Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

onderhoud t5 gp

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

onderhoud t5 gp

Bericht door raymondo »

na eerdere topics over het onderhoud...... ik kocht mijn t5 gp met de veronderstelling dat ik max 40.000 km kon rijden tot het onderhoud . mijn boordcomputer beaamde dit.. evenals de bus van Casini.... Toch belde ik me verkoper.... ging naar een dealer .. en mensen op dit forum beweerde dat de 180 pk dsg wel max 30.000 km tot aan het onderhoud heeft....

Navraag bij Pon leverde volgens de dealer waar nu bij 36000 onderhoud is gepleegd op dat mijn bus toch inderdaad max 40.000 onderhous interval heeft..

Maar ben eigenlijk ook benieuwd wat zo'n beurt mag kosten.... Mijn bus is er 3 dagen geweest.. en ze konden de prijs zo niet vertellen maar de factuur zou worden op gestuurd..... Wel heeft de balie medewerker een lijstje met me door genomen...

Ergens zag ik staan Beurt 415 euro...
Ook had volgens de monteur het rammelen en gebonk wat hoorde te maken met een gat in de carterbescherm plaat...... deze is volgens hun vervangen..... Max 3 weken terug stond de bus nog op de brug om te balanceren..... En toen was er 100% zeker niks te zien.. en lijkt me als je een dusdnig gat rijd je dit wel moet merken... Ik zag volgens mij 175 euro staan hier voor

Ben echt benieuwd wat het totaal word..... Maar volgens mij.. kan ik er minimaal een week voor werken om 1 keer in de 26 weken onderhoud te doen op deze manier...
Jay
Berichten: 109
Lid geworden op: 13 jan 2007, 18:11

Re: onderhoud t5 gp

Bericht door Jay »

Ik weet niet of en bij wie de dealer navraag heeft gedaan bij Pon maar zie de link naar een afbeelding zoals tijdens de training van de T5 GP is verteld. En neem maar van mij aan dat dit daadwerkelijk klopt.

http://img8.imageshack.us/img8/2414/serviced.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

Re: onderhoud t5 gp

Bericht door raymondo »

vandaag toch maar even gebeld over die onderhouds interval.... En nu wisten ze het niet zeker meer....

Mijn bus had ik maandag weg gebracht.. en de lijst met klachten door gespeeld naar hun.. ook mijn ervaringen met een andere 180 pk dsg heb ik vermeld...

2 maal toe belde de monteur zelf op dat hij met rijden niks vreemd kon vinden.. dus volgens hun zeggen hebben ze niks aangedraaid. gewijzigd of vervangen.....

vanmorgen naar Almere gereden..... en ik moet zeggen..... dat niks doen.. heeft de auto wel goed gedaan....lijkt wel of er een x aantal pk's bij zijn gekomen...

hij accelreert stukken vlotter... schakelt beter op en terug.. en met rustig rijden hoor ik tot nu toe alleen ietsje gerammel dat volgens mij door verlagen komt.. geen gebonk en andere vreemde geluiden... de topsnelheid van 180.... haalt die nu ineens heel vlot en loopt door tot 190........ en mijn gemiddeld verbruik van vandaag op 280 km is toch nog 1 op 10.8

wat er is gebeurt de laatste 3 dagen weet ik niet.. maar dat het geholpden is zeker..... denk na alle klachten en gezeur van mij dat ze niet eens durven te vertellen wat er mis was..... Als het alleen een onderhoud beurtje was geweest had het vast geen 3 dagen geduurd...

Dus kort gezegd... voor het eerst sinds ik hem heb.. voelt me bus aan zo als ik het had voorgesteld toen ik hem besteld...
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: onderhoud t5 gp

Bericht door mettesboy »

mijn 180pk handgeschakeld geeft ook onderhoud op 40.000km aan.
Sprak m'n dealer erover aan en zei dat ik meende dat de 180pk om de 30.000km binnen moest.

Uiteraard vond hij dat beter ;-) :knipoog
Maar officieel is het 40.000km volgens hem.
Bij zware belastingen zou hij het echter op 30.000km houden.
Ik rijd qua gewicht zo goed als altijd leeg (denk een 100a 150kg in de laadruimte) en denk dat ik hem rond de 35.000 zal binnendoen.

Wat je zegt over dat verbruik... Mijn ervaring is dat je veeeel zuiniger kan rijden dan de 5-cilinder (en ik had de 130pk dan nog) als je dat echt wil.
Auto heeft nu bijna 7.000km op de teller en rijd de laatste 3 tanken steeds tussen 950 en 1050km) dus dat is niet slecht, maar heb wel zoals m'n bomma gereden.
Maar o wee als je hem op z'n staart trapt, dan zuipt ie naar m'n mening veel meer dan de 5-cilinder.
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 583
Lid geworden op: 26 jul 2007, 16:24
Locatie: Amersfoort

Re: onderhoud t5 gp

Bericht door Roel »

raymondo schreef: Maar ben eigenlijk ook benieuwd wat zo'n beurt mag kosten.... Mijn bus is er 3 dagen geweest.. en ze konden de prijs zo niet vertellen maar de factuur zou worden op gestuurd..... Wel heeft de balie medewerker een lijstje met me door genomen...

Ook had volgens de monteur het rammelen en gebonk wat hoorde te maken met een gat in de carterbescherm plaat...... deze is volgens hun vervangen..... Max 3 weken terug stond de bus nog op de brug om te balanceren..... En toen was er 100% zeker niks te zien.. en lijkt me als je een dusdnig gat rijd je dit wel moet merken... Ik zag volgens mij 175 euro staan hier voor

Ben echt benieuwd wat het totaal word.....
Dus je brengt hem voor een beurt en bent hem 3 dagen kwijt.....
hier zou ik zelf niet eens mee accoord gaan. en vervolgens vervangen ze een carterbeschermingsplaat zonder jou hier van tevoren over te informeren...

Als ik mijn auto voor een beurt breng weet ik van tevoren wat een (standaard) beurt kost, en bij extra kosten wordt ik netjes gebeld, oude onderdelen bewaren ze en laten ze zien.
Als ze zo te werk zouden gaan als bij jou dealer, dan had ik ze mijn oude plaat zo weer laten monteren en snel een andere dealer / garage gezocht voor onderhoud. :ie
..........................................
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Plaats reactie