Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

SKF voor en achterlager nummers

vragen over de T4
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

SKF voor en achterlager nummers

Bericht door sgsdebruijn »

Wie weet de SKF nummers voor de 2000kg lagers op de achteras, misschien om het topic compleet te maken ook die voor de 1200kg variant.
Ben benieuwd, heb al aardig lopen zoeken maar nog niet echt iets zinnigs gevonden.

Hier de nummers van VW volgens ETKA
701 598 625 800-1200KG
701 598 625 B 2000KG

T4Wiki artikel http://www.t4-wiki.de/wiki/Radlager
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: SKF voor en achterlager nummers

Bericht door Geert G »

Hoi Sebastiaan,

In een SKF wiellager kit voor onze T4 zit een FAG lager. Zag het laatst toen ik m'n voorwiel lager moest vervangen. SKF koopt ze dus gewoon in bij FAG.
Alleen in NL krijg je zowel voor en achter SKF VKBA 3406 of SKF VKBA 6702. Met daarin een 1200kg lager van het merk FAG.
Het verschil in deze twee nummers is de borgbout. Verder zijn het beide 1200kg lagerkits

Zo staat het bij de NL-automaterialen zaken het onderdelen systeem van zowel Havam als Kuhne Automotive
Had deze kit gekocht bij de lokale automaterialen zaak.

FAG 713 6103 30 is het onderdeel wat je zoekt. :werkaanT4

Dit is een 2 tons achterwiellager.
Verdere info: http://www.autoteile-direkt24.de/shop/p ... rsatz.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ook te bestellen bij http://www.autoteilemann.de" onclick="window.open(this.href);return false;

En waarschijnlijk ook bij je eigen automaterialen zaak, alleen zul je ze het onderscheid duidelijk moeten maken. Dan gaan ze het meestal wel uitzoeken.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: SKF voor en achterlager nummers

Bericht door sgsdebruijn »

Bedankt, zal er voor de zomervakantie de nieuwe in zetten.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: SKF voor en achterlager nummers

Bericht door sgsdebruijn »

Heb toch nog wel het echte SKF nummer nodig voor de 2tons versie, kan wellicht via via voor een leuke prijs de SKF lagers krijgen.
Wie weet of weet waar of hoe ik het na zou kunnen zoeken?
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: SKF voor en achterlager nummers

Bericht door pluuke »

Vreemd dat de 2 tons versie hier : http://www.skf.com/files/240477.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; niet in staat, misschien maakt SKF ze niet.
De lagers die Ralph CC op T4 wiki vermeld zijn ook van Timken.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: SKF voor en achterlager nummers

Bericht door Geert G »

En ik heb ze er vorige week ook aan beide kanten ingetrokken, FAG nummers besteld..........en wat zat er in het doosje van FAG.....??
Pluuke, roep het nog maar een keertje..........Yepp, je had gelijk :jump
Je besteld FAG en je krijgt een Timken lager.
Die lagerboeren kopen onderling allemaal bij elkaar in. Of het is een groot concern met diverse merknamen.
Want Timken is van oorsprong Amerikaans.

Gr, Geert
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: SKF voor en achterlager nummers

Bericht door sgsdebruijn »

Geert, was het veel of lastig werk of viel het mee, wat betaalde je voor de lagers?
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: SKF voor en achterlager nummers

Bericht door Geert G »

sgsdebruijn schreef:Geert, was het veel of lastig werk of viel het mee, wat betaalde je voor de lagers?
€ 72,- per stuk bij Autoteilemann.de in Berlijn. 2 tons uitvoering.

Je moet zelf wat gereddschap maken om dit klusje te klaren.
Een dikke draadstang b.v M16 of M20 om de lagers er uit en daarna erin te trekken.
2 dikke platen min. 10mm dik. om het lager mee op te spannen. Eentje hiervan moet een soort schijfje zijn zo groot als het lager.
Deze plaats je aan de binnenkant wieldraagarm, om het oude lager eruit te trekken.
En de juiste maten korte stukjes (120mm lang zodat het lager hier volledig in kan) dikwandige pijp om deze als persmal te gebruiken

De astap sla je met een dikke vuisthamer en de juiste dop of pijp, zo naar buiten bij het oude lager. De buitenste binnenring zal dan wel kapot springen maar dat is niet zo erg.
Heb daarna het oude lager verder gesloopt zodat ik alleen de grote buitenring nog over had. Deze heb ik gebruikt als spanbus om het nieuwe lager in de draagarm te trekken.
Wel oppassen in het begin, met intrekken nieuwe lager dat je deze niet scheef erin trekt.Deze kan in het begin nog kantelen.

Alles bij elkaar een uurtje werk per kant.

Groetjes, Geert
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: SKF voor en achterlager nummers

Bericht door frank884 »

sgsdebruijn schreef:Wie weet de SKF nummers voor de 2000kg lagers op de achteras, misschien om het topic compleet te maken ook die voor de 1200kg variant.
Ben benieuwd, heb al aardig lopen zoeken maar nog niet echt iets zinnigs gevonden.

Hier de nummers van VW volgens ETKA
701 598 625 800-1200KG
701 598 625 B 2000KG

T4Wiki artikel http://www.t4-wiki.de/wiki/Radlager
Waarom doe je die wiellagers vervangen??
is dat preventief bij een bepaalde kilometerstand
of is op de apk gebleken dat dit noodzakelijk is??
of heb je iets gemerkt waardoor dit aan het licht kwam?? dan kunnen wij er ook op letten
bij een bepaalde kilometerstand dat zich dit zou kunnen aandienen??
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: SKF voor en achterlager nummers

Bericht door Geert G »

Hoi Frank,

Had rechts achter speling. Hierdoor slingerde de remschijf ook, hoorde je, met verse remblokken, dat deze aanliep (piepen)
Na een tijdje verdween dit, doordat de remblokken verglaasde.
Dan maar ook meteen de linker kant. Nu weet je hoe het moet.
Dit lager had niet zoveel speling als rechts, maar maakte toch behoorlijk wat herrie.
Na al die jaren waarschijnlijk het vet opgedroogd, waardoor de eerste tekenen van speling zichtbaar werden.
Achteraf gezien, geen overbodige luxe om deze ook meteen mee te vervangen. :werkaanT4

Aan de voorkant merkte ik het toen ik de fusee's ging vervangen. Tijdens demontage zag ik de naaf in het wiellager op en neer gaan.
Klap met de hamer er tegen, had ik opeens 2 stukken lager in m'n hand. Zo gaar was dit lager.
Achteraf kwam deze speling niet van de fusee's, maar vanuit het lager.
Voelde met rotonde rijden, dat rechterkant loose was. :politie

Mijn km stand was toen 288.000

Gr, Geert
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: SKF voor en achterlager nummers

Bericht door frank884 »

Bedankt Geert

Weet ik een beetje waar ik op moet letten zit op 240.000 maar heeft deze verschijnselen "nog" niet
ligt er ook aan wat die bus moet doen, Als die altijd vol gewicht "gereedschap" rijdt dan gaat het zws harder met die lagers dan dat die als personenwagen wordt gebruikt de fusee's hebben we wel van de winter vervangen
daar de stuurstangkogels versleten waren hebben we ineens alles meegepakt incl hondenbot
anders kan ik elk jaar gaan uitlijnen en dat kost ook geld
en nu ben ik daar in principe van het voorkant gebeuren exl wiellagers en de remmerij de rest van het T4 leven van de onze
vanaf.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: SKF voor en achterlager nummers

Bericht door repelsteeltje »

dat verzwaarde lager, van timken in dit geval is naar alle waarschijnlijkheid een dubbel kegellager...
de originele lagers zijn dubbel rijig kogel hoekcontactlagers.

Iemand toevallig de exacte met schuifmaat gemeten maatvoering van deze gevallen?? (D uitwendig, D inwendig, en de breedte) Kan diegene het lager eens uit elkaar slopen en een foto van de binnenzijde posten?

Ik gok namelijk dat het goedkoper kan, en dat dit lager een standaard is en dat de set met nieuwe bout en 2 veerringen hem speciaal en dus duur maakt....
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: SKF voor en achterlager nummers

Bericht door Multivan Generation »

Misschien een domme vraag hoor,
maar waarom zou je lagers die 2000 kg per stuk aan kunnen,
willen gaan plaatsen?
Dat is in mijn ogen "overkill".

Bekijk het eens vanuit de gewichtskant.
Een zware T4, neem bijvoorbeeld een California Coach,
die weegt grofweg 2400 kg.
Dat is 1200 kg op de vooras en 1200 kg op de achteras (grofweg he, het is een voorbeeld).
Die 1200 kg op de achteras wordt over 2 wielen verdeeld en dus over 2 wiellagers,
dat betekend 600 kg per wiellager.

Waarom zou je dan wiellagers willen hebben die 2000 kg/stuk aankunnen?

Of wordt er gesproken over de draagkracht per set? :nuts
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: SKF voor en achterlager nummers

Bericht door Geert G »

Multivan Generation schreef:Misschien een domme vraag hoor,
maar waarom zou je lagers die 2000 kg per stuk aan kunnen,
willen gaan plaatsen?
Dat is in mijn ogen "overkill".

Bekijk het eens vanuit de gewichtskant.
Een zware T4, neem bijvoorbeeld een California Coach,
die weegt grofweg 2400 kg.
Dat is 1200 kg op de vooras en 1200 kg op de achteras (grofweg he, het is een voorbeeld).
Die 1200 kg op de achteras wordt over 2 wielen verdeeld en dus over 2 wiellagers,
dat betekend 600 kg per wiellager.

Waarom zou je dan wiellagers willen hebben die 2000 kg/stuk aankunnen?

Of wordt er gesproken over de draagkracht per set? :nuts
Nee, het is per lager.
Je redenering klopt een heel eind.........maar alleen als je auto stil staat.
Rij maar eens door een kuil of hobbelige weg, dan gaat je puntbelasting (Kogel tegen de kooi in het lager) al snel over die 1200 kg heen.
Hoe hoger de snelheid waarmee je door die kuil rijdt, nemen de krachten (puntbelasting) in het lager, in het kwadraat toe. Ook de warmte ontwikkeling in het lager neemt dan toe.
Hang dan er nog eens een zware aanhangwagen of caravan bij met redelijk wat gewicht op de trekhaak kogel, en die achteras heeft het op dat moment zwaar te verduren. En dus ook de lagers. Wordt het een rap optel-sommetje. Ga er maar vanuit dat de levensduur van 1200kg lagers aanzienlijk verkort wordt. :groteogen

Gr, Geert
Laatst gewijzigd door Geert G op 01 mei 2011, 13:31, 2 keer totaal gewijzigd.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: SKF voor en achterlager nummers

Bericht door Geert G »

repelsteeltje schreef:dat verzwaarde lager, van timken in dit geval is naar alle waarschijnlijkheid een dubbel kegellager...
de originele lagers zijn dubbel rijig kogel hoekcontactlagers.

Iemand toevallig de exacte met schuifmaat gemeten maatvoering van deze gevallen?? (D uitwendig, D inwendig, en de breedte) Kan diegene het lager eens uit elkaar slopen en een foto van de binnenzijde posten?

Ik gok namelijk dat het goedkoper kan, en dat dit lager een standaard is en dat de set met nieuwe bout en 2 veerringen hem speciaal en dus duur maakt....
Oude lager achteras, wat eruit kwam was wel een FAG lager. Het was inderdaad een dubbel rij kogellager.
Inhoud FAG doosje, nieuw lager:
1x Lager Timken, 1x veering, nieuwe moer.
Dus geen extra bout erbij, dat was wel bij SKF, die ik op de vooras heb gebruikt.

Gr, Geert
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Plaats reactie