Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ja hoor toch maar een andere bus gekocht

vragen over de T5
Plaats reactie
Geerlings
Berichten: 124
Lid geworden op: 26 nov 2010, 19:34

Ja hoor toch maar een andere bus gekocht

Bericht door Geerlings »

Het is weer raak.Pas een gebruikte T5 gekocht bij de garage (zonder garantie)ik zeg geen namen en nu 8000 km verder begint het eerst de remblokken op heb ik 1ste paasdag vervangen daarna de airco kapot wat weten ze niet maar iets technisch en gister ging iets met de motor stuk.Nu stottert de auto met optrekken flink ,als je meer gas geeft wordt het minder maar de motor blijft stationair schokkend lopen.Is er iemand met een soort gelijke probleem bij de motor.Gr Geerlings :politie
Laatst gewijzigd door Geerlings op 17 mei 2011, 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.
daanser
Berichten: 113
Lid geworden op: 09 feb 2008, 16:48

Re: Ja hoor

Bericht door daanser »

Het stotteren zou kunnen duiden op een vuil brandstof filter. Tenminste dat was het bij mij. Ik had de tank veel te ver leeg gereden, ik kon 83 liter tanken, daardoor is het filter verstopt geraakt wat resulteerde in inhouden en stotteren. Succes!!

Greetz Mark
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Ja hoor

Bericht door Geert G »

Zet de EGR maar dicht, d.m.v. een rvs plaatje, zal al een hoop schelen.
Inlaat traject schoonmaken, helpt vaak ook zodat ie weer voldoende verse lucht krijgt. (dichtgeslipt)
Variable schoepen in de turbo willen ook wel eens vast gaan zitten door roetafzetting. Vermoed dat daar het stotteren vandaan komt de manier hoe je het beschrijft :alarm

Zou zegguhh, lees um uit met VCDS VagCom, dan kom je de oorzaak zeker tegen. :toppie

Gr, Geert
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: Ja hoor

Bericht door harry t5 191 »

Geert G schreef:Zet de EGR maar dicht, d.m.v. een rvs plaatje, zal al een hoop schelen.
Inlaat traject schoonmaken, helpt vaak ook zodat ie weer voldoende verse lucht krijgt. (dichtgeslipt)
Variable schoepen in de turbo willen ook wel eens vast gaan zitten door roetafzetting. Vermoed dat daar het stotteren vandaan komt de manier hoe je het beschrijft :alarm

Zou zegguhh, lees um uit met VCDS VagCom, dan kom je de oorzaak zeker tegen. :toppie

Gr, Geert
Is dit niet een beetje kort door de bocht?
Allen bij een t5 met het bouwjaar voor mei 2005 is dat met een plaatje mogelijk.
Daarna alleen software matig!

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Ja hoor

Bericht door Geert G »

[/quote]
Is dit niet een beetje kort door de bocht?
Allen bij een t5 met het bouwjaar voor mei 2005 is dat met een plaatje mogelijk.
Daarna alleen software matig!

:T54LIFE :wjw :toppie[/quote]

Hoi Harry,

Weet ik, :lach
Maar je zult toch iets moeten om de inwendige motor vervuiling tegen te gaan............. :bonk
Maatje van mij werkt als monteur bij Seat, en zij krijgen op z'n tijd TDI's binnen van 2004 en jonger waarvan de variable schoepen in de turbo vast zitten door roetafzetting. Zij moeten dan een nieuwe turbo monteren, maar geven de klant wel het advies om de EGR hardwarematig af te sluiten, ter bescherming van de nieuwe turbo. Met alle huidige emissie shit, verwerkt in de motoren, wordt het er technisch allemaal niet beter op. Ook door het software matig regeneren (door de boordcomputer) van D.P.F. Kat overlijden regelmatig turbo's, door de verhoogde temperatuur bij het regenereren. Ook daarom is het beter EGR af te sluiten, want dan regenereerd de kat ook niet meer zo vaak.
Laatste softwareversie in de ECU laten plempen door de dealer en daarna EGR laten wegschrijven is altijd nog goedkoper en beter als om de paar jaar een turbo reviseren, lijkt me zo :muur

Uhhh, er staat ook niet bij van welk jaar deze bus is, of heb ik iets over het hoofd gezien :lach

Groetjes :zwaai Geert
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: Ja hoor

Bericht door harry t5 191 »

Uhhh, er staat ook niet bij van welk jaar deze bus is, of heb ik iets over het hoofd gezien :lach

Dat bedoelde ik dus met-een beetje kort door de bocht- :knipoog

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Geerlings
Berichten: 124
Lid geworden op: 26 nov 2010, 19:34

Re: Ja hoor

Bericht door Geerlings »

Nou we weten het ,ben zelf eerst een week op vakantie geweest naar Frankrijk met een HUURAUTO .Ze hebben de kop eraf gehaald en daar is gebleken dat 1 uitlaat klep kapot is en een pompverstuiver en de man die de kop heeft zei tegen mijn monteur:om het goed te doen moet je alle pompverstuivers vernieuwen de nokkenas lagers een zuiger van de motor dan is hij weer perfect.Maar dan is mijn knip leeg.De man zei ook nog dat er vuil vanuit de tank of brandstof filter de oorzaak was.Maar volgens het boekje van de garage waar ik hem heb gekocht was er grote beurt uitgevoerd ,maar er is geen brandstof,lucht of oliefilter vervangen en zelfs de olie niet.Dus maandag moet ik even gaan praten daar ook al heb ik geen garantie.Gr Geerlings
Geerlings
Berichten: 124
Lid geworden op: 26 nov 2010, 19:34

Re: Ja hoor

Bericht door Geerlings »

Maandag zijn we bij de daeler geweest ze zeggen niks te doen maar ik kan mijn bus inruilen dan krijg ik mijn eigen geld terug voor mijn bus misschien iets meer.Dus hij wordt nu gemaakt voor zo goedkoop mogelijk en dan naar de daeler .Want de bus tiptop in orde maken kost alleen aan onderdelen 3000 euro.Dus even afwachten hoe hey gaat lopen.Gr Geerlings
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: Ja hoor toch maar een andere bus gekocht

Bericht door pieters »

Hallo wjwellers,

Nu had ik zelf last van behoorlijk inhouden van de bus.
Niks geen diagnose gesteld maar gewoon een nieuw brandstoffilter gehaald.
Km stand 160000 en een keer eerder vernieuwd.
Probleem opgelost.

Nu heb ik mij laten vertellen dat het erg slecht is voor de pomp verstuivers enz enz om te blijven rijden met een vervuild brandstof filter.
Bij vermogensvraag krijgen de desbetreffende onderdelen te veel op hun kop door dat er te kort is aan brandstof.
Nu is dat filter een beetje prijzig maar ik ga de vervangingstermijn verkorten en op 60000km zetten.

Veel succes allemaal.
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Ja hoor toch maar een andere bus gekocht

Bericht door Geert G »

Rij zelf geen T5 maar een T4
Is bij deze auto's net als alle Vw's van de laatste generatie het brandstof filter een inzet filter?
UFI of MAN systeem?
Filter kost ongeveer € 25,- Zes torex boutjes losdraaien, deksel eraf en je kunt deze zo wisselen.

Kijk eens effe op er dan geen motorolie in het branstoffilter zit. Zwarte smurrie aan de deksel en de filterhouder de wanden ook zwart.
Pompverstuiver motoren hebben een tandempomp ( brandstof/rembekrachtiger pomp) aan de zijkant cilinderkop zitten. (bestuurderszijde)
Vind je olie in je dieselfilter, is je tandempomp kapot. Gaan regelmatig kapot. Je olie niveau zal ook stijgen. Olie wordt schraal.

Kapotte tandempomp veroorzaakt ook stotteren. Zijn niet te reparen, alleen te vervangen. Je automaterialenzaak levert ze ook als Bosch aftermarket.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Ja hoor toch maar een andere bus gekocht

Bericht door Pascal-141 »

Geert G schreef:Rij zelf geen T5 maar een T4
Is bij deze auto's net als alle Vw's van de laatste generatie het brandstof filter een inzet filter?
UFI of MAN systeem?
Filter kost ongeveer € 25,- Zes torex boutjes losdraaien, deksel eraf en je kunt deze zo wisselen.

.
Geert : een T5 heeft een brandstoffilter die je in zijn geheel moet vervangen (zoals bij de T4) , dus geen inzetfilter .
Bij de T5 is dit wel een veel groter formaat dan bij de T4 , en zijn die filters behoorlijk aan de prijs (tussen 50 en 80eur) .Het onderhoudsinterval van het brandstoffilter is wel langer als bij een T4 .

Ik vervang het brandstoffilter om de 30 a 40.000km .
Die pakweg 50eur dat het brandstoffilter me kost is het me niet waard om het risico te lopen op een kapotte pompinjector . (omdat ze er zo gevoelig aan zijn)
(Motorolie vervang ik ook om de 15000km , voor mij geen gelul met die zogenaamde lange intervaltijden (longlife) ) (Ik gebruik wel de vereiste longlife olie , want ook daar zijn ze heel gevoelig aan)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Ja hoor toch maar een andere bus gekocht

Bericht door Geert G »

@Pascal,
Dank je voor de uitleg, dit wist ik helemaal niet.

Dan zou ie dit moeten zijn?
Mahle KL229/4
Bosch 0 450 906 467
Bijlagen
Dieselfilter T5.jpg
(8.85 KiB) 988 keer gedownload
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Ja hoor toch maar een andere bus gekocht

Bericht door Pascal-141 »

Geert G schreef:@Pascal,
Dank je voor de uitleg, dit wist ik helemaal niet.

Dan zou ie dit moeten zijn?
Mahle KL229/4
Bosch 0 450 906 467
Inderdaad zo eentje (met de 4 "snelkoppeling" aansluitingen .)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Geerlings
Berichten: 124
Lid geworden op: 26 nov 2010, 19:34

Re: Ja hoor toch maar een andere bus gekocht

Bericht door Geerlings »

Vrijdag krijg ik mijn andere bus met half jaar garantie en de andere bus wordt in geruild.Hopen dat ik daar meer en langer plezier van heb.Ik krijg een zwarte verlengde dubbele cabine met 6 bak en 174 pk en 90000 km op de teller,60 edition .Nog even geduld Gr Geerlings
Plaats reactie