Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

turbo

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rob63
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 apr 2007, 20:07
Locatie: bergen op zoom
Contacteer:

turbo

Bericht door rob63 »

ben in bezit van t5 130 pk.Mijn vraag is om meer pk te krijgen een turbo te plaatsen van een 175pk in plaats van chippen.
mogelijk?

Groeten Rob
Gebruikersavatar
Schildertje
Berichten: 379
Lid geworden op: 03 mei 2007, 18:21
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Bericht door Schildertje »

ja.....
T5 130 pk TDI "60" Edition tiptronic full-options. JD-Engineering chiptuning, 18 inch Rial, Multivan koplampen en achterlichten, JVC NX7000 met afneembaar front !
Gebruikersavatar
maartent5
Berichten: 262
Lid geworden op: 17 mar 2007, 16:16

Bericht door maartent5 »

vroeg mij dit ook al af aangezien de motoren op turbo, software en vliegwiel na hetzelfde zijn. Ik vermoed dat er wel het een en ander aan de software gesleuteld moet worden?
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Bericht door vaniac »

Het is ook bekend dat de kleinere turbo van de 130 pk motor sneller reageert op het gaspedaal. Door een grotere turbo te monteren wordt het turbogat meer voelbaar.
Gebruikersavatar
Schildertje
Berichten: 379
Lid geworden op: 03 mei 2007, 18:21
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Bericht door Schildertje »

Uiteraard is het mogelijk om er een grotere turbo op te zetten, maar daarmee krijg je geen extra vermogen. Hiervoor zal het motormanagement aangepast moeten worden. Het is alleen een wat omslachtige en vooral kostbare manier om aan meer vermogen te komen !

Je kunt met alleen het aanpassen van je huidige software al ongeveer 170 pk halen, dus waarom zou je er dan een andere turbo opschroeven :bonk

Dit is eigenlijk alleen zinvol als je extreem wilt tunen, zoals bijvoorbeeld een naar 200 pk gechipte TDI nog verder opvoeren. Alleen zul je dan ook bijvoorbeeld de koppeling, vliegwiel, onderstel, remmen en injectoren moeten vervangen.

Met mijn prive-auto, een Skoda Octavia RS 2.0 TFSI ben ik daar bijvoorbeeld al een beetje mee begonnen. Dit blok levert standaard 200 pk en heeft na het aanpassen van de software en het aanbrengen van een volledige Milltek uitlaatlijn nu een vermogen van 270 pk en 402 nm. Wil ik extremer dan kan ik er bijvoorbeeld een Garret turbo opschroeven en andere brandstofinjectoren en dan zal ik ongeveer op 325 pk uit kunnen komen.

Dus wil je meer vermogen uit je T5 dan is chiptuning voldoende.........

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
T5 130 pk TDI "60" Edition tiptronic full-options. JD-Engineering chiptuning, 18 inch Rial, Multivan koplampen en achterlichten, JVC NX7000 met afneembaar front !
Plaats reactie