Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Olie + filterwissel + leverancier???

vragen over de T5
Plaats reactie
Lisboa

Olie + filterwissel + leverancier???

Bericht door Lisboa »

Na een belronde met diverse leveranciers overweeg ik opnieuw zelf de olie plus filter gaan vervangen.
Tot op heden laten uitvoeren maar volgens mij kan qua prijs stukken gunstiger.
Bij m'n T4 deed ik het ook zelf en dat ging prima.

Een paar vraagjes:

* Wie kan mij aangeven welke leveranciers de juiste onderdelen (Longlife olie+ plug + filter) kunnen leveren?
* Zijn er bijzonderheden waar je op moet letten tijdens de werkzaamheden.
* Volgorde volgens mij; bodemplaat verwijderen, olie laten weglopen via de aftapplug, oliefilter verwijderen, rubber nieuwe filter met olie invetten, nieuw filter plaatsen, aftapplug met nieuwe ring terugplaatsen, nieuwe olie toevoegen, en volgens jullie????
* Hoe reset ik de display om de intervalmelding weer terug te zetten?

De olie laat ik er via de aftapplug uitlopen, zgn. apparaten om het via de bovenzijde uit te zuigen zie ik niet zitten.

Ik zie graag wat tips voorbij komen, zie het maar als een soort projectje.


Mvg,

Luuk
Laatst gewijzigd door Lisboa op 29 jun 2011, 22:35, 2 keer totaal gewijzigd.
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: Olie + filterwissel

Bericht door emil »

volgens sommige kun je niet zelf de beurt resetten
volgens een dealer ook niet
ik heb me er al 2 keer mee gered
komt van vw forum af:
sleutel in contact ,nog niet op contact zetten dan druk je de rechter knop in ,hou je ingedrukt en tegelijk het contact aan
nu staat er insp dan draai je met het linker knopje naar rechts , en zie je een paar streepjes achter elkaar
nu druk je nog een keer op de rechterknop ,en staat er oil, weer met de linker knop rechts draaien dan staan er weer streepjes

nu doe je het contact uit ,en hij is terug gesteld
en altijd even kijken of het gelukt is !

bovenstaande over getyped van vw forum!!
heb het zelf al een paar keer gedaan ,als ik het goed herrinnner is de procedure iets anders maar weet niet meer
precies het lijkt hier wel veel op
mijn bus is 2.5 van 2004 en boord comp
sucses
Lisboa

Re: Olie + filterwissel

Bericht door Lisboa »

emil schreef:volgens sommige kun je niet zelf de beurt resetten
volgens een dealer ook niet
ik heb me er al 2 keer mee gered
komt van vw forum af:
sleutel in contact ,nog niet op contact zetten dan druk je de rechter knop in ,hou je ingedrukt en tegelijk het contact aan
nu staat er insp dan draai je met het linker knopje naar rechts , en zie je een paar streepjes achter elkaar
nu druk je nog een keer op de rechterknop ,en staat er oil, weer met de linker knop rechts draaien dan staan er weer streepjes

nu doe je het contact uit ,en hij is terug gesteld
en altijd even kijken of het gelukt is !

bovenstaande over getyped van vw forum!!
heb het zelf al een paar keer gedaan ,als ik het goed herrinnner is de procedure iets anders maar weet niet meer
precies het lijkt hier wel veel op
mijn bus is 2.5 van 2004 en boord comp
sucses
Ik ga het gelijk even proberen, bij de T4 lukt dat ook maar op een iets andere manier geloof ik.
Als het lukt laat ik het even weten.

Mvg,

Luuk
Gebruikersavatar
Han G
Berichten: 141
Lid geworden op: 21 jul 2010, 17:17
Locatie: Nijkerk

Re: Olie + filterwissel

Bericht door Han G »

Hallo Luuk,

Resetten kan volgens mij ook met VCDS.
En wellicht dat een weet je weller in jou omgeving dat kan doen.

Zelf heb ik een 60 liter olie gekocht via mijn werk en die lever ik mee naar de garage die dan mijn olie gebruikt :yes
Scheelt een leuk bedrag, maar dat had je ook al uitgevonden.
:zwaai Grtzzz,

Han
T5 128kw 2006 lwb dc aut km:286xxx and stopped counting :ikrij is sold :zwaai
Lisboa

Re: Olie + filterwissel

Bericht door Lisboa »

@ Han & @ Emil, het resetten is gelukt, Tx!
Blij dat ik van die irritante piep af ben :driveT5
Echter, ik heb geen streepjes gezien zoals ik die ken vanaf de T4 en ook geen INSP.
Maargoed de intervalmelding is verdwenen, ik heb er een beetje mijn twijfels bij, volgens mij klopt dit niet helemaal.
@ Han, Ik ben niet bekend met VCDS, kun je dat nader toelichten?

Nu de rest nog, Longlife olie+plug+filter.

Mvg,

Luuk
Lisboa

Re: Olie + filterwissel + leverancier???

Bericht door Lisboa »

Als ik mijn kenteken onine invul dan komt er de volgende olie naar voren: Eurol Super Ultra II
De laatse keer dat de dealer deze heeft ververst stond erbij: VW 507 00, is dit de zelfde olie?
Tja, een goede prijs is 1 ding, maar het moet wel de juiste zijn!

Mvg,

Luuk
Gebruikersavatar
Gerrit354
Berichten: 366
Lid geworden op: 10 mei 2009, 16:30

Re: Olie + filterwissel + leverancier???

Bericht door Gerrit354 »

Nee dit is niet dezelfde, die Eurol olie die jij noemt is een Longlife II olie, voor jouw T5 de juiste olie(specificatie VW 50601). Die 50700 die de dealer erin gooit is niet de door VW gespecificeerde olie voor de R5 tdi motoren, dit is een Longlife III olie.
Lisboa

Re: Olie + filterwissel + leverancier???

Bericht door Lisboa »

Gerrit354 schreef:Nee dit is niet dezelfde, die Eurol olie die jij noemt is een Longlife II olie, voor jouw T5 de juiste olie(specificatie VW 50601). Die 50700 die de dealer erin gooit is niet de door VW gespecificeerde olie voor de R5 tdi motoren, dit is een Longlife III olie.
Hoi Gerrit,

Fijn dat even meeleest, overal waar ik op kenteken zoek komt die Longlife 2 VW 506.00 uitde bus.
De dealer heeft de VW 507.00 gebruikt dus heb ik hen even gebeld, zij gaven aan dat de Longlife 3 VW 507.00 die juiste olie is voor onze T5.
Daarnaast gaf hij aan dat het geen kwaad kon als er Longlife 2 VW 506.00 werd gebruikt, het verschil tussen beid kon hij niet uitleggen.(ik had er meer van verwacht)
Weet jij wel waar de verschillen liggen?

Mvg,

Luuk
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Olie + filterwissel + leverancier???

Bericht door Pascal-141 »

Lisboa schreef:
Gerrit354 schreef:Nee dit is niet dezelfde, die Eurol olie die jij noemt is een Longlife II olie, voor jouw T5 de juiste olie(specificatie VW 50601). Die 50700 die de dealer erin gooit is niet de door VW gespecificeerde olie voor de R5 tdi motoren, dit is een Longlife III olie.
Hoi Gerrit,

Fijn dat even meeleest, overal waar ik op kenteken zoek komt die Longlife 2 VW 506.00 uitde bus.
De dealer heeft de VW 507.00 gebruikt dus heb ik hen even gebeld, zij gaven aan dat de Longlife 3 VW 507.00 die juiste olie is voor onze T5.
Daarnaast gaf hij aan dat het geen kwaad kon als er Longlife 2 VW 506.00 werd gebruikt, het verschil tussen beid kon hij niet uitleggen.(ik had er meer van verwacht)
Weet jij wel waar de verschillen liggen?

Mvg,

Luuk
De juiste olie voor je T5 hangt af van het motortype .
Er is hier al veel discussie over geweest , zoek even in het T5 forum .
De "nieuwere" types hebben absoluut de longlife III olie nodig ( ivm de katalysator )
Sommige oudere types hebben absoluut longlife II olie nodig (of de lagers vd motor draaien kapot)
Dus best even nakijken welk motortype je hebt , en aan de hand daarvan je olie kiezen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Gerrit354
Berichten: 366
Lid geworden op: 10 mei 2009, 16:30

Re: Olie + filterwissel + leverancier???

Bericht door Gerrit354 »

Ik ging ervan uit dat je T5 een AXD(50601) blok heeft, maar de BNZ(50700) is inderdaad vanaf 2007 geleverd dus die kan het ook zijn. Dus even uitzoeken of je AXD of BNZ hebt, dan weet je het 100% zeker.
Lisboa

Re: Olie + filterwissel + leverancier???

Bericht door Lisboa »

Pascal-141 schreef:
Lisboa schreef:
Gerrit354 schreef:Nee dit is niet dezelfde, die Eurol olie die jij noemt is een Longlife II olie, voor jouw T5 de juiste olie(specificatie VW 50601). Die 50700 die de dealer erin gooit is niet de door VW gespecificeerde olie voor de R5 tdi motoren, dit is een Longlife III olie.
Hoi Gerrit,

Fijn dat even meeleest, overal waar ik op kenteken zoek komt die Longlife 2 VW 506.00 uitde bus.
De dealer heeft de VW 507.00 gebruikt dus heb ik hen even gebeld, zij gaven aan dat de Longlife 3 VW 507.00 die juiste olie is voor onze T5.
Daarnaast gaf hij aan dat het geen kwaad kon als er Longlife 2 VW 506.00 werd gebruikt, het verschil tussen beid kon hij niet uitleggen.(ik had er meer van verwacht)
Weet jij wel waar de verschillen liggen?

Mvg,

Luuk
De juiste olie voor je T5 hangt af van het motortype .
Er is hier al veel discussie over geweest , zoek even in het T5 forum .
De "nieuwere" types hebben absoluut de longlife III olie nodig ( ivm de katalysator )
Sommige oudere types hebben absoluut longlife II olie nodig (of de lagers vd motor draaien kapot)
Dus best even nakijken welk motortype je hebt , en aan de hand daarvan je olie kiezen .


Het gaat in mijn geval idd om de Longlife 3, VW norm 507.00 5W-30 .

Omdat de juiste olie nogal gevoelig ligt ben ik verder gaan informeren. Uiteindelijk 2 dealers benaderd, de olieleverancier en zelfs iemand van het labaratorium. De VW dealers gaven allebei aan dat de Longlife 3 uit VW norm 507.00 5W-30 de juiste olie is.
Daarnaast gaven ze aan dat die andere olie 0w-30 niet echt kwaad zou kunnen zonder hier een duidelijke ondebouwing voor te hebben.
De leverancier kon het verschil ook niet uitleggen, maar kon beide types leveren.
Uiteindelijk een laborant van de fabrikant gesproken en die liet weten dat de Longlife 3 VW norm 507.00 5W-30 de juiste olie is en dat een van de verschillen tussen beide olie's 'm zit in de toevoegingen, de 5W-30 heeft invloed op een iets gunstiger brandstofverbruik. Ook hij gaf aan dat de 0W-30 niet schadelijk zou zijn voor de motor. Ik ben er dus iets wijzer op geworden en zal braaf voor de 5W-30 kiezen :wjw

Hier even wat product informatie over de Longlife 3, VW norm 507.00 5W-30:

5W-30 Eurol® Syntence Volsynthetische motorolie VW 504.00 / 507.00; MB 229.51; BMW LL-04

5W-30 is een volsynthetische olie voor gebruik in benzine-, LPG- en dieselmotoren,
van personenwagens en lichte bedrijfswagens,die uitgerust zijn met roetfilters(t.b.v. de Euro-4 uitstootnorm).
Deze olie is met name ontwikkeld voor personenwagens en lichte bedrijfswagens van de VAG-groep (Volkswagen, Audi, Seat en Skoda)
en is geschikt voor zeer lange olie verversingintervallen (tot 30.000 km voor benzine- en tot 50.000 km voor dieselmotoren).
Eurol® Syntence 5W-30 zorgt voor een uiterst snelle opbouw van een stabiele smeerfilm bij de koude start,
en die stabiel blijft bij hoge bedrijfs- temperaturen, terwijl onnodige wrijving in de motor zoveel mogelijk vermeden wordt.
Eurol® Syntence 5W-30 is ontwikkeld met Eurol OPT-additieventechnologie, dat minder fosfor, zwavel en sulfaat as bevat,
zodat het uitlaatgasnabehandelings- systeem (roetfilters en katalysatoren) niet verstopt raakt en hun levensduur niet bekort wordt.
Eurol® Syntence 5W-30 is met name ontwikkeld om aan de VW specificaties 504.00 en 507.00 tegemoet te komen,
maar is ook geschikt voor auto's waarvoor oudere VW-specificaties zijn voor- geschreven
(zoals 503.00, 506.00, 506.01, 505.01, 502.00, 500.00, 501.01 en 505.00).
Verdere testen hebben uitgewezen dat dit product ook voldoet aan de eisen die gesteld zijn voor de BMW LL-04 en de MB 229.51 specificatie, waardoor deze olie niet alleen een universeel product is voor Volkswagen, maar ook voor BMW's en Mercedessen

ACEA A3/B4 (07) , ACEA C3 (08)
VW 504.00/507.00 (goedgekeurd)
MB 229.51
BMW LL-04
Porsche C30
Eurol® Syntence 5W-30 is voor alle VWmotoren
vanaf 2007 geschikt.
Alleen voor R5 en V10 dieselmotoren voor
2007 moet expliciet de VW 506.01 specificatie
worden aangehouden;
Eurol® Super Ultra II 0W-30 VW is hiervoor
de aangewezen olie.

Soortelijk gewicht bij 20°C Kg/L 0,847
Viscositeit 100°C cSt 11,7
Viscositeit 40°C cSt 72,0
Viscositeit -30°C cP <6600
Viscositeits Index 158
Vlampunt COC °C 210
Stolpunt °C -42

De productinformatie(PDF) is op internet beschikbaar, voor degene die het graag gemaild wil hebben..... even een pb'tje aan mij richten.

Bedankt voor jullie reacties en ik weet weer iets meer over olie :bifun



Mvg,

Luuk
Laatst gewijzigd door Lisboa op 01 jul 2011, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: Olie + filterwissel + leverancier???

Bericht door Pim 328 »

Dan nog een tip :

Draai eerst je olie filter los.
Haal de dop ervan en zet het filter een stukje omhoog.
Daarna olie ervan halen en daarna filter eruit en vervangen
Dan loopt je olie filter huis ook leeg, en heb je dus niet zoveel oude olie in de motor zitten.
Off. olie vulhoeveelheid is 7,4 l maar in de praktijk is dit eerder 7,8 - 8,0 l wat er in gaat voor dat die pas op max peil staat.

Bij handmatige reset ga je wel van de longlife interval af en zul je dus elke 15.000 km het lampje aan zien gaan.
Als je de reset via de computer doet dan blijft die wel op long life staan.
Maar omdat die nu al handmatig gereset hebt moet je deze instyelling opok veranderen in je instr. paneel.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Plaats reactie