Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

stuurwiel loopt aan

vragen over de T4
Plaats reactie
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

stuurwiel loopt aan

Bericht door freek »

beste forumleden, ik weet het even niet meer: het begon met de claxon die spontaan werd ingeschakeld bij het verdraaien van het stuur. Dit bleek te worden veroorzaakt door te hoog zittende boutjes waarmee de stuurkolomschakelaars vast zitten. De koppen raakten de koperen rand in het stuurwiel. Na het afvijlen van deze koppen was dit verholpen. Maar na het weer monteren maakte het draaien van het stuur een irritant aanlopend geluid omdat het stuur niet helemaal vrijloopt van de plastic kappen van het stuurhuis. Verder gingen de richtingaanwijzers niet meer automatisch terug. Mede na een eerdere post op dit forum lijkt het er op dat de stuur- en contactslothouder waar ook de plastic afdekkappen op gemonteerd zitten omhoog is gekomen waardoor de speling tussen stuurwiel en console te klein is. De boel zit gewoon klem: als ik de moer van het stuurwiel niet aandraai gaan de richtaanwijzers wel gewoon terug. De afbreekbout waarmee het stuurslot aan het stuurhuis vastzit zat inderdaad los. Maar ik krijg met geen mogelijkheid het zaakje omlaag en ik ben bang dat ik het bovenste lager beschadig bij het uitdelen van een paar klappen. Heeft iemand hier ervaring mee?
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33893
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: stuurwiel loopt aan

Bericht door Multivan Generation »

@ Freek,
wellicht heb je aan dit artikel iets voor de positionering van de kappen?

http://www.eldiape.com/comfortmodule/comfortmodule.htm
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: stuurwiel loopt aan

Bericht door Egbert&Manon »

Is je stuurnaaf niet gezakt?

Onderaan je homokineet iets omhoogduwen.
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: stuurwiel loopt aan

Bericht door freek »

kan je die homokineet stellen?
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: stuurwiel loopt aan

Bericht door freek »

de stuuras was inderdaad gezakt. Na een beetje wrikken aan deze as kwam spontaan de veer los die er op zit. Deze zit onder spanning geklemd met een ring. Waar die ring op blijft zitten begrijp ik nog niet echt.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33893
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: stuurwiel loopt aan

Bericht door Multivan Generation »

De stuur as is conisch.
Als de ene persoon de as vasthoud,
dan kan de andere persoon de veer en dergelijke weer terug tikken..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: stuurwiel loopt aan

Bericht door freek »

Ah bedankt, dat verklaart een hoop. Ik heb nu de stuuras eerst mbv een spanband van onderaf gefixeerd in de hoogste stand. Hierna de veer en de ring er weer om gedaan en mbv een pijpsleutel de ring naar beneden geslagen en zo weer de veer onder spanning gebracht. Bij het weer monteren van het stuur bleek dat ik te voorzichtig ben geweest: de ring moet nog lager en als de as conisch is moet dat nog wel iets lukken; de ring komt dan gewoon nog meer klem te zitten. Heeft iemand toevallig een werkplaatsboek waarin de lengte van de veer onder spanning staat?
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: stuurwiel loopt aan

Bericht door freek »

vandaag maar weer eens gekeken. De veer heb ik nu een stuk lager waardoor hij goed onder spanning staat. Het stuurwiel is echter geen millimeter omhoog gekomen. Sterker: nu gaat weer spontaan de claxon als ik de boel in elkaar zet. We zijn dus weer terug bij af. De afstand tussen console en stuur moet dus echt meer zijn ipv nu 0 mm. Ik begrijp er werkelijk niets van. De supertip is nog steeds erg welkom maar ik vrees dat het toch de garage wordt.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: stuurwiel loopt aan

Bericht door Herman744 »

Hallo,

Ik lees dat je de koppen afgevijld hebt.
Waarom heb je de schroefjes er niet gewoon weer dieper ingedraaid.
Ik had hetzelfde gedoe met spontaan claxonneren als ik op de zijkant van het stuur drukte.
Na vastschroeven van 3 schroefjes claxon weer oke. Misschien zakt daardoor ook je console wat en kun je het stuur weer gewoon monteren.

Herman744.
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: stuurwiel loopt aan

Bericht door freek »

De schroefjes kunnen echt niet dieper; het zit 'm echt in de te kleine speling tussen stuurwiel en de console met stuurschakelaars. Omdat het nu klemt gaan ook de richtingaanwijzers niet meer vanzelf terug.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: stuurwiel loopt aan

Bericht door freek »

van de week is de t4 bij de dealer geweest: er bleek een kunststof ring te ontbreken waarvan ik begrepen heb dat deze als stop fungeert voor het zakken van de kolom. In ieder gevak had ik het nooit gevonden. Omdat een paar jaar jaar geleden geprobeerd is de auto te stelen en er een nieuw contactslot moest worden geplaatst kan het haast niet anders dan dat er toen een fout bij de montage is gemaakt. Maar ja, dat is te lang geleden....
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: stuurwiel loopt aan

Bericht door Egbert&Manon »

Dan zal die ring bij mij ook ontbreken.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Plaats reactie