Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 2001 - Verwarm., blower, ruitenw., etc. doen het niet

vragen over de T4
Plaats reactie
ToonMan
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 apr 2011, 22:26

T4 2001 - Verwarm., blower, ruitenw., etc. doen het niet

Bericht door ToonMan »

Hi,

Ik heb een T4 2001. Heerlijke bus. Afgelopen week bleken de raampjes het plots niet meer te doen vanuit mijn linkerdeur. Vanuit de rechterdeur deed het rechterraam het nog wel.

Ik heb geen ervaring met autoreparaties maar vind het wel leuk. En ben enorm handig (ahum). Via Forums vond ik dat ik naar de kabelboom moest kijken en daar bleken inderdaad een aantal draden in gebroken te zijn. Er was een bruine draad die zich splitste in 3 draden die helemaal kapot was. Die heb ik weer aan elkaar gezet met een nieuw stuk er tussen. En er waren nog wat draden die ik gelijk ook vervangen heb.

Operatie geslaagd (leek het), raampjes deden het weer. Helaas, de volgende dag (vanmorgen) bleek de patient er toch niet op vooruit gegaan te zijn, allerlei dingen bleken te zijn uitgevallen! Ruitenwisser en sproeier (achter en voor), verwarming, airco, stoelverwarming. Het is een vrij algemeen falen: alles wat aan de rechterarm van de stuurkolom hangt is uitgevallen (ruitenwisser, sproeier, achter en voor) en bijna het hele middelste stuk van het dashboard: blower, airco, knop waarmee je de verwarming achter aan kan zetten. En de stoelverwarming is uitgevallen en ook de "ontdooi" knop. Alleen radio doet het nog. De lichten doen het gelukkig ook nog, ook het dimlicht.

Volgens mij is er iets heel algemeens mis, maar ik kan het nog niet vinden op forums waar ik het moet zoeken. Er wordt gemeld dat het een "x-contact" kan zijn in dit bericht http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php ... wer#p12511 maar in tegenstelling tot wat ik daarover lees doet mijn linkerdimlicht het wel. Mijn lichten doen het ook.

Iemand suggereerde een massa- of voedingprobleem. Ik heb echter geen idee waar ik dat moet zoeken of hoe ik daar achter kan komen.

Heeft iemand een idee waar ik het probleem moet zoeken?

Ciao
Toon
Gebruikersavatar
ferry395
Berichten: 1193
Lid geworden op: 29 jan 2007, 19:13

Re: T4 2001 - Verwarm., blower, ruitenw., etc. doen het niet

Bericht door ferry395 »

Hoi

Mischien heb je sluiting gemaakt met alles doorverbinden, kijk de zekeringen even na.

Gr Ferry
T5 volledig ABT 224pk www.HORIZONBRUIN.nl
voor al u ZONNEBANKEN-SAUNA'S-FITNESSAPPARATUUR-COLLAGEENBANKEN-HOTTUBE'S
ToonMan
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 apr 2011, 22:26

Re: T4 2001 - Verwarm., blower, ruitenw., etc. doen het niet

Bericht door ToonMan »

Hi Ferry,

Ik heb de zekeringen bekeken en geen breuken gevonden. Helaas.

Ciao
Toon
ailko vos
Berichten: 524
Lid geworden op: 06 feb 2010, 08:26

Re: T4 2001 - Verwarm., blower, ruitenw., etc. doen het niet

Bericht door ailko vos »

bij ons was het het blokje onder aan het contactslot.wij hadden precies hetzelfde probleem nieuw blokje eronder en klaar
ToonMan
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 apr 2011, 22:26

Re: T4 2001 - Verwarm., blower, ruitenw., etc. doen het niet

Bericht door ToonMan »

Joepie, opgelost!

Het relais op plaats 4 (met nummer 18) deed zijn werk niet. Door er aan te rommelen ging hij het weer doen. Een van de pootjes bleek geoxideerd te zijn (helemaal groen) en maakte waarschijnlijk net geen contact meer. Door er aan te rommelen, ging hij weer aan het werk. Beetje schoon gemaakt, zal het wel weer een tijdje doen.

Blijft apart dat hij geoxideerd is...

Thanks for the help!
Ciao
Toon
Plaats reactie