Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
trillingen bij 100km/h en meer
trillingen bij 100km/h en meer
Graag jullie proffessionele raad:
t4 van 2000 2.5TDi LWB 102pk, 240000km
Tijdens het rijden met een snelheid vanaf +/-100km/h voel ik trillingen in de auto ( niet speciaal aan stuur) en hoor ik geluid vooraan.
Alle homokineten zijn 30.000km vernieuwd.
Ik heb het rechter wiel gedemonteerd. Ik voel een speling van +/-1mm vermoedlijk op de spoorstang en stuurhuis.
De speling is voelbaar als ik met schijrem+remklauw samen beweeg.
Kan dit de ooraak in het stuurhuis liggen of is deze speling normaal?
Ophangpunten motor lijken ok, geen vlakke plekken of uitstulpingen aan banden.
Mvg Rooty
t4 van 2000 2.5TDi LWB 102pk, 240000km
Tijdens het rijden met een snelheid vanaf +/-100km/h voel ik trillingen in de auto ( niet speciaal aan stuur) en hoor ik geluid vooraan.
Alle homokineten zijn 30.000km vernieuwd.
Ik heb het rechter wiel gedemonteerd. Ik voel een speling van +/-1mm vermoedlijk op de spoorstang en stuurhuis.
De speling is voelbaar als ik met schijrem+remklauw samen beweeg.
Kan dit de ooraak in het stuurhuis liggen of is deze speling normaal?
Ophangpunten motor lijken ok, geen vlakke plekken of uitstulpingen aan banden.
Mvg Rooty
Re: trillingen bij 100km/h en meer
lichtmetalen velgen...
Kromme velg misschien?
Bij mij trilde de bus ook bij een bepaalde snelheid..
En hier was een velg de schuld van..
Nu andere velgen en geen trilling meer gehad...
Kromme velg misschien?
Bij mij trilde de bus ook bij een bepaalde snelheid..
En hier was een velg de schuld van..
Nu andere velgen en geen trilling meer gehad...
T4 California Event 2.5TDI 2002
Re: trillingen bij 100km/h en meer
Het zijn lichtmetalen velgen.
Na controle blijkt er toch wat verschil op te zitten.
Ik test zo direct met andere velgen, resultaat volgt.
dank
Rooty
Na controle blijkt er toch wat verschil op te zitten.
Ik test zo direct met andere velgen, resultaat volgt.
dank
Rooty
- BenTDI
- Berichten: 656
- Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
- Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland
Re: trillingen bij 100km/h en meer
Zoek het eerst bij de banden ,kunnen happende banden zijn maar bij mij waren het de achter banden ,haal je handen er eens over heen en voel dan of het profiel happerig aanvoelt dus dat het profiel op het uiteinde naar boven komt ....nieuwe banden erom gedaan en wist niet meer of het mijn bus was die zo stil was ....continental vanco 3ROOTY schreef:Graag jullie proffessionele raad:
t4 van 2000 2.5TDi LWB 102pk, 240000km
Tijdens het rijden met een snelheid vanaf +/-100km/h voel ik trillingen in de auto ( niet speciaal aan stuur) en hoor ik geluid vooraan.
Alle homokineten zijn 30.000km vernieuwd.
Ik heb het rechter wiel gedemonteerd. Ik voel een speling van +/-1mm vermoedlijk op de spoorstang en stuurhuis.
De speling is voelbaar als ik met schijrem+remklauw samen beweeg.
Kan dit de ooraak in het stuurhuis liggen of is deze speling normaal?
Ophangpunten motor lijken ok, geen vlakke plekken of uitstulpingen aan banden.
Mvg Rooty
Hoor eens op een goede gladde stille weg zonder gas te geven en uit laten rijden bij 100 per uur dus was bij mij ook zo wat een rot herrie was dat resonantie heb je zo met dat soort happen in je band.
Maar kan ook door een noodrem komen op een bobbelige weg ........!!
Groet Bentdi
![fun :werkaanT4](./images/smilies/t4workinprogress.gif)
![fun :yes](./images/smilies/yes.gif)
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
Re: trillingen bij 100km/h en meer
Na wisselen van velgen/banden en een proefrit van 25km lijk alles ok!
De gemeten onrondheid op de straal was een kleine 2mm.
Soms gaat een mens het te verzoeken!!
Tinus en BenTdi bedankt voor de tips.
Heeft er iemand een idee hoeveel speling op het stuur mag hebben?
Mvg Rooty
De gemeten onrondheid op de straal was een kleine 2mm.
Soms gaat een mens het te verzoeken!!
Tinus en BenTdi bedankt voor de tips.
Heeft er iemand een idee hoeveel speling op het stuur mag hebben?
Mvg Rooty
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: trillingen bij 100km/h en meer
Als je geen trillingen in het stuur hebt, denk ik eerder aan de achterwielen dan aan de voorwielen!
Egbert
Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
-
- Berichten: 1223
- Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41
Re: trillingen bij 100km/h en meer
spoorstang met 1mm ruimte moet je vervangen. Zoveel kosten die dingen nou ook weer niet....
Binnenste kogels willen trouwens ook wel eens de oorzaak zijn. Speling in het stuurhuis zelf kan wel, meestal komt de olie er dan ook uitzetten.
Binnenste kogels willen trouwens ook wel eens de oorzaak zijn. Speling in het stuurhuis zelf kan wel, meestal komt de olie er dan ook uitzetten.
Re: trillingen bij 100km/h en meer
Geen olieverlies uit het stuurhuis.
In hoever ik het zie is een spoorstang een regelbarestang met het scharnierend spoorstangeind. Dit zonder speling.
De speling voel ook aan het stuur. Dus zou de speling ook vanuit de kruiskoppeling kunnen komen?
PS. Ik ben een maand geleden naar keuring geweest en dit zonder opmerkingen.
Mvg Rooty
In hoever ik het zie is een spoorstang een regelbarestang met het scharnierend spoorstangeind. Dit zonder speling.
De speling voel ook aan het stuur. Dus zou de speling ook vanuit de kruiskoppeling kunnen komen?
PS. Ik ben een maand geleden naar keuring geweest en dit zonder opmerkingen.
Mvg Rooty
-
- Berichten: 1223
- Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41
Re: trillingen bij 100km/h en meer
ROOTY schreef:Geen olieverlies uit het stuurhuis.
In hoever ik het zie is een spoorstang een regelbarestang met het scharnierend spoorstangeind. Dit zonder speling.
De speling voel ook aan het stuur. Dus zou de speling ook vanuit de kruiskoppeling kunnen komen?
PS. Ik ben een maand geleden naar keuring geweest en dit zonder opmerkingen.
Mvg Rooty
meestal worden de spoorstangen ruim op de binnenste kogel, deze zit in de rubber balg. truck is de balg op de juiste plek in te knijpen met een hand en dan met je andere hand de fusee heen en weer rommelen. dan voel je de speling.
Kruiskoppeling in de stuuras heb ik bij een t4 nog niet van gehoord dat die ruim worden.