Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

hulp gevraagd oliesensoren

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

hulp gevraagd oliesensoren

Bericht door Roger B. (11)61 »

hallo, ik had het al met een oud topic geprobeerd, maar dat wordt over het hoofd gezien..

mijn TDI 102pk abt chip 120 pk uit 96 heeft sinds vandaag het volgende probleem:

bij het rustig versnellen gaat het olielampje (rode led) knipperen en een zoemer piepen zodra je enkele seconden boven de 2000 zit. je moet dan het contact afzetten en weer starten om de boel weer normaal te krijgen.

blijf je onder de 2000 toeren krijg je geen meldingen.

oliepeil staat net iets boven de helft tussen min en max.

ik hoop dat het hier alleen om een defecte sensor gaat die (zoals een golf 2 td dat ook had)alleen voor drukcontrole boven een bepaald toerental zorgt, de andere zou dan voor de controle onder dat toerental zorgen en in orde zijn


WAAR bevinden de oliedruk sensoren zich op het blok?

alvast bedankt voor de hulp
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
T4Dick
Berichten: 102
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:11
Locatie: bij Zwolle

Bericht door T4Dick »

Voorkant van het blok onder de koelwaterslang die vanaf het thermostaathuis komt. (gekeken bij een ACV 2000)

Bovenste is 0,9 bar en onderste is 0,3 bar.
Denk dus dat je de bovenste moet hebben voor 2000 omw/min.
Vastzetten met 25 Nm. Ring kun je eventueel vervangen, de oude dan doorknippen.

Onderste afdekplaat verwijderen dan kun je er goed bij. Van bovenaf lukt haast niet denk ik.

Je kunt de draad met de massa verbinden om te kijken of het knipperen dan weg is. Mits de oliedruk inderdaad correct is natuurlijk! 0,3 bar is natuurlijk niet al te veel mocht de sensor wel correct werken.

Misschien kun je de losse sensor, aangesloten op de auto, op druk brengen met een fietspomp o.i.d., deze moet 0,9 bar kunnen halen.
De afregeldruk bij een ACV is ongeveer 6 a 7 bar dus een luchtspuitje met een bar of 4 kan ook.

SUCCES,
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

Volgens mij is het opgelost....

vandaag nieuwe sensor gehaald, op de onderdelen computer gekeken waar die krengen zitten en welke ik moet hebben...

kreeg de meest waarschijnlijke (kunnen 3 verschillende drukken zijn) mee, kostenplaatje 12 euro... kun je nog eens voor proberen he...

eerst van boven gezocht, intercooler gedemonteerd... hoop opgegeven...
bus op bokjes, beschermplaat los en kijken... hebbes!

draai vol goede moed de bovenste eruit (al had die een andere kleur (blauw)) en ja hoor 0,15-0,35 bar.... ships de verkeerde... ding er weer in gedraaid, andere eruit... ja 0,75-1,05 bar net als de nieuwe!

Nieuwe erin, stekkers weer eropen motor gestart.... langzaam optoeren naar 2300 toeren, 2500..... seconde of 5 vastgehouden.... geen oliedrukmeldingen meer..... ziet er mooi uit... begint donker te worden, dus zet morgen de kap er wel weer onder en intercooler erop en dan proefritje maken.......


lijkt erop dat het dus gewoon een defecte sensor geweest is.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie