Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Waarschuwing voor 220V

vragen over de T4
Gebruikersavatar
PJJ-65535
Berichten: 377
Lid geworden op: 22 nov 2008, 16:52
Locatie: Schouwen-West

Re: Waarschuwing voor 220V

Bericht door PJJ-65535 »

Beste,

Bij een camper van m'n neef (amerikaanse bak, de auto, niet de neef ;-) zit een schakeling waarbij je niet kunt starten zolang de steker aanwezig is. Dit is een mechnische schakelaar in de stekerdoos-bus zijde, omdat je ook kunt proberen weg te rijden als de steker wel ingeplugd zit, maar de spanning weggevallen is ( zekering getript, stekker aan andere zijde stuk, kabelbreuk etc).

Advies:
Mechanische schakelaar op het contact aan de buszijde, twee draadjes naar bijvoorbeeld relais 109 o.i.d.

suc6

Pieter
Life's no monkey business.........
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Waarschuwing voor 220V

Bericht door Roger B. (11)61 »

PJJ-65535 schreef:Beste,

Bij een camper van m'n neef (amerikaanse bak, de auto, niet de neef ;-) zit een schakeling waarbij je niet kunt starten zolang de steker aanwezig is. Dit is een mechnische schakelaar in de stekerdoos-bus zijde, omdat je ook kunt proberen weg te rijden als de steker wel ingeplugd zit, maar de spanning weggevallen is ( zekering getript, stekker aan andere zijde stuk, kabelbreuk etc).

Advies:
Mechanische schakelaar op het contact aan de buszijde, twee draadjes naar bijvoorbeeld relais 109 o.i.d.

suc6

Pieter
zo is de walstroomaansluiting van de crafters van oa enexis ook uitgevoerd...spanning of niet, stekker in de bus steken=niet starten (en luide piep)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Peter 887
Berichten: 2455
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:58
Locatie: Westfriesland Tel.nr. 0631671329

Re: Waarschuwing voor 220V

Bericht door Peter 887 »

Kun je niet simpel een switch plaatsen aan de binnenkant van je klepje van de stekkeringang,
en daar een lampje aankoppelen op je dashboard.
Is vrij simpel lijkt mij.
T4 2.8 VR6 LWB
Het leven is een feest,maar je moet zelf de slingers ophangen.

El groeto uit Sjikago
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Waarschuwing voor 220V

Bericht door koekie520 »

Yes, dat is de topper. Want dat probleem heb ik ook weleens. Hoewel ik er een gewoonte van probeer te maken om te klep vast te klikken na het uittrekken van de stekker, zie ik die klep weleens wapperen tijdens het rijden.
Ik zit nog wel met het volgende. Omdat de stekkerdoos op m'n bus een beetje beschadigd was bij de aankoop, heb ik bij "De Wit" in schijndel een stekkerdoos gekocht die voor 99% identiek was. Ze ziet er wel hetzelfde uit, maar de afmetingen kloppen niet helemaal.
Zijn er betere imitaties, of zijn die originele voor een redelijke prijs te krijgen?
Gebruikersavatar
Roberto
Berichten: 25
Lid geworden op: 31 aug 2009, 19:13

Re: Waarschuwing voor 220V

Bericht door Roberto »

Ik ben best handig met de auto electronica en heb ook overwogen om het eens op te gaan lossen. Het is mij ook ooit gebeurd dat ik per ongeluk met stekker ingeplugd de garage uitreed. :muur Ik heb het oplaadpunt daarna rechttegenover de stekker gemaakt, dus met een heel kort snoertje. (stopkontakt haaks op de muur, snoertje met aan een kant een gewone stekker en de andere kant de cee-form) Rijd ik de bus meer dan 50 cm achteruit dan is dat snoertje al uit het stopkontakt losgetrokken. Ik heb me ook aangeleerd om zodra ik de stekker inplug voor het instrumentarium een waarschuwingskaartje neer te leggen: Stekker los? Voor mij is dat zo voldoende en laat ik de electronica in de bus daarmee verder voor wat het is. Maar misschien vind je het natuurlijk leuker om het op een andere manier op te lossen :toppie
Plaats reactie