Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 GP 140pk DSG

vragen over de T5
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

T5 GP 140pk DSG

Bericht door Rico »

Hi,

Zijn er al mensen die een T5 GP 140pk met DSG hebben (b.v. van 2010) en daar al een aardig aantal kilometers mee weg hebben? Wat zijn de ervaringen met die auto?

De reden van m'n vraag is vrij simpel: Ik had me er al bij "neergelegd" dat ook m'n volgende auto een late Vito 115 CDI of een vroege 116 CDI zou gaan worden, maar ik zag zondag bij de meeting twee wel heel erg fraaie T5's GP staan. Vond in eerste instantie de GP's niet mooi (het front), maar het hangt blijkbaar heel erg af van de kleur van de auto. Toffeebruin ziet er in ieder geval goed uit.

Automaat is bij mij inmiddels een eis (de Vito heeft een superfijne automaat), dus een T5 GP moet in ieder geval DSG hebben. En 140pk is voor mij meer dan zat.

Groet,

Rico
Michiel67
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jun 2008, 14:42

Re: T5 GP 140pk DSG

Bericht door Michiel67 »

Hallo,

vier jaar geleden een nieuwe viercilinder T5 van 62 kW handgeschakeld gekocht. Prima auto, reed in ieder geval veel beter dan mijn Vito 108D ... Twee nadeeltjes: vaak onvoldoende vermogen om lekker mee te komen op de snelweg, en altijd meteen een rookpluim erachter als ik het gaspedaal aanraakte, zat nog geen roetfilter op. Verder geen enkel probleem mee gehad, dealer bood ook een goede inruilprijs. 53.000 km mee gereden, verbruik 1:14,5, een liter olie bijgevuld, wel een grote beurt gehad.

Daarom twee jaar geleden een vijfcilinder T5 van 96 kW met automaat en roetfilter aangeschaft. Dat was al een hele verbetering: geen rookpluim meer erachter, meer dan voldoende vermogen ook met geladen tandemasser erachter, en een automaat want ik zag het niet zitten om telkens zes versnellingen door te moeten schakelen! Echt een fijne auto en perfekte motor, in ruim een jaar nog geen druppeltje olie hoeven bijvullen!
Had echter (vanaf de eerste meters al gemerkt ...) een groot nadeel: bij kou wilde de automaat pas heel
laat omhoogschakelen. Was niet te bewegen om eerder op te schakelen, daardoor bij het wegrijden enorm veel motorgeloei, natuurlijk ook erg slecht voor een koude motor, maar kon er niets aan doen. Hij wilde gelukkig wel vanuit stilstand handmatig in zijn twee. Paar keer bij de dealer geweest, was normaal zeiden ze. Zelfs met de tiptronic was hij niet sneller omhoog te krijgen, zeer irritant. Als de boel eenmaal warmgereden was ging het veel beter, maar vaak toch nog veel te veel toeren naar mijn zin. 3000 of meer als ik gewoon ergens rustig aan het toeren was. 28.000 km gereden, verbruik 1:12,2, geen olie bijgevuld. Was dit al snel zat ondanks de perfecte motor.

Daarom maar eens een proefrit gemaakt in een nieuwe T5 met DSG, en vanaf de eerste meters had ik gelijk het gevoel dat dit was wat ik een jaar eerder eigenlijk bedoeld had! Heerlijk rustig wegrijden, maar eventjes het gaspedaal aanraken en was meteen aan het opschakelen, ideaal. En druk je het gas wat dieper in voel je meteen de directe aandrijving, niet meer het dempende oliebad van de oude automaat ertussen. Dus meteen maar eentje besteld. Aan de dealer uitgelegd waarom ik een andere wilde en over de prijs werden we het gemakkelijk eens.

Dus ik heb sinds september 2010 een nieuwe T5 van 103 kW met 7-traps DSG-automaat en nu tegen de 10.000 km op de teller. Rijdt heerlijk, ik ben er helemaal tevreden mee. Bij koude motor lekker rustig wegrijden om de motor te sparen, en als hij warm is zit je als je wilt toch zó op snelhuid op de snelweg. Elke normale auto blijf ik voor vanaf als het stoplicht op groen springt, alleen sportief uitziende auto's houd ik niet bij maar dat vind ik niet zo erg met een auto van 1835 kg leeg gewicht. En als ik erachter zit moet ik telkens een beetje gas minderen telkens wanneer de voorligger druk is met schakelen ... Met de aanhanger heeft hij ook geen enkel probleem. Motor komt amper boven de 2000 toeren uit als je normaal rijdt, aangename dieselgeluiden in het vooronder van de viercilindermotor. Heb het idee dat je met het gaspedaal niet zozeer het motortoerental regelt, maar eerder de snelheid en de elektronica doet de rest. Als je bij optrekken het gaspedaal in dezelfde stand houdt, mindert de motor bij elke keer opschakelen toeren terwijl je toch bijna ongemerkt steeds sneller gaat totdat de snelheid overeenkomt met de stand van het gaspedaal of de (onmisbare) cruise control. 9000 km gereden, verbruik tot nu toe 1:12,9. Geen enkel probleem mee gehad behalve dat ik een kapotte zekering niet kon vinden toen ik een foutje maakte bij het inbouwen van de radio, was snel opgelost. En helaas op het platteland slechte radio-ontvangst zoals op het forum al meer ter sprake gekomen is. Maar daarvoor hebben we een CD-speler aan boord! Zal binnenkort weer eens kijken of het oliepeil al gezakt is.

Als de auto zo blijft rijden zoals nu, wordt de volgende over een paar jaar zeker weer iets dergelijks.

Groeten,
Michiel.
Gebruikersavatar
Rick
Berichten: 538
Lid geworden op: 14 apr 2009, 15:20

Re: T5 GP 140pk DSG

Bericht door Rick »

Keurig stukje tekst Michiel. Mijn complimenten! :toppie
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: T5 GP 140pk DSG

Bericht door Rico »

Hi Michiel,

Dank voor je duidelijke verhaal. Ik lees dat je er ook een aanhanger achter hebt hangen. Eén van de redenen voor mij om voor een automaat te kiezen, is het erg makkelijke wegrijden op een berghelling als we de caravan er achter hebben hangen. Gewoon een dot gas, even met het gas spelen tot de lock-up erop komt om de koppelomvormer te sparen. Een DSG heeft geen koppelomvormer uiteraard, maar de dubbele platenkoppeling. Ik ben heel erg benieuwd hoe die zich houdt bij wegtrekken op een helling, vooral ook omdat je er behalve gasgeven zelf geen invloed op kunt uitoefenen.

Het brandstofverbruik wat jij realiseert is trouwens om jaloers op te worden. Ik haal met de Vito net niet de 1 op 11, wat ik op zich al best netjes vind. 't Is wel 1900 kilo met slechts 109 pk, dus dat moet af en toe ff werken. Jouw verbruik haalde ik wel met m'n T4'tje, handgeschakeld.

Groet,

Rico
Gebruikersavatar
Rafke 108
Berichten: 690
Lid geworden op: 19 nov 2007, 12:34
Locatie: Druivenstreek - Vlaams-Brabant België

Re: T5 GP 140pk DSG

Bericht door Rafke 108 »

:yes Blij dat er is iemand zijn positieve ervaringen met ons wil delen ;-)
T4 Caravelle & T6.1 California
Vroeger T5 Multivan 04 & T5 Caravelle 07

Facebook: Raf Deveuster
Instagram: rafdeveuster


Afbeelding
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: T5 GP 140pk DSG

Bericht door Rico »

Yep, da's zeker waar. iemand die tevreden is over de auto waar hij in rijdt, zal minder snel geneigd zijn te gaan melden "ik heb alweer 10.000 km of zo gereden zonder problemen". Je zult dus eerder problemen tegen komen op forums, welk forum dan ook.

Ik zette zonet even de nieuwprijzen even naast elkaar van een Vito 116 CDI automaat en van een T5 GP 140pk DSG, met dezelfde extra toeters en bellen. Een tijd terug had ik datzelfde gedaan met een 115 CDI automaat en een T5 130 pk automaat, toen was het in het voordeel van de Vito. Maarrrr, nu met de nieuwe Vito is de tijd voorbij dat de Vito goedkoper was dan de T5. Dwz, als je er wat extra's op wilt hebben.

Heb niet het idee dat ik nu superdeluxe extra's wil hebben, maar zaken als airco en zo moet er wel in zitten. Kom op een paar euri na op een verschil van € 10.000, schrok me kompleet te pletter! In het voordeel dus van de T5GP he! Ik ben erg benieuwd hoe dat later gaat uitpakken in de jonge-tweedehands prijzen, want dat is voor mij het interessants (rij de auto privé). BPM krijgen we gelukkig wel terug.

Groet,

Rico
Gebruikersavatar
Rafke 108
Berichten: 690
Lid geworden op: 19 nov 2007, 12:34
Locatie: Druivenstreek - Vlaams-Brabant België

Re: T5 GP 140pk DSG

Bericht door Rafke 108 »

Dan verschillen de prijzen wel enorm tegen over de Belgische prijzen, want hier is de VITO nog altijd in het voordeel (allé toch in de 'uitrusting' die ik bekijk hé)

Bij ons in t bedrijf komt de VITO / VIANO sowieso goedkoper uit omdat Mercedes echt wel zijn broek uitdoet voor ons (hebben héél wat Sprinters, VITO's en 3 Actrossen bollen) omdat we goede klant zijn...

Toch heb ik het meer voor de VW, ik vind dat je er nu éénmaal beter inzit...
En de achterwielaandrijving van de VITO is zeker niet in mijn voordeel daar ik 2 a 3 x per jaar op skivakantie ga..
T4 Caravelle & T6.1 California
Vroeger T5 Multivan 04 & T5 Caravelle 07

Facebook: Raf Deveuster
Instagram: rafdeveuster


Afbeelding
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: T5 GP 140pk DSG

Bericht door Rico »

De basisprijs van de Vito is lager dan de T5 GP. Maar een aantal meerprijzen zijn bij de Vito soms twee keer zo hoog als bij de T5. Denk daarbij aan schuif-kanteldak, airco, standkachel. En aangezien dat zowiezo al prijzige extra's zijn, gaat het heel erg hard met de prijs. Waar je bij de Vito dus op kunt besparen, is bepaalde opties niet af-fabriek te bestellen maar naderhand aan te laten brengen. Bij het open dakje en de standkachel levert dat wel het nodige op.

Qua zitcomfort maakt me helemaal niet uit. We hebben heeeeerlijke ASS-stoelen in de auto, dus die verhuizen dan gewoon mee naar de andere auto.
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Re: T5 GP 140pk DSG

Bericht door johnny van de voorde »

Hey mannen (en natuurlijk hier en daar ook de dames)

Ik moet iets bekennen :

Terwijl ik hier een late middagpauze neem achter het stuur van m'n transporter en ik het zo allemaal eens goed bekijk , dan moet ik toch bekennen dat wij in een mooie bus zitten die ook nog eens een goed comfort geeft vooral met de comfortzetels met armsteunen waar ik m'n ellebogen kan laten op rusten terwijl ik dit hier ondertussen aan het schrijven ben. Rechts van mij staat een heerlijk bakje dampend hete koffie te wachten, de webasto staat op half (lekker warm in de rug) én ik heb een heerlijk uitzicht op de Maas ter hoogte van Seraing (bij Luik).
De enige negatieve gedachte gaat uit naar het verschrikkelijke drama wat zich hier heeft afgepeeld gisteren, waarbij een duiker het leven heeft verloren bij het zoeken naar de lichamen van de twee jonge kinderen die hier verleden week zijn verdronken.
Op het Brussels Autosalon heb ik een uur of 2 in , naast, achter, voor , onder de nieuwe T5 gezeten en ik moet bekennen..... 't is toch een toffe bus ! Ook al heb ik al wat probleempjes gehad.... na 184.500 km op 3 jaar valt alles eigenlijk nog mee. Binnen een maand of 5 word er een nieuwe besteld, aanvankelijk geen idee of't een Vito of een VW ging worden ,, doch de kans is groot dat het terug een VW word.

Groetjes aan alle T5 fanaten !

John.
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: T5 GP 140pk DSG

Bericht door Rico »

Brr brr brr, een duiker en twee kinderen verdronken..... Dat is wel heel erg de mindere kant van het leven.....

Voor de rest moest ik wel even glimlachen over de manier waarop je het bakkie koffie drinken in je T5 beschrijft. Je zegt wel "de kans is groot dat het terug een VW wordt", maar volgens mij heb je de beslissing al genomen :toppie
Gebruikersavatar
Rafke 108
Berichten: 690
Lid geworden op: 19 nov 2007, 12:34
Locatie: Druivenstreek - Vlaams-Brabant België

Re: T5 GP 140pk DSG

Bericht door Rafke 108 »

Ik denk Johnny dat jou grootste frustratie vooral de koud aanvoelende verwarming is/was...
Ik heb het geluk van een Caravelle te hebben en daar heb ik nooit of te nimmer klagen ivm verwarming/koeling...

Nu je dat weet kan je idd daarmee rekening houden als je je nieuwe Komatsu-mobiel besteld..
k Zie ze trouwes weer meer met CRAFTERS rijden dan tevore, of is dat een gedacht?
T4 Caravelle & T6.1 California
Vroeger T5 Multivan 04 & T5 Caravelle 07

Facebook: Raf Deveuster
Instagram: rafdeveuster


Afbeelding
Michiel67
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jun 2008, 14:42

Re: T5 GP 140pk DSG

Bericht door Michiel67 »

Rico schreef:Hi Michiel,
Dank voor je duidelijke verhaal. Ik lees dat je er ook een aanhanger achter hebt hangen. Eén van de redenen voor mij om voor een automaat te kiezen, is het erg makkelijke wegrijden op een berghelling als we de caravan er achter hebben hangen. Gewoon een dot gas, even met het gas spelen tot de lock-up erop komt om de koppelomvormer te sparen. Een DSG heeft geen koppelomvormer uiteraard, maar de dubbele platenkoppeling. Ik ben heel erg benieuwd hoe die zich houdt bij wegtrekken op een helling, vooral ook omdat je er behalve gasgeven zelf geen invloed op kunt uitoefenen.
.....
Rico
Ik heb het nog niet getest met een zware aanhanger op een steile helling, wel zonder aanhanger. Gewoon de rem loslaten, de auto geeft dan automatisch een beetje gas, even wachten of hij vanzelf gaat rollen en anders langzaam wat gas bijgeven, dan gaat de rest vanzelf. Eventueel de eerste versnelling vastzetten tot je boven bent, anders gaat het al snel te snel. Het is heus niet zo dat hij meteen een vaste overbrenging heeft met de koppelingsplaat, hij komt mooi soepel op. Of je moet meteen een dot gas geven, dan schiet je in een keer vooruit ....

Was een paar weken geleden met al die sneeuw ook heel prettig. Gewoon de koppeling loslaten en hij ging vanzelf rollen zonder te slippen. Heb in de file toen heel wat busjes met achterwielaandrijving met de achterkant zien wegslippen, komisch om te bekijken vanuit een comfortabele T5. Met een volle tandemasser door 15 cm verse sneeuw over een landweggetje was trouwens ook geen enkel probleem, wel een beetje vaart gehouden voor de zekerheid. Parkeerde alleen een keertje zonder erg in een kuiltje op een bevroren plas in 30 cm sneeuw, toen had ik even hulp nodig om weer weg te komen, er zijn dus grenzen aan tweewielaandrijving ....

Volgende keer neem ik wel een standkachel/voorverwarmer erbij, het duurt vrij lang voordat het behaaglijk wordt in de cabine. Is eigenlijk een compliment voor de motor, hij produceert te weinig restwarmte!

Groet,
Michiel.
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: T5 GP 140pk DSG

Bericht door Rico »

Hoi Miciel,

Ok dat klinkt goed! Dat van dat kruipen met de DSG zoals met een gewone automaat, dat had ik van een oud-collega al eens gehoord, met een Skoda met DSG. Zou je niet verwachten met een bak zonder koppelomvormer. Maar idd, het heeft wel een handig effect bij gladheid. Kun je heel gedoseerd wegrijden. Ik heb trouwens geen nadeel ondervonden tijdens de sneeuw/gladheid van de achterwielaandrijving, ook al rij ik meestal zonder belading. De achteras staat bij een Vito verder naar voren van bij de meeste bussen, dus er staat toch nog wel een aardig gewicht op de achteras, 1100 kg om precies te zijn. Heb ik een tijd geleden, om andere reden, een keer gemeten.

Een standkachel (dwz voorverwarmer van de koelvloeistof) kun je ook naderhand in laten bouwen hoor! Ik heb al jaren een standkachel in de bus, wordt steeds van de ene auto naar de andere overgezet (van Vivaro naar T4 naar Vito). Het is een Webasto. Bevalt perfect! Via een speciale module praat de standkachel ook met de canbus van de auto. Het is al lang geleden dat ik ruiten heb moeten krabben..... Je kunt hem tijdens het rijden ook mee laten draaien voor extra kachelcapaciteit.

Groet,

Rico
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T5 GP 140pk DSG

Bericht door Pascal-141 »

Michiel67 schreef:Had echter (vanaf de eerste meters al gemerkt ...) een groot nadeel: bij kou wilde de automaat pas heel
laat omhoogschakelen. Was niet te bewegen om eerder op te schakelen, daardoor bij het wegrijden enorm veel motorgeloei, natuurlijk ook erg slecht voor een koude motor, maar kon er niets aan doen. Hij wilde gelukkig wel vanuit stilstand handmatig in zijn twee. Paar keer bij de dealer geweest, was normaal zeiden ze. Zelfs met de tiptronic was hij niet sneller omhoog te krijgen, zeer irritant. Als de boel eenmaal warmgereden was ging het veel beter, maar vaak toch nog veel te veel toeren naar mijn zin. 3000 of meer als ik gewoon ergens rustig aan het toeren was. 28.000 km gereden, verbruik 1:12,2, geen olie bijgevuld. Was dit al snel zat ondanks de perfecte motor.

.

Dat heb ik ook bij mijn tiptronic : bij de huidige (vries) temperatuur wil de automaat niet snel genoeg omhoog schakelen , het voelt op dat moment aan als een (handgeschakelde) auto waarvan de koppeling doorslipt .
Maar ik heb gemerkt dat , wanneer ik m'n T5 eerst een paar minuten laat stationair draaien , dat de automaat dan wel zin heeft om meteen op te schakelen .
Op zich is dat voor mij niet echt een probleem , de auto staat s'morgens toch op mijn oprit achter een gesloten hek , en ik laat s'morgens mijn auto toch altijd even "warm" draaien voor ik vertrek . (doe ik trouwens al jaren , bij al mijn auto's )

Olieverbruik heeft m'n T5 ook niet , heb er onlangs een onderhoudsbeurtje op gedaan na 15000km , en heb gedurende die km's niks moeten bijvullen (peil stond nog steeds op max)

Alleen verbruikt mijn T5 wel wat meer als wat jij opgeeft : 1op10 is echt het zuinigste wat ik er al mee gehaald heb (rustig gereden , en zonder mijn zware aanhanger dan) , meestal ligt het verbruik nog een stukje hoger .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

Re: T5 GP 140pk DSG

Bericht door raymondo »

ik zeg ook eerlijk dat me bus nu de kleine dingen verholpen zijn steeds beter bevalt.. wacht me eerste onderhoud af.... maar weet wel zeker als deze aan vervanging toe is.. er een multivan komt...... schijnt dat je dan toch meer af fabriek opties heb als op transporter.. en bij waren juist de achteraf toegevoegde opties het grootste probleem... denk ook dat het verstandig is voor aanschaf test te rijden met een multivan en een transporter om ook deze verschillen te kunnen merken....

want wat je ook heb.. het argument van Ponis : het blijft een transporter dus een bedrijfsauto.... dus je mag minder verwachten als van een personen auto zoals multivan...

en misschien dat ik inderdaad teveel van me bedrijfsauto verwacht wat je normaal in een luxe personen auto zou moeten zoeken...

misschien als er een rode T komt dat ik hem ga vervangen en en anders zien we het wel...... of als die is af schreven of ook zoals zijn voorganger aan een vroegtijdig einde komt......
Plaats reactie