Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koelkast westfalia

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Tinus
Berichten: 1247
Lid geworden op: 12 mar 2007, 21:10
Locatie: Onder Drenthe ;o)

Koelkast westfalia

Bericht door Tinus »

M'n koelkast is de grootste verbruiker van de stroom die ik in de accu's heb zitten.
Hierdoor moeten we om de 4 á 5 gagen gaan rijden of aan de stroom..

Nu is m'n vraag heeft er iemand deze koelkast vervangen, dus een op de zelfde plaats, voor een type die ook op gas, 12 en 220 volt kan?
T4 California Event 2.5TDI 2002
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Koelkast westfalia

Bericht door repelsteeltje »

jouwes kan op 220, via de omvormer die de accu laad.

op gas??? moet je ook doorvoeren aan de zijkant van je bus maken. geen weelde. Ik vraag me af of die bestaan met een luik aan de bovenkant zoals bij de californa ingebouwd.

Ik heb zelf een california, nooit hinder gehad dat de koelkast de accu te snel leeg heeft. en die is al 11 jaar oud......
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Koelkast westfalia

Bericht door Egbert&Manon »

Veel supermarkten verkopen zakken met ijsblokjes.
Als je regelmatig een zak in de koelbox legt, heb je winst.
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Koelkast westfalia

Bericht door Pascal-141 »

Tinus schreef:M'n koelkast is de grootste verbruiker van de stroom die ik in de accu's heb zitten.
Hierdoor moeten we om de 4 á 5 gagen gaan rijden of aan de stroom..

Nu is m'n vraag heeft er iemand deze koelkast vervangen, dus een op de zelfde plaats, voor een type die ook op gas, 12 en 220 volt kan?
Wanneer ik de koelkast van mijn California aan laat staan (meestal zet ik die op 5°) , dan trek ik het geen 4 a 5 dagen hoor op de batterij . Afgelopen weekend stond de batterijindicator na 2 dagen (en nachten) op 50% .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Coen220
Berichten: 362
Lid geworden op: 15 jan 2007, 10:29
Locatie: Delft

Re: Koelkast westfalia

Bericht door Coen220 »

Heb je een grote ,of twee kleine accus er in of heb je er maar een inzitten ?
Wat helpt, koelkast zo min en kort mogelijk openen vooral bij warm weer.
Als je met de koelkastkant in de zon staat, daar een zijlspannen, zodat er schaduw en een beetje wind langs de bus gaat.
Een ventielatortje onder de koelkast monteren met schakelaar zodat je hem kan uitzetten.
Verder kan je ook in het paneeltje dat voor de koelkast gemonteerd zit, een rooster maken, dit op hoogte van de lader omvormer.
Je moet eens voelen binnen in de kledingkast tegen de dakrand,hoe heet het daar wordt als de zon op die kant staat.
En verder goed ventileren in de bus om de temperatuur zo laag mogelijk te houden.
En het snelste laden doe je toch aan 220 v. ,als je dat tijdens het rijden wil doen dan moet je zowat naar Polen rijden voordat de accus weer een beetje vol zijn.
Veel sucses
groeten
Coen220
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Koelkast westfalia

Bericht door Leo45 »

Tijdens mijn soms lange vakanties red ik het makkelijk om 3 dagen te staan als ik dan een keertje ongeveer 100km heb gereden kan ik weer 3 dagen staan. Je accucapaciteit loopt dan langzaam terug maar na de vakantie weer even 48 uur aan de 220V en alles is weer in orde. Ik denk dat ik de 5 dagen ook haal maar dan heb ik niet meer genoeg aan die 100km vrees ik.
Overigens is het inbouwen van een ventilatortje de beste manier dat gebruikt weliswaar wat extra stroom maar die verdien je ruimschoots weer terug omdat je koelbox beter koelt en dus korter ingeschakeld is. Op de compressor sturing zit een aansluiting voor zo'n ventilatortje zodat die alleen draait als het nodig is zonder verdere schakelaars enzo.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Koelkast westfalia

Bericht door Harry62 »

Stap over op zonneenergie :yes 2 paneeltjes op dak en je kunt dagen vooruit.
Of gewoon een lader op de accu zetten.

OP gas krijg je een absorbsie koelkast en die trekt 2 maal zoveel stroom uit je accu
En veel hitte in de camper
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
Janpol
Berichten: 72
Lid geworden op: 16 jul 2009, 13:22

Re: Koelkast westfalia

Bericht door Janpol »

Misschien je batterij eens laten nameten. Na 15 jaar waren bij mij afgelopen winter de originele batterijen defect (2 maal 90 Ah). Vervangen door 2 nieuwe van 105 Ah. Ik wist niet wat er gebeurde. Na 2 dagen koelkast (-5) en enkele uren verlichting 1 blokje verbruikt.
Na enkele jaren verliezen de batterijen langzaam aan capaciteit.

:driveT4
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Koelkast westfalia

Bericht door Pascal-141 »

Coen220 schreef:Heb je een grote ,of twee kleine accus er in of heb je er maar een inzitten ?
Coen220
Ik heb een originele California van eind 2001 , dus 1 grote woon batterij (ik dacht 140Ah)
Is origineel geisoleerd en dubbel glas , en de ramen zijn allemaal gefolied met zwarte UV blokkerende folie , en dat geeft een voelbaar "frissere" auto , geen last van sauna temperaturen :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Tinus
Berichten: 1247
Lid geworden op: 12 mar 2007, 21:10
Locatie: Onder Drenthe ;o)

Re: Koelkast westfalia

Bericht door Tinus »

Bedankt voor jullie reakties:
Uit deze reakties begrijp ik dat nienand de koelkast heeft vervangen voor een ander type die zowel op gas als 12 en 220 volt kan..
Ik weet ook niet of het er is wat zo op de plaats van de huidige kan..
Ik zou er een andere zonnepanneel er bij op kunnen zetten aar het dak word dan wel erg zwaar..
Hieronder een reaktie op julie reakties..

@ Repesteeltje: Ik weet dat deze ook op 220v kan maar dan moet ik een plaats zoeken met stroom..
Een doorvoer vind ik geen probleem..

@ Pascal: ik zet de koelkast op 9 gr.. om deze zo minder vaak aan te laten slaan..
De ramen blinderen heeft volgens mij zin als je geen hefdak hebt..
Als ik mn dak omhoog heb voelt het wel wat koeler maar de warmte geeft ook meet grip..

@ Egbert&Manon: IJsblokjes tja het werkt wel maar of ik daar op zit te wachten.

@Coen220: Ik heb 2 "nieuwe" accu's ± 1.5 jaar oud voor de campergedeelte..
We zetten de bus al zo veel mogelijk in de schaduw..
Alleen voor de zonnepanneel ben ik zonlicht nodig..
@Leo en Coen: Een ventilatortje er onder zou een idee kunnen zijn als ik daar winst mee behaal
Als ik de plaat voor de koelkast los haal kan ik dan zo zien waar de ventilator op aan gesloten moet worden?
En wat voor ventilator gebruiken jullie?

@ Harry62 Ik heb een zonnepanneel op mn dak liggen: eigelijk net te ligt.. mede daardoor haal ik de 5 dagen.
Heeft een gas koelkast ook nog stroom nodig om te koelen?

@ JAnpol: Ik zal een kijken hoe zwaar mn accu's zijn ik verwacht dat het 2x 90 ah zijn.
Zijn de 105 of 140 ah groter?
T4 California Event 2.5TDI 2002
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33910
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Koelkast westfalia

Bericht door Multivan Generation »

kijk eens bij Waeco,
er zijn daar exemplaren te koop die precies in de uitsparing van de westfalia kast passen :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Koelkast westfalia

Bericht door Harry62 »

Op gas heb je geen stroom nodig. Absorbsie koelkasten werken door middel van warmte (waakvlam(gas), of hitteschild (12 of 220 volt)
Wel heb je op gas een afvoer nodig. En een absorbsie KK produceert nogal wat warmte.

Zonnepaneel van jou raak je wel kwijt op marktplaats.
Koop je zelf één of twee paneel(tjes) die ongeveer 5 tot 6 ah kunnen leveren.( iets van 120Wph)
Is volgens mij niet zo duur als een nieuwe koelkast
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Koelkast westfalia

Bericht door Pascal-141 »

Tinus schreef:@ Pascal: ik zet de koelkast op 9 gr.. om deze zo minder vaak aan te laten slaan..
De ramen blinderen heeft volgens mij zin als je geen hefdak hebt..
Als ik mn dak omhoog heb voelt het wel wat koeler maar de warmte geeft ook meet grip..
Ik zet mijn hefdak alleen open om te koken , of me om te kleden , en voor de rest blijft mijn dak steeds dicht , ook bij het slapen .

De koelkast zet ik vaak tijdens het rijden op 4° om zo goed koud te worden , en wanneer de auto stilstaat voor langere tijd , dan zet ik de temp op 7° , dan duurt het al een tijdje voor de koelkast terug moet "werken" :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Tinus
Berichten: 1247
Lid geworden op: 12 mar 2007, 21:10
Locatie: Onder Drenthe ;o)

Re: Koelkast westfalia

Bericht door Tinus »

@ Pascal..

Ik heb frisse lucht nodig om te slapen :gekte
Als we ergens staan gaat bijna direct het dak omhoog.. vooral als het warm buiten is..
Als je tijdens het rijden de koelkast op 4 zet laad jou accu waarschijnlijk ook minder omdat dan je koelkas ook extra stroom vraagt..
T4 California Event 2.5TDI 2002
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Koelkast westfalia

Bericht door Leo45 »

Afbeelding

Bijna alle stuurunits van danfoss zijn hetzelfde een fan kan je eenvoudig aansluiten tussen F en C
C is de plus van de fan en de F is de min, werkt perfect!

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Plaats reactie