Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

afvalwatertank

vragen over de T4
Plaats reactie
schoten
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 feb 2010, 15:41

afvalwatertank

Bericht door schoten »

Wie kan mij zeggen waar de afvalwatertank bij mijn vw westfaliacamper zit. Het is een T4 uit 2001. Op de display verschijnt nl het afvaltankje niet meer als de afvalwatertank vol is. Weet iemand wat er aan de hand kan zijn en hoe dit te repareren?

Schoten
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: afvalwatertank

Bericht door repelsteeltje »

schoten schreef:Wie kan mij zeggen waar de afvalwatertank bij mijn vw westfaliacamper zit. Het is een T4 uit 2001. Op de display verschijnt nl het afvaltankje niet meer als de afvalwatertank vol is. Weet iemand wat er aan de hand kan zijn en hoe dit te repareren?

Schoten
zit achter het keukenblok, tussen de buitenwand van de bus en je keukenblok in.

Bereikbaarheid is bijzonder slecht.

Volgens mij kun je er met chinese handjes bij de sensor komen als je het paneel voor de koelkast vandaan haalt. Anders wordt het helaas koelkast uitbouwen.

succes.
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2038
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: afvalwatertank

Bericht door chv »

Dat je vuilwatersensor niet meer werkt: ik denk dat nog maar bij heeeeeel weinig mensen het ding nog wel werkt.
Bij allebei mijn Westfaliabusje is/was ie in elk geval kaduuk.
Bovendien geeft ie alleen een indicatie als je afvalwatertank vol is, en dan is het eigenlijk al te laat.
Mijn remedie: Ik laat meestal mijn afvoer open staan of altijd bij het weggaan even lozen.
Afwassen doe we meestal in de gelegenheid van de camping.

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: afvalwatertank

Bericht door repelsteeltje »

de hele schoonwatertank past in de vuilwatertank, ofwel als je de ene moet vullen moet je de ander leeg laten lopen.
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: afvalwatertank

Bericht door koekie520 »

Dat is dan toch alleen maar bij de nieuwere modellen waar de tank in het kastje zit ipv in de laadruimte achterin. Afvalwatertank is 30 liter. Bij de oudere modellen is het toch wel handig dat de waarschuwing op het display werkt.
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: afvalwatertank

Bericht door sgsdebruijn »

Dacht dat de oude schoonwater 37 liter is,
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: afvalwatertank

Bericht door repelsteeltje »

oudere type weet ik de inhoud niet van, bij de nieuwe past het. proefondervindelijk vastgesteld.


overigens, op de vuilwatertank zit een overloop, komt het alsnog onder de bus te liggen.
Je hoeft dus niet bang te zijn dat je natte voeten krijgt.
Gert Jan de J
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 jul 2010, 11:05
Locatie: Breda

Re: afvalwatertank

Bericht door Gert Jan de J »

Oude schoonwatertank (rechts achterin) heeft een capaciteit van 60l.
T4 TDI California Advantage 2000
:campingT4
schoten
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 feb 2010, 15:41

Re: afvalwatertank

Bericht door schoten »

Dank voor alle reacties. intussen weet ik meer. Als ik het rechter keukenblokkastje open, dan zit er tegen de achterwand van dat kastje net onder het gootsteentje een metalen plaatje. Dit zit met twee schroeven vast. Wanneer je dit plaatje verwijdert zie je bedrading en een grote plastic moer. Dit is de dop van de afvaltank. De bruine bedrading zit met twee plastic stekkertjes aan elkaar. Een kant loopt naar de moer. De plastic stekkertjes van elkaar halen en vervolgens de moer met een bako voorzichtig losdraaien. Pas op het is een plastic moer. Na het losdraaien kun je de gehele sensor er uit halen. Aan de 4 cm dikke schroefdraad zit een staafje met een rubber buisje er omheen dat je heen en weer kan schuiven. Na schoonmaken en alles weer in elkaar gezet te hebben deed alles het weer.
Onder het gootsteentje is maar beperkte ruimte vanwege een plank die ik er maar niet uitgesloopt heb. Met mijn vrij kleine handen, ging het net. Soms zal de dop met het staafje vervangen moeten worden of de bedrading bij het stekkertje moeten worden nagekeken. Dit laatste lijkt me nog lastiger. Dit werkje is goed te doen. Let wel, het betreft hier een Westfalia VWT4 uit 2001.
Gebruikersavatar
Joris 407
Berichten: 242
Lid geworden op: 06 feb 2011, 14:46

Re: afvalwatertank

Bericht door Joris 407 »

Leuk dat je er achter bent gekomen. Ook nuttig voor anderen. Super!
Plaats reactie