Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Piep linksvoor

vragen over de T4
Plaats reactie
renevanh
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 apr 2010, 10:40
Locatie: Driebergen

Piep linksvoor

Bericht door renevanh »

SInds korte tijd hoor ik, vooral bij lagere snelheden, een piep bij het linkervoorwiel. Wat spelen en sturen heeft inmiddels geleerd dat dit zich voordoet bij het naar links sturen. Wanneer de wielen recht staan (of naar rechts) hoor je niks, een klein tikje naar links geeft een piepend geluid. De toon is niet constant maar ook niet ritmisch, eerder nogal random.

Het is niet het geluid van een piepende rem zoals ik dat al langer heb bij aanremmen (iets met een randje op het remblok waar de remschijf in loopt ofzo), maar een stuk hoger.
Gisteren werd de piep na een kilometer of 60 rijden opeens veel luider. 2KM later was ik op mijn bestemming, bus uitgeladen (250kg aan materiaal gok ik) en toen leeg naar huis gereden. Er was op die rit naar huis niks te horen.

Het klinkt alsof er iets aanloopt en het lijkt vanuit de velg te komen (moeilijk inschatten tijdens het rijden). De rubbers van mijn stabilisatorstang voor zijn redelijk gaar, wat ook steeds duidelijker wordt door 'gekraak' bij het wegrijden vanuit stilstand en een bonkerig geluid aan de rechterkant bij bochten naar links als de weg rechts wat lager of onregelmatig is. Maar aangezien het een aanloopgeluidje is, kan het volgens mij niet puur aan die rubbers liggen.

Iemand een idee welk onderdeel linksvoor zou kunnen gaan aanlopen bij een bocht naar links?
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Piep linksvoor

Bericht door Egbert&Manon »

Een beetje geluidstechnicus maakt er een opname van :adhd
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
renevanh
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 apr 2010, 10:40
Locatie: Driebergen

Re: Piep linksvoor

Bericht door renevanh »

Egbert&Manon schreef:Een beetje geluidstechnicus maakt er een opname van :adhd
Dat kan niet, ik mag m'n telefoon niet vasthouden tijdens het rijden :ikrij

Maar het piepje zit ergens rond de 3 a 4KHz als je dat wilt weten :yes
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33909
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Piep linksvoor

Bericht door Multivan Generation »

zit er niet toevallig een steentje tussen je remschijf en klauw?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
renevanh
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 apr 2010, 10:40
Locatie: Driebergen

Re: Piep linksvoor

Bericht door renevanh »

Aan dergelijke mogelijkheden heb ik gedacht, maar waarom loopt het dan alleen aan bij naar links sturen en niet bij rechtdoor of naar rechts sturen??

Het geluid is na gisteren dus weg (nadat het veel harder werd). Dat maakt een los voorwerp aannemelijk, maar verklaard niet de relatie met het sturen/stand van de wielen.
Daarbij zou ik dit met remmen moeten merken toch? Slechter remmen of sterk schurend geluid.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33909
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Piep linksvoor

Bericht door Multivan Generation »

steentje aan de binnenzijde van de schijf,
bij het naar links sturen schuurt het tegen de remschijf aan van de binnenzijde,
bij het rechtdoor rijden ligt het steentje in rust,
en bij het naar rechts sturen ook..

Je zou het eens moeten tekenen..
De remschijven staan niet 100% verticaal onder de auto namelijk maar een klein beetje onder een hoek..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Piep linksvoor

Bericht door sgsdebruijn »

dunne metalen plaats aan de binnenzijde kan ook wat meer richting de schijf staan en soms een beetje aanlopen.

nr. 20 bedoel ik
http://www.wagenstad.com/diagrams/tr-1997/4-407-10.gif" onclick="window.open(this.href);return false;
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
renevanh
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 apr 2010, 10:40
Locatie: Driebergen

Re: Piep linksvoor

Bericht door renevanh »

Verdorie, nou is de piep weer terug, maar alleen als ik naar rechts stuur... :nuts

Naja, wilde remschijven + blokken voor toch gaan vervangen, zal ze maar vast bestellen. Kan ik dit meteen ook oplossen.
Plaats reactie