Vroeger bestond dat zelfs helemaal niet , een 2-massavliegwiel , en toen reden die auto's ook comfortabel hoor .markomoordrecht schreef:Maar om nou met alleen koppelingsplaten te gaan rijden en een vast vliegwiel???
Nee dat komt het comfort zeker niet ten goede.
Misschien is er een aangepast vliegwiel???
Het voelbare verschil tussen een 2-massavliegwiel en een vast vliegwiel zit alleen tussen je oren (en in je portemonnee)
Wanneer je praat over motortuning , hoog vermogen , en het in 1 keer goed doen : dan denk ik daarbij zeker NIET aan een 2-massa-vliegwiel .
En wil je écht gaan tunen , dan begin je met het behandelen van de cilinderkop : grotere kleppen en een aangepaste nokkenas om te beginnen . Word tegenwoordig niet zo vaak meer gedaan bij de diesels , maar échte tuning vereist zo'n dingen. Ook de "ademhaling" verbeteren is noodzakelijk. En als je wil SS-er worden (SS-er : StoplichtSprinter ) , of als je wil sprinten op wedstrijden , dan is een vast vliegwiel zeker ook een vereiste , en natuurlijk het (vast) vliegwiel dan nog laten afdraaien voor gewichtbesparing (motor komt dan veel sneller op toeren door minder rondvliegende krachten) En dat voel je ... (nadeel van een verlicht vliegwiel en andere nokkenas is wel dat de motor onrustiger zal draaien op stationair toerental)
Een chipje (laten) plaatsen kan iedereen .