Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

stotteren

vragen over de T5
Plaats reactie
rob hageman
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jan 2011, 22:12

stotteren

Bericht door rob hageman »

hallo
mijn transporter, tdi 128 kw stottert als je het gaspedaal goed intrapt, vooral op de snelweg.
het gebeurt alleen boven de 100 km en als je doortrekt in z`n 5 of 6. vooral tussen de 110 en 140 km blijf hij schokken.dus vooral in het toeren gebied boven de 2100 toeren.het wordt langzaam erger. bij starten in normaal rijgedrag in de stad merk je niks. alleen bij hogere snelheden.

iemand een idee waar ik moet zoeken???????
alvast bedankt

gr rob
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: stotteren

Bericht door pieters »

Hallo ,

In eerste instantie zou ik zeggen brandstof gebrek.
Brandstoffilter eerst maar eens vervangen kijken wat dat brengt.
Lucht massa meter zou ook nog kunnen maar die kun je uit laten lezen.
Lucht filter is ook gauw gecheckt.

Tsja en verder nog vele mogelijheden maar ik zou eerst hier even kijken.

Succes
rob hageman
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jan 2011, 22:12

Re: stotteren

Bericht door rob hageman »

hallo . luchtfilter als gecheckt. moet ook telkens koelvloeistof bijvullen. maar gaan op verder onderzoel uit
bedankt voor reactie
Gebruikersavatar
Babson
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 jun 2007, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: stotteren

Bericht door Babson »

rob hageman schreef:moet ook telkens koelvloeistof bijvullen. maar gaan op verder onderzoel uit
bedankt voor reactie
Check ook het oliepeil!!!

Verlies aan koelvloeistof kan duiden op een lekkende waterpomp.
Gr. Babson
T5 GP DSG, 220 pk 490 Nm
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: stotteren

Bericht door heemskerk »

rob hageman schreef:hallo . luchtfilter als gecheckt. moet ook telkens koelvloeistof bijvullen. maar gaan op verder onderzoel uit
bedankt voor reactie
Dat klinkt niet goed. Met een beetje pech heb kopproblemen. Rookt ie? Heb je veel koelvloeistofverlies en hoeveel? Check idd je oliepeil maar eens regelmatig, er kan koelvloeistof in het oliecircuit lekken met - op termijn - alle gevolgen van dien.
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: stotteren

Bericht door pieters »

Hallo Rob,

Als er vloeistoffen verdwijnen , en of als je ze bij moet vullen , kun je je afvragen waar ze blijven.
Als er koelvloeistof verdwijnd door enkel lekkage van de pomp en het loopt door het afvoerslangetje weg alla dat is wel te overzien.
Maar als er door een andere oorzaak bv lekke koppakking of een andere afdichting koelvloeistof bij je motor olie komt in een wat grotere hoeveelheid , dan is een keer stotteren nog niet zo erg maar gaat dit ool lagerschade of zelfs een vastloper opleveren.

Succes.
rob hageman
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jan 2011, 22:12

Re: stotteren

Bericht door rob hageman »

hallo lui
bedankt voor de reactie tot nu toe.
roken die ie niet en ik verlies ongeveer 300 cc per 500. ik dacht als je koppakking problemen heb je dat dan ook merkt met lage snelheden. als ik rustig rij merk ik eigenlijk niks, ook niet op de snelweg. gebeurt alleen als je vermogen vraag b.v. bij inhallen of door acceleren. ik kan ook geen lekkage plekken vinden op de grond, dus mss toch inwendige lekkage. is het niet zo dat je kan controleren of er water in de olie zit.. b.c. met een aanstekeren aan je peilstok? of kan de koelvloeistof nog ergens anders verdwijnen. is controlle van de koppakking mogelijk of wordt die gelijk vervangen. of is et te meten of je lekkage van de kop hebt /

groetjes rob
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: stotteren

Bericht door heemskerk »

rob hageman schreef:hallo lui
bedankt voor de reactie tot nu toe.
roken die ie niet en ik verlies ongeveer 300 cc per 500. ik dacht als je koppakking problemen heb je dat dan ook merkt met lage snelheden. als ik rustig rij merk ik eigenlijk niks, ook niet op de snelweg. gebeurt alleen als je vermogen vraag b.v. bij inhallen of door acceleren. ik kan ook geen lekkage plekken vinden op de grond, dus mss toch inwendige lekkage. is het niet zo dat je kan controleren of er water in de olie zit.. b.c. met een aanstekeren aan je peilstok? of kan de koelvloeistof nog ergens anders verdwijnen. is controlle van de koppakking mogelijk of wordt die gelijk vervangen. of is et te meten of je lekkage van de kop hebt /

groetjes rob
Drie mogelijkheden; De koelvloeistof lekt naar buiten idd door bijvoorbeeld het lekkageslangetje bij de waterpomp - dit moet je kunnen traceren - , de koelvloeistof komt in de motorolie terecht door lekkage in de waterpomp naar binnen toe of, de koelvloeistof lekt de cylinders in door bijvoorbeeld een kapotte koppakking of een scheurtje in de kop. Koelvloeistof in de olie levert sludge op, dit kun je zien door een (veel) vieze aanslag aan de binnenkant van de oliedop. Controle van de koppakking betekent altijd een nieuwe monteren, kan geen tweede keer gebruikt worden als je dat bedoelt.
rob hageman
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jan 2011, 22:12

Re: stotteren

Bericht door rob hageman »

oke... ongeveer wat ik dacht, alleen 2 aparte dingen. 1 lekkage van koelvloeistof en 2 het stotteren . het stotteren zou dus veroorzaakt kunnen worden door een kapotte koppakking? dan is dus het cirkeltje rond. geen zichtbare lekkage plekken. toch verdwijnd er koelvloeistof. en het stotteren op het moment dat je het gaspedaal dieper intrapt. zal eerst beter onderzoeken of er koelvloeisrof in de oloie zit en dan maar stnel gaan sparen voor de reparatie pffft .... maar wel alvast bedankt voor de reacties
gr rob
Marcel E
Berichten: 219
Lid geworden op: 03 apr 2010, 19:53

Re: stotteren

Bericht door Marcel E »

Misschien kun je hier nog iets mee wat betreft dat stotteren:

http://wiki.tdiclub.nl/N75" onclick="window.open(this.href);return false;
T4 (2002) 2.5 TDI (75 kW)
T5 (2005) 1.9 TDI (77 kW)
Gebruikersavatar
Han G
Berichten: 141
Lid geworden op: 21 jul 2010, 17:17
Locatie: Nijkerk

Re: stotteren

Bericht door Han G »

En dat zou je dan weer kunnen checken zoals omschreven in dit topic:
viewtopic.php?f=3&t=31098" onclick="window.open(this.href);return false;

Succes
:zwaai Grtzzz,

Han
T5 128kw 2006 lwb dc aut km:286xxx and stopped counting :ikrij is sold :zwaai
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: stotteren

Bericht door pieters »

Hallo rob,

Je kunt je koelvloeistof systeem natuurlijk ook een keer flink onder druk zetten.
Nachtje laten staan en kijken of je druk verliest, en daarmee vloeistof.
Zal vast ergens blijven succes.
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: stotteren

Bericht door Pim 328 »

Haal de olie vuldop er eens vanaf en kijk eens of daar in de pijp een boel sludge zit.

Zo ja dan is de waterpomp vrijwel zeker kapot.

Rijd niet te lang door met een kapotte waterpomp want dan kun je namelijk ook motorschade krijgen .
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Plaats reactie