Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Storing en schroeilucht

vragen over de T5
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Re: Storing en schroeilucht

Bericht door johnny van de voorde »

luchtfi K ter , moet zijn luchtfilter ,,, maar dat had je wel door ?
Gebruikersavatar
Han G
Berichten: 141
Lid geworden op: 21 jul 2010, 17:17
Locatie: Nijkerk

Re: Storing en schroeilucht

Bericht door Han G »

Zou het kunnen dat de egr klep open blijft staan?
Dan zou de motor dus ook beroerd moeten lopen :ie als het optreed.
Bedoel geen vermogen etc.

Ik zie in elk geval niet echt de link met de bij/ standkachel als het luchtfilter gaat stinken :muur

Heel erg benieuwd waar de leverancier van je bus mee aankomt wat het zou moeten zijn.
:zwaai Grtzzz,

Han
T5 128kw 2006 lwb dc aut km:286xxx and stopped counting :ikrij is sold :zwaai
rijder
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 dec 2010, 17:52
Locatie: Eindhoven

Re: Storing en schroeilucht

Bericht door rijder »

hij stonk toen hij uitstond, de volgende keer ga ik het nakijken als de motor nog draait
daarnaast loopt een dikke buis (de uitlaat misschien?) wat ik wel heb gecontroleerd is dat onder normale omstandigheden het daar niet zo heet wordt.

groet,
rijder
Warmte stijgt!
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Storing en schroeilucht

Bericht door heemskerk »

rijder schreef:hij stonk toen hij uitstond, de volgende keer ga ik het nakijken als de motor nog draait
daarnaast loopt een dikke buis (de uitlaat misschien?) wat ik wel heb gecontroleerd is dat onder normale omstandigheden het daar niet zo heet wordt.

groet,
rijder
Wanneer het een (deels) aluminium buis is is dat een gedeelte van het inlaattraject van of naar de intercooler.
Ik ben het met een andere reageerder eens dat het mogelijk de EGR is die open zou kunnen blijven staan, hierdoor kunnen hete uitlaatgassen in het inlaatcircuit komen met alle gevolgen daarvan. Iets om te melden bij het uitlezen, al lijkt het mij dat dit in het storingsmeldingprogramma zou moeten komen.
rijder
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 dec 2010, 17:52
Locatie: Eindhoven

Re: Storing en schroeilucht

Bericht door rijder »

bedankt voor jullie reactie's, zelf vind ik het ook vreemd dat er met uitlezen niets naar voren is gekomen.
eerst een turbolekje dan weer niet (hogedrukschakelaar) airco.
ik vraag me dan ook af of ze de meetwaades wel begrijpen.
de klachten die deze T5 heeft, lijkt mij toch onmogelijk om dit niet terug te vinden!
mijn hoop is nu wel op Huiskens Kokkeler gevestigd, heb er in iedergeval veel vertrouwen in, dan waar hij tot nu toe is geweest.

is het gebruikelijk dat je de historie van alle keren dat de auto daar geweest is, opvraagd?

hou jullie op de hoogte, na 4 januarie.

groet,
rijder
Warmte stijgt!
rijder
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 dec 2010, 17:52
Locatie: Eindhoven

Re: Storing en schroeilucht

Bericht door rijder »

Zou jullie laten weten hoe de afloop is!

4 januari is de auto terug gegaan naar Hengelo (overijssel) Huiskes Kokkeler,
daar ben ik tot nu toe heel tevreden over. heb een gelijkwaardige leenbus gekregen, dit is het eerste garage bedrijf die dit heeft gedaan.
bij ford kreeg je een K.t kaatje mee, bij Renauld een K.t kangaroetje mee.

de auto staat erop dit moment nog ze hebben toch een lek in de turbo gevonden, en wat dan zo klote is? bij de van Udenhout groep Eindhoven, waar hij geweest is, en de monteur ook een lek in de turbo heeft gevonden? en later werd dit van tafel geveegd, door de serviceadviseur met de nodige bombarie!!
en word je naar huis gestuurd met een lekke turbo. en wat ik hier op het forum lees, is dat dit toch een gevaarlijke situatie had kunnen zijn.
ik ben van menig dat ze bij van Udenhout groep met hun mooi pand, of de kennis missen, of het is Desinteresse geweest. maar bij het maken van een afspraak voor een onderhoudbeurt
zijn ze wel vriendelijk. overgigens heb ik wel mijn twijvels over het onderhoud. ik ga er nu vanuit dat een monteur een lek in de turbo toch ook al had moeten zien.

de auto word opnieuw uitgelezen, en zal naar verwachting morgen of overmorgen 10 of 11 januarie klaar zijn.
zodra ik hem terug heb? laat ik nog weten hoe het verder verloopt.
Warmte stijgt!
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Re: Storing en schroeilucht

Bericht door johnny van de voorde »

We zijn benieuwd !

Hou ons zeker op de hoogte als je wil.

John.
rijder
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 dec 2010, 17:52
Locatie: Eindhoven

Re: Storing en schroeilucht

Bericht door rijder »

hier komt het dan!!!

de auto is terug ben hem een week kwijt geweest.
het rare is nu... dat de motor een km of 10-15 nodig had om op temp te komen. vandaar dat ik ook de upgrate had laten doen voor de standkachel ( weet je nog, dat toen bleek dat er geen voorverwarmer in zat).

dus een jaar met de upgrate rond gereden, en geen voorverwarmer hebben.
Huiskes Kokkeler heeft deze erweer uitgehaald in die week, en de turbo vervangen (zo lek als een zeef zij de monteur bij aflevering). de bedrading vd upgrate zou de storing hebben veroorzaakt, van het terug lopen van het toerental? de schroeilucht kwam vd kapotte turbo, en dat de ven draaid doen ze allemaal ook al vriest het - 10 graden en na 1 km rijden.
(heb het nu niet meer gehad).

maar... nu rijd ik 3,4 km en je wil het niet weten, de motor is op temperatuur dus 90 gr, en de verwarming is perfect.
heb hem vanaf woensdag weer terug.
na iedere rit, dus van klant naar klant heb ik nu een warme auto!!!
zonder dat er een standkachel in zit!

ik ben nu toch wel erg benieuwd hoe dit mogelijk is, als ik jullie berichten lees, dan is het normaal dat het 10 tot 15 km duurt zonder de bijverwarmer of standkachel.
zou het kunnen dat ze software-matig de motor anders kunnen zetten? zodat je helemaal geen dure standkachel nodig zou hebben.

Groet,
rijder, en hoor graag de reacties.

ps ik geniet nu pas vd T5 het rijd nu toch wel even iets anders en geweldig dan dat ik gewend was. geen zak met knikkers meer onder de kap.
Warmte stijgt!
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Storing en schroeilucht

Bericht door heemskerk »

rijder schreef:hier komt het dan!!!

de auto is terug ben hem een week kwijt geweest.
het rare is nu... dat de motor een km of 10-15 nodig had om op temp te komen. vandaar dat ik ook de upgrate had laten doen voor de standkachel ( weet je nog, dat toen bleek dat er geen voorverwarmer in zat).

dus een jaar met de upgrate rond gereden, en geen voorverwarmer hebben.
Huiskes Kokkeler heeft deze erweer uitgehaald in die week, en de turbo vervangen (zo lek als een zeef zij de monteur bij aflevering). de bedrading vd upgrate zou de storing hebben veroorzaakt, van het terug lopen van het toerental? de schroeilucht kwam vd kapotte turbo, en dat de ven draaid doen ze allemaal ook al vriest het - 10 graden en na 1 km rijden.
(heb het nu niet meer gehad).

maar... nu rijd ik 3,4 km en je wil het niet weten, de motor is op temperatuur dus 90 gr, en de verwarming is perfect.
heb hem vanaf woensdag weer terug.
na iedere rit, dus van klant naar klant heb ik nu een warme auto!!!
zonder dat er een standkachel in zit!


ik ben nu toch wel erg benieuwd hoe dit mogelijk is, als ik jullie berichten lees, dan is het normaal dat het 10 tot 15 km duurt zonder de bijverwarmer of standkachel.
zou het kunnen dat ze software-matig de motor anders kunnen zetten? zodat je helemaal geen dure standkachel nodig zou hebben.

Groet,
rijder, en hoor graag de reacties.

ps ik geniet nu pas vd T5 het rijd nu toch wel even iets anders en geweldig dan dat ik gewend was. geen zak met knikkers meer onder de kap.
Vergeet je niet dat het nu ruim 10C buiten is, dat was een paar weken geleden wel anders... :winter
rijder
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 dec 2010, 17:52
Locatie: Eindhoven

Re: Storing en schroeilucht

Bericht door rijder »

Och nu je het zegt :bifun

nee echt niet vergeten, in mijn eerste mail stond dan ook of het nu 6 gr vriest of warmweer is dit bleef het zelfde.
Warmte stijgt!
rijder
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 dec 2010, 17:52
Locatie: Eindhoven

Re: Storing en schroeilucht

Bericht door rijder »

Hallo daar ben ik weer,

de pret is weer over. de auto is gisteren 3x achter elkaar weer terug gevallen in het zelfde probleem.
na 3,5 km begon het toerental weer in te zakken de turbo fluit de hele dag door vanaf dat hij word gestart, de schroeilucht natuurlijk ook en de ven staad weer op z'n best te draaien.

wat ik nu zelf geprobeerd heb is terwijl de motor uitstaat, en de ven dus draait, het kontakt een keer aan en weer uitgezet waarna de ven ook uit bleef (dus volgens mij heeft hij op dat moment ook geen koeling meer).
ook maakt de motor nu een ronkend en hard geluid.

Huiskens Kokkeler gemaild en gebeld, zij gaan nu in overleg met de importeur.
volgens de chef monteur, kan het harde ronken ook komen door dat de auto de roetfilter schoonmaakt, maar daar hoort volgens hem dan niet die andere problemen bij.

heeft er dan niemand van jullie de zelfde problemen? of gehoord van iemand anders? of misschien een goede tip!
de auto rijd dan voor geen meter, als deze problemen optreden. het vermogen is er wel maar alles maakt herry en loopt niet soepel ook de versnellingen werken dan met horten en stoten.

groet,
rijder :werkaanT4
Warmte stijgt!
rijder
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 dec 2010, 17:52
Locatie: Eindhoven

Re: Storing en schroeilucht

Bericht door rijder »

Het probleem loopt nog steeds, de klacht licht nu bij Pon en hopen dat zij iets kunnen betekenen.
mijn laatste gesprek bij Huiskes-Kokkeler is afgedaan met "het is het regeneren van het roetfilter, als er echt iets aan de hand zou zijn, dan was de auto allang inbrand gevlogen'
Dit was dus het einde van de goede service die zij gaven!!!

Een definitief uitsluitsel hierop willen zij niet geven. dus de auto is ook niet mee naar Schotland gegaan en de zomervakantie zal dan ook niet met deze auto doorgaan.

Overgens, heeft tijdens de storing Man autobedrijven in Eindhoven deze problemen wel geconstateer, maar ook hier kwam tijdens het uitlezen geen storing naar voren.
en zij verwijzen mij toch weer terug na de dealer van aankoop. de monteur zij wel dat het mogelijk regeneren is?, maar daar hoorde het draaien vd ven niet bij als de motor uitgaat en het stoppen vd ven als de motor weer word gestart. Het toerental zou hoger moeten zijn inplaats van lager in mijn geval (onregelmatig laag)

weet 1 van jullie dat als een auto wordt uitgelenzen en er geen storingen zijn, of je dan wel kunt uitlezen wat de auto opdat moment doet? ik bedoel dan kunnen zij dan wel zien of op dat moment het regeneren vd roetfilter actief was?

ik verwacht deze week een bericht van Pon, en houd jullie op de hoogte.

Groet,
rijder
Warmte stijgt!
Plaats reactie