Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

bijtelling prive gebruik bestelbus of 25% of de werkelijke k

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

bijtelling prive gebruik bestelbus of 25% of de werkelijke k

Bericht door robertTREBOR »

beste weetjewellers;

alle ondernemers zullen nu wel zo'n beetje hun admin 2010 ingeleverd hebben om er achter te komen hoe groot de winst / verlies over dit jaar is geweest.

ik weet dat het onderwerp al eerder aan de orde is geweest maar lees en bespaar misschien duizenden euro's teveel aan belasting betalen;

sinds 2010 mag je,

of 25% van de nieuwwaarde van een bus en dat is de nieuwprijs inkl. BTW en BPM

of de werkelijk gemaakte autokosten gebruiken als bijtelling

heb je een nieuwe T5 gekocht zal het weinig verschil maken want de afschrijving kan eerste 2 jr
wel 9000 euro of meer per jaar zijn.
heb je een T5 gekocht van 2 , 3 of 4 jaar oud kom je veel gunstiger weg met zeg 2000 euro per jaar
aan afschrijving



rekenvoorbeeld;

T5 128 kw 2008 gekocht in 2010 voor 18.500 euro excl. btw berekening over de werkelijke kosten

afschrijving 2000 euro
wegenbelast 400 euro
verzekering 900 euro
onderhoud 700 euro
brandstof 3500 euro
======================
totale kosten 7500 euro = de werkelijke kosten over 2010 voor de bijtelling


T5 128 kw 2008 gekocht in 2010 voor 18500 euro excl. btw berekening over 25 % bijtelling nwprijs.

25% over de aankoopprijs inkl, btw en bpm = 25 % over 50.000 euro = 12.500 euro

zie in bovenstaand voorbeeld een voordeel te behalen van 5000 euro aan bijtelling wanneeer je de werkelijke kosten opvoert ipv die 25 %
( je moet dan natuurlijk niet hele hoge auto kosten gehad hebben natuurlijk. )

voor mensen die twijfelen aan het bestaan van deze regeling , eerst even googlen
"de werkelijke auto kosten en de bijtelling " voordat er weer een oeverloze discussie ontstaat :-)

misschien dat ik middels mijn berekening andere ondernemers duizenden euro's teveel aan belasting betalen kan besparen donatie's op mijn ing rekening aub . :zwaai :zwaai
Bijlagen
i like my big tire's !
i like my big tire's !
transporter t5 FUN.jpg (19.06 KiB) 2926 keer bekeken
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
alfagek
Berichten: 541
Lid geworden op: 25 okt 2008, 17:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: bijtelling prive gebruik bestelbus of 25% of de werkelijke k

Bericht door alfagek »

dit houd mijn boekhouder heel goed in de gaten, heb gewoon de bijtelling van 25%.
I.v.m. de autosport waar ik de bus voor nodig heb.

Gr,
Bob.
T6 - 204 DSG LWB Indium grey metallic met 20"
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: bijtelling prive gebruik bestelbus of 25% of de werkelijke k

Bericht door Wim T4 935 »

alfagek schreef:dit houd mijn boekhouder heel goed in de gaten, heb gewoon de bijtelling van 25%.
I.v.m. de autosport waar ik de bus voor nodig heb.

Gr,
Bob.
Het feit waarvoor je de auto niet zakelijk gebruikt doet helemaal niet ter zake in deze. Deze keuze optie is altijd toepasbaar.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
InfoMuis
Berichten: 669
Lid geworden op: 27 jan 2007, 12:14
Locatie: Zeewolde

Re: bijtelling prive gebruik bestelbus of 25% of de werkelijke k

Bericht door InfoMuis »

robertTREBOR verhaalt klop precies, alle mocht dit al vele jaren, maar dat werd niet zo naar buiten "gepropageerd"

Het zelfde verhaal gaat ook op voor de bijtelling prive gebruikt bij de BTW.
Dit is (auto+bpm)*btw*0,25*0,12 wat je het laatste kwartaal moet opgeven.
Als de vergelijke BTW over je autokosten +afschrijving lager is, dan mag je dat bedrag opgeven.
Gebruikersavatar
atlantik
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 aug 2009, 22:09

Re: bijtelling prive gebruik bestelbus of 25% of de werkelijke k

Bericht door atlantik »

Ik zorg ervoor dat ik niet meer dan 500km prive rijd per jaar: geen bijtelling.
Gebruikersavatar
Inbouwer
Berichten: 545
Lid geworden op: 03 nov 2008, 17:42
Locatie: Zoetermeer

Re: bijtelling prive gebruik bestelbus of 25% of de werkelijke k

Bericht door Inbouwer »

atlantik schreef:Ik zorg ervoor dat ik niet meer dan 500km prive rijd per jaar: geen bijtelling.
Dan moet je haast wel liegen, belastingsdienst is hier erg fel op. Klopende kilometer administratie bijhouden en hopelijk dat je niet geflits wordt bij b.v. de Efteling. Als deze rit dan niet voorkomt in de ritstaat heb je echt een probleem. En 500 km is natuurlijk niets, dat rij je in 1 weekend weg.
:wjw
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: bijtelling prive gebruik bestelbus of 25% of de werkelijke k

Bericht door robertTREBOR »

heb je meerdere auto's , bestelbussen in je bedrijf dan moet je in je admin.
de auto-kosten per auto / bus splitsen;

dus boeken op aparte grootboek rekeningen;

de brandstof
het onderhoud
de wegenbelasting en verzekering

boek je een brandstofrekening van meerdere busjes op EEN grootboekrekening, dan werkt het allemaal niet.

wel een mooie controle voor je zelf ook dat je per jaar precies kan zien welke auto/ bus het minst of meest heeft gekost !

zo zie je simpel wat je bijtelling is, ga je over het bedrag van die 25% heen omdat je bijv. een reviesie van een automatenbak
hebt gehad van 4500 euro dat jaar, dan kan je alsnog voor die 25 % kiezen
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Klusman
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 dec 2010, 19:29
Locatie: Eindhoven

Re: bijtelling prive gebruik bestelbus of 25% of de werkelijke k

Bericht door Klusman »

robertTREBOR schreef:heb je meerdere auto's , bestelbussen in je bedrijf dan moet je in je admin.
de auto-kosten per auto / bus splitsen;

dus boeken op aparte grootboek rekeningen;

de brandstof
het onderhoud
de wegenbelasting en verzekering

boek je een brandstofrekening van meerdere busjes op EEN grootboekrekening, dan werkt het allemaal niet.

wel een mooie controle voor je zelf ook dat je per jaar precies kan zien welke auto/ bus het minst of meest heeft gekost !

zo zie je simpel wat je bijtelling is, ga je over het bedrag van die 25% heen omdat je bijv. een reviesie van een automatenbak
hebt gehad van 4500 euro dat jaar, dan kan je alsnog voor die 25 % kiezen
Even gegoogled en deze gevonden.

Zijn de werkelijke totale kosten van de auto lager dan 25% (20% voor zuinige auto's, 14% voor zeer zuinige auto's) van de cataloguswaarde, dan kunt u de werkelijke totale kosten als fictieve bijtelling rekenen. Er blijft dan per saldo geen aftrekmogelijkheid meer over aangezien de aftrek dan gelijk is aan de fictieve bijtelling. Deze regeling is alleen van toepassing op een eenmanszaak, maatschap of vof.
Dan wordt het toch een auto per persoon.
En wil degene die de bijtelling krijgt toch de kosten van zijn eige auto apart willen zien.
mickel4motion
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 jul 2010, 16:43

Re: bijtelling prive gebruik bestelbus of 25% of de werkelijke k

Bericht door mickel4motion »

Hallo wjwellers,

Ik heb mijn bus gewoon prive gekocht en verhuur hem terug aan mijn zaak. ik krijg alleen de gereden kilometers op maar dat is goed te doen.. kan altijd meer maar ja de belasting is er om te halen....

gr mike
olle griese
Berichten: 1489
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:00

Re: bijtelling prive gebruik bestelbus of 25% of de werkelijke k

Bericht door olle griese »

mickel4motion schreef:Hallo wjwellers,

Ik heb mijn bus gewoon prive gekocht en verhuur hem terug aan mijn zaak. ik krijg alleen de gereden kilometers op maar dat is goed te doen.. kan altijd meer maar ja de belasting is er om te halen....

gr mike
Die snap ik niet, leg dat eens uit.
Als jij geld uit je zaak trekt om je prive auto te huren dan moet je dat geld toch weer bij je inkomen optellen.
En daar betaal je weer belasting over.
En je kunt via de zaak waarschijnlijk geen btw terug vordenen.
Wat is dan je voordeel, alleen dat je (ogenschijnlijk) geen bijtelling hebt?
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: bijtelling prive gebruik bestelbus of 25% of de werkelijke k

Bericht door robertTREBOR »

mickel4motion schreef:
Hallo wjwellers,

Ik heb mijn bus gewoon prive gekocht en verhuur hem terug aan mijn zaak. ik krijg alleen de gereden kilometers op maar dat is goed te doen.. kan altijd meer maar ja de belasting is er om te halen....

gr mike

=================================================


er brrrrrr. die dagelijkse km verantwoording, ieder ritje noteren beginstand - eindstand, wat een gedoe !
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
atlantik
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 aug 2009, 22:09

Re: bijtelling prive gebruik bestelbus of 25% of de werkelijke k

Bericht door atlantik »

Inbouwer schreef:
atlantik schreef:Ik zorg ervoor dat ik niet meer dan 500km prive rijd per jaar: geen bijtelling.
Dan moet je haast wel liegen, belastingsdienst is hier erg fel op. Klopende kilometer administratie bijhouden en hopelijk dat je niet geflits wordt bij b.v. de Efteling. Als deze rit dan niet voorkomt in de ritstaat heb je echt een probleem. En 500 km is natuurlijk niets, dat rij je in 1 weekend weg.
:wjw
Voor dat soort ritten pak ik een andere auto. Voor de rest kan ik alles combineren met mijn werkzaamheden en 500 km in een weekend red ik niet, daar doe ik gemiddeld 2 weken over.
shuffle
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 jan 2011, 11:07

Re: bijtelling prive gebruik bestelbus of 25% of de werkelijke k

Bericht door shuffle »

Bedankt voor de tip, daar heb ik wat aan :ikrij :jumpklap
Plaats reactie