetje ongelukkig uitgelegd misschien met dat ongelijk verdeeld zijn, maar er is mij altijd verteld dat een 5 cilinder niet netjes rond loopt tov 4 of 6 of zelfs 8..........
als 5 cilinders zo super was zou het wel vaker gebruikt worden, zeker vóór het tijdperk van electronische regelingen, en juist toen zag je ze nog minder dan tegenwoordig.

en dat versnelling door arbeidsslagen meten is me bekend, maar wordt inderdaad bij de T4 niet toegepast....

overigens als bij een automaat geen 2MV toegepast wordt, hoe doen ze dat met die arbeidmeting daarbij dan? (TD5 discovery heeft dat volgens mij wel, die arbeidsmeting, en er is me verteld dat de automaat daar ook geen 2MV heeft
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Lammert
Berichten: 297
Lid geworden op: 05 jun 2009, 21:13
Locatie: Geeuwenbrug

Re: Welke koppeling in een getunde 102 pk?

Bericht door Lammert »

Zo vroeg op nieuwjaarsdag. Nog de beste wensen en veel succes en gezondheid :werkaanT4
Lammert (T4-2002 LWB DC 102<132PK. Vanaf nieuw in bezit. > 444444.4km. :ikrij
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Welke koppeling in een getunde 102 pk?

Bericht door koekie520 »

Roger B. (11)61 schreef:
repelsteeltje schreef:Er is geen enkel ander type motor zo mooi verdeeld als een 5 cilinder lijnmotor.....
waarom zegt men dan altijd dat een 5-cilinder niet mooi rond loopt?

ik heb het een beetje ongelukkig uitgelegd misschien met dat ongelijk verdeeld zijn, maar er is mij altijd verteld dat een 5 cilinder niet netjes rond loopt tov 4 of 6 of zelfs 8..........
als 5 cilinders zo super was zou het wel vaker gebruikt worden, zeker vóór het tijdperk van electronische regelingen, en juist toen zag je ze nog minder dan tegenwoordig.

en dat versnelling door arbeidsslagen meten is me bekend, maar wordt inderdaad bij de T4 niet toegepast....

overigens als bij een automaat geen 2MV toegepast wordt, hoe doen ze dat met die arbeidmeting daarbij dan? (TD5 discovery heeft dat volgens mij wel, die arbeidsmeting, en er is me verteld dat de automaat daar ook geen 2MV heeft
Kheb vroeger balanceren geleerd op school. De best gebalanceerde motor waar de primaire en secundaire trillingen volledig worden opgehoffen zonder gebruik van bijkomende balansassen is een 6 in lijn, en bijgevolg een V12. Verder helpt het aantal cilinders natuurlijk wel, maar een V8 roffelt echt wel harder dan een 6 in lijn.
groeten
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Welke koppeling in een getunde 102 pk?

Bericht door repelsteeltje »

5 cilinder is relatief duur om te maken, duurder dan b.v. een V6 blok. heeft met bewerking van de krukas en nokkenas te maken....

dat zal verklaren dat er niet vaak voor gekozen wordt. tevens, voor dwarse inbouw raak je beperkt, een V(r) 6 gaat makkelijker (is korter) dan een lijnmotor. De laatste lukt alleen in grotere brede wagens zoals de T4 of de volvo waar hij ook dwars in stond. Heb je nog een reden dat er niet veel voor 5 cilinders gekozen wordt.

Ook in langsbouw is hij niet echt handig, hij is een stuk langer dan een v6 motor. Kijk maar eens bij een Audi 90 wat daar moest gebeuren om een 5 cilinder onder de kap te krijgen. Riemwiel ligt zo'n beetje tegen de binnenbumper aan.
Plaats reactie