http://community.dieselschrauber.de/vie ... php?t=3063" onclick="window.open(this.href);return false; link naar een duits artikel over chiptuning / chip box.
Staat best veel interessante achtergrond info te lezen over chiptuning.
Als je het samenvat komt het er op neer dat voor een goede chiptuning heel veel kennis nodig is van het specifieke motorblok. Met ander woorden om echt goed te kunnen tunen moet je dus alle ins en outs kennen van de betreffende motor.
Dit wetende geeft men ook aan dat veel tuners die voor alle merken wat aanbieden deze kennis, c.q de bestanden gewoon aankopen bij anderen met meer kennis. Echter diegene die ze verkopen verkopen maar een gedeelte van hun kennis en geven niet alle truks prijs. Zo staat er nog veel meer is.
http://www.chip-tuning.com/media/presse ... d_320d.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; voorbeeld van een artikel van tuning van bmw 320d door 4 tuners. In het artikel zie je bijvoorbeeld dat bij volgas en 240 er bij 3 merken ineens de snelheid naar 210 terug loopt om dat na seconden weer vol vermogen te krijgen. Probleem hitteopbouw in de dieselkat. 1 Tuner in dit geval Schnitzer geeft aan het probleem te kennen en daarmee rekening te houden. Gevolg is wel dat de Schnitzer niet zo snel optrekt maar wel stabiel blijft.
De conclusie van het 1e artiekl lijkt mij dan ook als je chip tuning wil doen zoek dan een tuner die zich richt op 1 merk (in het gavel van vw, die binnen de groep) en daar ook alle kennis van in huis heeft. Maar uiteindelijk moet iedereen zelf die keuze maken.