Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

ervaringen bandenreparatie met veter

vragen over de T4
robertino1
Berichten: 75
Lid geworden op: 07 jun 2008, 20:45

ervaringen bandenreparatie met veter

Bericht door robertino1 »

Halo,
Ik heb een vraag over de ervaringen en/of regels over het repareren met een veter van band
Afgelopen winter een lekke band veel sneeuw en ijs op straat ik dacht ik rij even langs de garage
die zegt gelijk geen zin in wiel verwisselen :gekte
Hij zegt rij maar even naar binnen op de brug en repareert de band met boortje en naald met lijm
even lucht erin en klaar is kees en hij zegt is helemaal oke
Maar nu ga ik volgende week met vakantie en dan gaat de snelheid wel wat omhoog zeker berg af
en wat meer warmte door de afstanden maar ga nu toch twijfelen wie heeft er ervaring mee
is gewone bandenmaat 195 70 15 97 rain max uni royal

Ben benieuwd op reakties
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33889
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: ervaringen bandenreparatie met veter

Bericht door Multivan Generation »

ik heb dat ooit eens gehad,
nog 2 jaar zonder problemen mee gereden.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: ervaringen bandenreparatie met veter

Bericht door Roger B. (11)61 »

volgens mij niet toegestaan in "die heimat"(duitsland), kan je probleen opleveren als je een ongeval of controle krijgt.

verder hoef ik die rotzooi sowieso al niet in mijn banden, enige goede manier van reparatie is een parapluutje
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: ervaringen bandenreparatie met veter

Bericht door repelsteeltje »

noodoplossing...

je kunt met deze reparatie methode nooit controleren of er koord beschadigd is, en met het uitboren beschadig je vaak nog meer.

ofwel deze alleen nog als reserveband gebruiken.
gait
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 jan 2009, 19:26

Re: ervaringen bandenreparatie met veter

Bericht door gait »

Geen probleem werkt perfect, mits de band verder nog in goede staat is. dus niet mee doorgereden terwijl hij leeg was. Kun je rustig 170 mee rijden, er is er bij mij nog nooit 1 uitgeknalt. Maar als je het niet vertrouwd moet je het niet doen
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: ervaringen bandenreparatie met veter

Bericht door bartt4 »

gait schreef:Geen probleem werkt perfect, mits de band verder nog in goede staat is. dus niet mee doorgereden terwijl hij leeg was. Kun je rustig 170 mee rijden, er is er bij mij nog nooit 1 uitgeknalt. Maar als je het niet vertrouwd moet je het niet doen
:ie :ie Dus jij geloofd een klant die zegt dat die niet is door gereden? Klant zegt altijd niet door gereden!!!!. Enige manier om te checken of een band goed is, is hem er af draaien van binne controleren op deonkere plekken blaren etc etc. Goed? ok repareren van binneuit met manchetje of paraplu zoals roger ook al vermelde.
Inplaats van met een boor gat groter te ragge en dan koort er door te trekken van buiten naar binnen.. Terwijl van binne de druk naar buiten wil dus die koort wil er weer een keer uitgaan. kan week duren of 4 jaar.

Meestal (99%) gaat dit wel goed maar je zal bij die 1% horen, Het zal je linker wiel zijn, rijd op 2 baansweg, en komt net een zandipper truck met 40 ton aan!!!

ik weet, het is een extreem voorbeeld maaar je zal je lieftallige vrouw en kind in die auto hebben rijden...........
Koort is gewoon een nood reparatie, gemak zucht van de monteur, en onkunde.!!!
Laat zoiets checke, is het goed prima plakken dat ding. Bij twijfel nieuwe band.
RUBBEREXPRESS
reinier en marja
Berichten: 158
Lid geworden op: 11 mar 2007, 11:05
Locatie: Wervershoof

Re: ervaringen bandenreparatie met veter

Bericht door reinier en marja »

Goedemorgen

Een paar jaar terug ook een band laten repareren met een paraplu dus uitboren enz enz
Na een paar maanden begon de band lawaai te maken heb ik het even na laten kijken door profile kossen in zwaagdijk
De band eraf gehaald en je weet niet wat je ziet de band was van binnen uit versleten
Zij doen het alleen voor een noodoplossing om de auto snel weg te halen van een vervelende plaats daarna word de band er afgehaald en word hij van binnenuit geplakt kost iets meer maar de band word even netjes bekeken zodat ze weten dat er niet is doorgereden met een platte band

groeten Reinier
viktor_r
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 mei 2011, 22:39
Locatie: Aalten

Re: ervaringen bandenreparatie met veter

Bericht door viktor_r »

Veter werkt prima, wel even (laten) checken of het lek ook echt dicht is. Band schoonmaken tpv lek,
sopje erop. Bubbels = fout.
robertino1
Berichten: 75
Lid geworden op: 07 jun 2008, 20:45

Re: ervaringen bandenreparatie met veter

Bericht door robertino1 »

Hallo,
Het heeft zich vandaag opgelost kreeg een lekke band rechtsachter na wat zoeken bij bandenboeren
hebben de org. maat banden niet eens op voorraad kwik etc. of geen tijd voor rep.op zaterdag
kom langs een banden bedrijf vraag voor reparatie heeft geen tijd stuurt me door naar filiaal 2 km verder daar prima geholpen even wachten koffie en eten band is stuk koord doorboord besluit
2 nieuwe banden te nemen contis 2 102 104 beetje onderhandelen voor 185 all-in aan de slag
de eerder gerepareerde band blijkt binnen ook niet tof dus geluk bij pech dus gaan dadelijk fluitend op reis
rob
gait
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 jan 2009, 19:26

Re: ervaringen bandenreparatie met veter

Bericht door gait »

Kijk altijd eerst naar de buitenkant, bij twijfel kijk ik er binnen in. Ik vind het geen probleem om met een veter te rijden, maar bij een nieuwe band heb je geen risico en is beter voor de economie.
Coen220
Berichten: 362
Lid geworden op: 15 jan 2007, 10:29
Locatie: Delft

Re: ervaringen bandenreparatie met veter

Bericht door Coen220 »

Veleden jaar ondekte ik een schroef in mijn band en ben er mee naar de Profile gegaan en daar hebben ze ook met een koordje gerepareerd.
Deze reparatie wordt al ca 40 jaar zo uitgevoerd , dus als het niet goed is dan zal zeker profile het niet gebruiken.
mvg Coen
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 661
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: ervaringen bandenreparatie met veter

Bericht door jos_br »

In het verleden gebruikte ik ook de paraplu. Dit was om e.o.a. reden niet altijd dicht. Ik heb nu die koordjes, dit werkt zelfs beter. Boren moet in beide gevallen. Wat wel belangrijk is, is het nakijken van de zijkant. Is daar een zwarte rand zichtbaar, vervangen die band. Dit geld ook wanneer het lek te ver aan de zijkant zit.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
gait
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 jan 2009, 19:26

Re: ervaringen bandenreparatie met veter

Bericht door gait »

Koort is gewoon een nood reparatie, gemak zucht van de monteur, en onkunde.!!!

Ben niet de enigste gemakzuchtige onkundige hier geloof ik. Iedereen moet maar doen waar hij/zij zich goed bij voelt, ik hou het bij mijn koortjes.
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: ervaringen bandenreparatie met veter

Bericht door bartt4 »

En ik bij een manchetje of een paraplutje en dan met de juiste ontvetter, lijm, en sealant zal er geen paraplu weer lek gaan.
inderdaad meestal gemakzucht van monteur, en vaak ziet de band er van buiten toppie uit, maar van binne toch duidelijk opgebrand. tja ieder ze keus ik gebruik alleen een koortje bij een pech klus meestal landbouw, bij wielen die echt te zwaar zijn om ter plekke te demonteren. Voor de rest? reparatie van binneuit.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: ervaringen bandenreparatie met veter

Bericht door Jurgen VH »

Heb het ook al is bij de wagen laten doen was toen een achterband geloof ik, heb er nooit probs mee gehad en tis nu ni dat ik rijd als een slak !

Bij de moto zelf gedaan met een repairkitje dat ik altijd bij me heb, ook hier heb ik de band nog opgereden zonder problemen en ik moet je ni vertellen dat je met een kawasaki zx10r altijd traag rijd :D Ik heb hem zelfs opgereden op vakantie op de bergpassen toen we toch maar effe 9 landen gedaan hebben in Oostenrijk moeten laten vervangen omdat het nog te ver naar huis was met de draad er al door :nuts bij vervanging is naar gekeken en no problemo :jumpklap

Dus ik vertrouw die dingen wel anders zouden ze denk ik niet in de handel zijn, wel niet te gebuiken op de zijkant van de band enkel het loopvlak !
Plaats reactie